روایت مصیبت زنان ایزدی، قربانیان بدترین جنایات داعش در سرزمین غرق خون+ تصاویر

زنان ایزدی با تهاجم داعش به سرزمین‌شان مصیبت دهشتناکی را تحمل کرده اند که از روایت آن نیز واهمه دارند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری مک لینز، "چرا باید داستانم را برای شما تعریف کنم؟ من قبلاً آن را بار‌ها گفتم و هیچ کس برای کمک نیامد. " این بخشی از اظهارات زینب، زن ۳۱ ساله ایزدی است که در ۳ اوت ۲۰۱۴ توسط عناصر گروه تروریستی داعش از روستای کوچو در استان سنجار کردستان عراق، به بردگی گرفته شد؛ روزی که گروه تروریستی به میهن ایزدیان باستان حمله کردند و سلطنت وحشت را آغاز کردند.

او را برده جنسی کردند؛ تجاوز‌ها و ضرب و شتم‌های مداوم را تحمل کرد. او سه بار از دست اسیرکنندگانش فرار کرد، چهار بار دستگیر و دوباره فروخته شد. در ۲۱ مارس ۲۰۱۶، او به مردی فروخته شد که معلوم شد امدادگر اعزامی از طرف خانواده اش است. اکنون او به همراه زن عمویش در خانه‌ای متروکه زندگی می‌کند، ولی اثری از دو دختر ۱۲ و ۱۵ ساله او و خواهر ۲۰ ساله اش که در چنگال داعش بودند، نیست.

دویست و شصت زن و دختر ایزدی موفق به فرار از دست عناصر داعش شده اند، اما هنوز اثری از ۳ هزار و ۲۰۰ زن و دختر که به بردگی جنسی عناصر داعش درآمدند، نیست. بیشتر مردان آن‌ها کشته شده اند و در گور‌های دسته جمعی اطراف کوه شینگال (واژه ایزدی کوه سنجار) دفن شده‌اند.

روایت مصیبت زنان ایزدی، قربانیان بدترین جنایات داعش در سرزمین غرق خون+ تصاویر

زینب تصمیم می‌گیرد یک بار دیگر داستان خود را به امید پیدا شدن خواهرش بیان کند.

داستان آن‌ها واقعیتی بی رحمانه و وحشتناک در عراق است. در حالی که جهان درباره پارامتر‌های نسل کشی بحث می‌کند، مردم ایزدی می‌خواهند بدانند که چرا ارزش نجات ندارند. آن‌ها می‌خواهند مردمشان برگردند. آن‌ها خواهان شناخته شدن جنایات شنیع علیه آن‌ها هستند و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که این اتفاق هرگز تکرار نخواهد شد.

هزاران سال پیش مردم ایزدی در این سرزمین ساکن شدند. آن‌ها کشاورزان و چوپانانی هستند که برای خود زندگی می‌کنند و مزارع گوجه فرنگی و بادمجان خود را پرورش می‌دهند و گوسفندان خود را به چَرا می‌برند. تهدیدی که زندگی آن‌ها را در ۳ اوت ۲۰۱۴ ویران کرد، به حساب آن‌ها، هفتاد و سومین نسل کشی است که از سال ۱۸۰۰، زمانی که عثمانی‌ها منطقه را اداره می‌کردند، علیه آن‌ها رخ داده است.

بیشتر ایزدی‌ها هرگز نام دادگاه کیفری بین المللی را نشنیده اند. مفهوم حقوق بشر برای آن‌ها جدید است. اما دقیقاً همانطور که شب روز می‌شود، آن‌ها می‌دانند که مورد ظلم واقع شده اند آن هم به طرز غم انگیزی. اکنون آن‌ها می‌دانند که در تلاش برای رفع این جنایات تنها هستند. سازمان‌هایی همچون عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، و سازمان ملل به رغم آوارگی ۴۵۰ هزار ایزدی همچنان اقدامی انجام نداده اند.

حسین حسون، یکی از اعضای کمیسیون عالی دولت در بررسی نسل کشی ایزدی‌ها، کرد‌ها و سایر گروه‌های قومی که بر کمیسیون حقیقت یاب نظارت خواهند کرد، می‌گوید می‌شد از فاجعه ایزدی جلوگیری کرد. او که خود نیز ایزدی بود، در آن روز سرنوشت ساز وقتی داعش از راه رسید و مردم سعی کردند با صعود به کوه شینگال فرار کنند، آنجا بود. "در تاریخ ۲ اوت ما بی خبر از هر جا مشغول به زندگی خود بودیم. چند ساعت بعد زندگی ما برای همیشه تغییر کرد. همه ما در کوه شینگال بودیم و هر کسی را صدا می‌کردیم و از آن‌ها خواهش می‌کردیم که به ما کمک کنند. جامعه بین المللی وقت داشت که جاده را ببندد و جلوی پیشروی داعش را بگیرد. آن‌ها می‌توانستند یک راهرو برای ما ایجاد کنند تا مانند موسی از میان دریای مرگ فرار کنیم. هواپیما‌ها را دیدیم و امیدوار بودیم که از حملات هوایی برای باز کردن راهی برای ما استفاده کنند، اما این کار را نکردند. "

روایت زینب

زینب می‌گوید: "وقتی آن‌ها آمدند در روستای کوچو بودیم. ما شنیده بودیم که افرادی که مقاومت می‌کردند به شدت مجازات می‌شدند - مردان را سر بریده و دختران را با خود می‌بردند؛ بنابراین در روستا ماندیم. آن‌ها همه چیز را از ما گرفتند. "

وی در ادامه گفت: "ما همه تلاش خود را انجام دادیم تا سعی کنیم ایمن بمانیم. اما پس از آن مردان و پسران بالای ۱۴ سال به خارج از روستا منتقل و به ضرب گلوله کشته شدند. افراد مسن، از جمله مادرم، پسران زیر هفت سال و افراد معلول، به شینگال منتقل شدند. دختران و زنان ۱۰ تا ۳۰ ساله را به موصل بردند. پسران هفت تا ۱۳ ساله را نیز با خود بردند. گفتم ازدواج کرده ام تا مرا همراه دخترانم به موصل ببرند، اما مرا به تلعفر بردند و در قفس نگه داشتند. آن‌ها نمی‌دانستند من یک تلفن در لباسم پنهان کرده ام. من به دوستم پارازا زنگ زدم و او به من گفت که خانواده‌ام در امنیت هستند. "

"اولین فرصتی که داشتم، فرار کردم و پنج روز راه رفتم تا به شینگال برسم، اما دوباره قبل از رسیدن به آنجا گرفتار شدم. آن زمان من را یک ماه به عنوان برده در یک خانه نگه داشتند. پس از آن بود که همراه یک دختر دیگر از پنجره کوچکی فرار کردیم. ما دو روز در خانه‌های خالی پنهان شدیم و سپس به چیزی رسیدیم که فکر می‌کردیم یک خانه امن است. خانواده عرب در آنجا گفتند ما از شما محافظت خواهیم کرد. اما آن‌ها من را دوباره به داعش تحویل دادند. من آن زمان به موصل منتقل شدم و سپس به تلعفر برگشتم. "

زینب در حالی که زیر چشمانش سیاه است، صورتش همانند گچ دیوار سفید است و دستانش را به هم فشار می‌دهد در ادامه گفت: مردی که آن زمان من را خرید، مرا به شدت کتک میزد و هر زمان که می‌خواست به من تجاوز می‌کرد. او مرا وادار می‌کرد که لباس هایش را بشویم و خانه اش را تمیز کنم. از دست او هم فرار کردم، اما اینبار با تاکسی! راننده تاکسی مرا نزد خانواده اش برد، اما همسرش گفت که من باید کشته شوم. برای همین مرا در اتاقی حبس کرد و فردای آن روز به مردی از اهالی موصل فروخته شدم. بیشتر کار‌هایی که آن مرد با من کرد را نمی‌توانم بگویم. او هم مدتی بعد مرا به یک مرد سوری فروخت. بیمار بودم و کسی نبود که از من مراقبت کند. یک شب مردی به خانه آمد و مرا خرید. او از طرف خانواده ام و برای نجات من آمده بود. نیمه شب حرکت کردیم و به شینگال رسیدم. در ۲۲ مارس ۲۰۱۶ من در خانه ام بودم.

او در نهایت، عکسی از دخترانش نشان می‌دهد، امیدوار است کسی جایی آن‌ها را دیده باشد. خواهر زینب نیز مفقود شده است. آن‌ها می‌خواهند برای خرید آن‌ها پول جمع کنند -، اما ابتدا باید آن‌ها را پیدا کنند.

روایت امیرا حسین

امیرا حسین، یک دختر ۱۴ ساله ایزدی، در بازوی چپ خود یک خالکوبی دارد که روی آن نوشته شده است: "مردم من را برگردانید". او عکسی از برادر بزرگتر گمشده خود را با یک مدالیون به دور گردنش می‌بندد. او می‌گوید: "اینگونه او همیشه به من نزدیک خواهد بود. " او تعریف کرد که او را به مکانی منتقل کردند که داعش آن را "دهکده کافر" می‌نامید و در آنجا به مبارزی بنام عبدالله تحویل دادند. هشت ماه بعد او فرار کرد، اما می‌گوید، "اگر دنیا به فکر ما بود آن‌ها تاکنون هر دختری را نجات می‌دادند. اما هیچ کسی اهمیتی نمی‌دهد. "

روایت مصیبت زنان ایزدی، قربانیان بدترین جنایات داعش در سرزمین غرق خون+ تصاویر

روایت مصیبت زنان ایزدی، قربانیان بدترین جنایات داعش در سرزمین غرق خون+ تصاویر

روایت زنان ایزدی

چندین اردوگاه پناهجویان در حومه دهوک عراق پراکنده است. هر چادر یک داستان ترسناک دارد. غروب است که چهار زن دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که از خود بگویند: زاتون، ۳۵ ساله، همسر، سه دختر و دو پسر خود را از دست داده است. گوری ۵۰ ساله می‌گوید، "شش فرزند من با داعش هستند، شوهر من نیز اسیر شده است. " مرکاز ۳۰ ساله می‌گوید دختر و شوهرش و ۱۱ نفر از اعضای خانواده‌اش در دست داعش هستند. نادیرا، ۳۰ ساله، می‌گوید دختر بزرگتر و همسرش مفقود شده اند. "من دختر سه روزه خود را شیر می‌دادم. آن‌ها او را از من دور کردند، اما او چنان سخت گریه کرد که او را به من بازگرداندند. "

مرکاز می‌گوید: "یک شب همراه زاتون و گوری که در یک خانه نگهداری می‌شدند، تصمیم گرفتیم که فرار کنیم یا می‌میریم یا فرار می‌کنیم ساعت ۱۱ شب بود در را باز کردیم و آنقدر دویدیم تا اینکه سربازان پیشمرگه را یافتیم که ما را به اینجا به دهوک آوردند. "

روایت دو خواهر ایزدی

بشرا خدیر الیاس ۱۵ ساله است. خواهر او بدیعا نیز ۱۶ سال دارد. آن‌ها به همراه خانواده‌شان ۹ روز در حبس خانگی بودند. بشرا می‌گوید: "ما دین خود را تغییر دادیم، اما می‌دانستیم این بدان معنا نیست که ایمن هستیم. " ما را به موصل بردند. وقتی جدایی‌ها آغاز شد، به دختران گفته شد دوش بگیرند. آن‌ها می‌دانستند چه چیزی در انتظار آنهاست. یک دختر مچ دست هایش را برید و خودکشی کرد.

دو ماه بعد بشرا و خواهرش بدیعا و پسر عمویشان را به سوریه بردند. بشرا می‌گوید: "در آنجا من برده جنسی شدم و هر روز توسط مبارز دیگری مورد تجاوز قرار می‌گرفتم. " او می‌گوید: "مردی که من را خریده بود یک عراقی به نام ارکان بود. او با ۱۵ مرد زندگی می‌کرد. آن‌ها هر وقت خواستند به من و پسر عمویم تجاوز می‌کردند. "

هنگامی که مردان روزی در حال نماز بودند، بشرا و پسر عمویش تصمیم به فرار گرفتند. او گفت: ساعت ۵:۱۵ صبح بود که از خانه بیرون رفتیم و شروع به دویدن کردیم. هر وقت مشکوک می‌شدیم در خانه‌های خالی پنهان می‌شدیم و منتظر می‌ماندیم تا شرایط فراهم شود. مدام می‌دویدیم و پنهان می‌شدیم تا اینکه به جاده آسفالته رسیدیم. سپس در چمنزار‌های کنار جاده پنهان شدیم تا اینکه سرانجام سربازان پیشمرگه را دیدیم که ما را به کوه شینگال بردند. ساعت ۹ شب ما خانه بودیم. "

خواهرش بدیعا، که به عنوان برده جنسی نیز مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت و توانست با کمک یک چوپان فرار کند، داعش را چنین توصیف می‌کند: "مردان کثیف، نجس و دارای ریش‌های بزرگ و ناپاک که همیشه فریاد می‌زنند، همیشه عصبانی، همیشه متعفن. آن‌ها ما را لگد زدند، به ما تجاوز کردند، کار‌هایی با ما کردند که نمی‌توانم توصیفشان کنم، زیرا قبلاً هرگز درباره آن‌ها نشنیده ام. "

بدیعا می‌گوید: "امیدوارم روزی این داستان را در یک دادگاه، در مقابل همه دنیا بیان کنم تا آن‌ها بدانند که آن مردان با ما چه کردند. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۰ شهريور ۱۴۰۲
سلام بر شهدای مدافع حرم و شهید سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
این عکس زنان ازادا شده است توسط داعش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۲۱ ۰۶ آبان ۱۴۰۱
یا مهدی با شمشیر 2لبه ظهور کن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۱۸ ۰۶ آبان ۱۴۰۱
لعنت به سازمان ملل
Iran (Islamic Republic of)
لعیا
۰۹:۲۳ ۰۸ شهريور ۱۴۰۱
درود بر بزرگ مردی که عرصه را بر داعش نجس تنگ کرد و بدون هیچ چشم داشتی با داعشی های بی دین جنگید .
Iran (Islamic Republic of)
کورد
۱۹:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
من یک کوردم رحمت میفرستم به روح حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس. واقعا سپاسگزارم.
دوستان ایزدی ها قوم جدایی نیستند. ایزد به معنای خدا یا اله هست. و همیشه به این کروه اکراد یزیدی گفتند. در گذشته کوردهای آذربایجان غربی هم ایزدی بودند. مثل ایل هرکی و برادوست و شکاک که ۳۰۰سال پیش از ایزدی به اسلام روی آوردند. در گذشته کوردها ایزدی بودند. معابد اینان تخریب شد. و عثمانی ۳۰۰هزار کورد ایزدی رو قتل عام کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ آذر ۱۴۰۰
به نظر بنده باید یگروه ازکل دنیا به هردینی فرق نمیکند به چه دینی باشند فقطانسان باشند این کاری راکه داعش انجام داده توهین به بشریت است جون اینان اگر از انسانیت بوی برده بودن چنین جنلیتی راانجام نمیدادند بله یگروه جمع شوند ودانه دانه داعشی از سن یک سال تا سن ۹۰ ساله رادستگیر کنند وبیارن وچنان پدیرایی ازانان کنند که از دست ما پناه به اژدها ببرند خودشان رابه خورد خودشان داد زندان کنند هرزمان که اذوغه خواستند یکی از این داعشی هارا تبخ کنند به خورد خودشان داد کاری کنند که مرگ بزایشان عروسی باسد
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
اشکم در میاد برخی افراد با سادگی میشینن پای شبکه های سعودی اینترنشنال و من و تو و این قبیل. بابا اینا کلی عکس و فیلم دروغین با نرم افزارهای فتوشاپ و غیره درست می کنن. حدیث دروغین میارن و اخبار جعلی به خورد مردم میدن و حقوقشون رو از سعودی ها و اسرائیل و ترکیه میگیرن. جوونهای غزیز شما وقتتون ارزشمنده بچسبید به آرمان های اسلام ناب محمدی. این مجری های وقیح وطن فروش برای دلار دروغ میگن و روز عاشورا برای توهین عمدی به امام حسین لباس قرمز می پوشن ولی برا مرگ شوهر ملکه کثیف و جنایتکار و فراماسون انگلیس لباس مشکی!!! جوانهای عزیز فریب نخورین و گول روزنامه های غربگدا رو نخورین. 8 سال با برجام جاسوس ها و شبکه نفوذ اسرائیلی داخل ایران فعال شد و اقتصادمان ورشکسته و ارزش پول ملی ما به فنا رفت. معنی مزدور بی شرف رو بدونیم مزدور فقط برای دنیای خودش حتی از ابروش جلوی مردم هم میگذره. سلام بر حاج قاسم سلام بر پیشمرگه کرد مبارز علیه داعش. کرده‌ای عزیز وحدت ملی وحدت تا از شر دواعش در امان بمونیم.
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۳:۴۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۰
روزی میرسه اردوغان نتانیاهو اوبامای کثیف و هیلاری کلینتون و تمامی سعودی ها در سازمان مللی که ریاستش امام زمان است و به دست یاران مهدی موعود بار به جزای اعمالشان می رسند. روح ایزدی ها در آرامش است و باقی ماندگان به امید آن روز زندگی کنند و سلام بر حاج قاسم و هر سربازی که در مقابل داعش از زنان کودکان بیگناه دفاع کرد و جانش را به خطر انداخت.
Iran (Islamic Republic of)
دختر ایران
۱۷:۵۷ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
یا خدا ،تنم لرزید مو های بدنم سیخ شد روح حاج قاسم شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
لعنت بهشون یزید زمانت را بشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت برداعش کثیف جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کردها همیشه برای ما ایرانیان عزیزند چه کردهای عزیزتر از جانمون در ایران باشند چه کردهای شرافتمند عراق و سوریه و ترکیه؛ زمانی که بی‌غیرت‌هایی مثل مجاهدین خلق با صدام متحد شدند، کردهای شریف عراق به کمک ایران آمدند و نقش پررنگی در پیروزی‌های ایران ایفا کردند. ما یکپارچگی کشورمون رو به کردها مدیونیم و من فارس، دست کردها رو میبوسم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر کردهای کردستان عراق و کردستان سوریه و کردستان ترکیه و کردستان ایران و کردهای لبنان و ارمنستان و کردهای کرمانجی خراسان و ترکمنستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود در مجاهدینی که از جان شیرینشون گذشتند تا از مظلومان در مقابل داعش حمایت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۱۴:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعنوان یک دختر ایرانی به سردار سلیمانی و شهدای جنگ با داعش تا آخر عمر مدیونم
Iran (Islamic Republic of)
مسلمانم
۱۳:۵۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ننگ بر آمریکای جنایت کار
که همه این جنایت ها زیر سر اوست
درود خدا بر حاج قاسم و یارنش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی ها از نسل ایرانی ها هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلیمانی مرد میدان بود که بر دیپلماسی خنده ظریف ارجح بود،برای شادی روح مطهر سردار قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت صلواتی عنایت بفرمایید
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اشتباه می کنید بساط داعش و داعشیان رو دیپلماسی فوق قوی ظریف جمع کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خخخخخ
ای ول خوب اومدی
ظریف بیاد ایران یک راست محاکمه می رود .
Canada
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداشفات بدهد.
United States of America
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگرحاج قاسم ویارانش نبودند از این وضع بدتر در ایران اتفاق می افتاد.شب قبل در برنامه بدون تعارف با یک داعشی زندانی مصاحبه ای را نشان دادند. این ملعون با اینکه اسیر بود و زندانی میگفت اگر ایرانی ببیند سرش را خواهد برید.
Iran (Islamic Republic of)
ابن داوود
۰۸:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
همین خبر نشان میدهد میدان اصل است و دیپلماسی فرع . حیات دیپلماسی به حیات میدان وابسته است . هر ملتی بودن میدان و مردان میدان محکوم به ذلت است . اصلا دیپلماسی یکی از معانی میدان است . میدان که نباشد، سهم ما از دیپلماسی جهان حقارت و فلاکت میشود . در جهانی که قانون جنگل حکم فرماست صحبت از دیپلماسی بی عقلی ست
Iran (Islamic Republic of)
شمالی
۰۸:۲۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
مهم نفت است. شبکه های ماهواره ای را برای فرریفتن مردم براه انداخته اند. تا خود و فرهنگ و وحدت خود را ببازند. آنوقت مانند انگل به دور چاه نفت حلقه می زنند و در حالیکه داعش و القاده را تجهیز میکنند از دم مردم را سربریده و زنان را به بردگی جنسی بگیرند. و این سزای اعتماد به آمریکا و گوش دادن به شبکه های آمریکایی و سعودی است. افرادی مانند حاج قاسم و مدافعان حرم عزت می آورند و دیپلوماسی برجام پوچ و خرد شدن غرور کشور. ایکاش مجلس ظریف را استیضاح میکرد بخاطر 8 سال برجامی که همه حتی اصلاح طلبهای غربزده قبول دارند هیچ دست آوردی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پشت ولایت فقیه باشیم وحدت داشته باشیم به خواست خدا ودعا ی امام زمان علیه السلام انشاالله محفوظیم. وبا یک صلوات یادی کنیم ازمرد میدان ومدافعان حرم که رنج و زحمت زیادی را در این زمینه متحمل شدند
-
.
۱۰:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام ودرود خدا بر شهدای مدافع حرم و شهید عزیزدلها سردار قهرمان حاج قاسم سلیمانی حقتان حلال ....
بعنوان بانوی ایرانی تا جان در بدن دارم مدیون خون پاک شهدا و جانبازان مدافع حرم هستم که شجاعانه ایستادگی کردنند تا ما این مصیبتهارا از نزدیک نبینیم ونه لمس کنیم ...روحشان شاد ویادشان گرامی باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
حالا اونی که منفی داده فازش چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
اونهایی که منفی دادن احتمالا داعشی هستن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۰۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس کجایید مدعیان دروغین حقوق بشر. خدایا تو را به ذات اقدست آقا امام زمان را برسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت بر جهالت با هر درجه اش !!!
Iran (Islamic Republic of)
ملت
۰۰:۲۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کاش دیپلماسی بفهمه اگه مردان میدان نبود شاید عاقبت زنان ما هم همین بود با توجه به نفرتی که از ایرانیا دارن... لعنت به منافقان دو روی وطن فروش...
Iran (Islamic Republic of)
ناصری
۰۰:۰۴ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی‌ها اصلا کرد نیستن لطفا اطلاعات غلط در اختیار مردم نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
کرد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خدا
با عرض سلام
خواهشمندم خواهران درحضورمردنامحرم از جوراب ضخیم، بجای جوراب،نازک،زنانه،پانما،در رنگ های مختلف استفاده نمایند.
با تشکر
جهت اطلاع رسانی.
Iran (Islamic Republic of)
1
۰۹:۲۱ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
شما بجای تذکر دادن به خانم های مملکت ما که در حضور مردنامحرم فلان کار رو بکن یه کم از دزدها و اختلاس و رعایت نکردن آقازاده ها و خانم زاده ها مسئولین در خارج از کشور و داخل کشور در پارتی های شبانه خود در ویلاهای خاص اظهار فضل و نظر داشته باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا جایی که اطلاع دارم پوشاندن مچ دست، پا و صورت الزامی نی تو اسلام، حالا یکی اطلاعات کامل داره بگه.
بعدشم حرف شما چه ربطی به این مطلب بود؟ بیشتر شبیه پیام بازرگانی بود!
Iran (Islamic Republic of)
Pow
۲۳:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به لطف خدا و غیرت جوانان غیور ایران زمین ریشه داعش و داعشی کنده شد. هرچه آمریکا ساختشون و از ریشه زدیمشون. درود خداوند بر حافظان امنیت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
حکومت داعش نابود شدبا عنایت خدا و همت مرد های میدان. اما هنوز تفکر داعشی وجود داره متاسفانه
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۲۲:۰۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود بر سردار باغیرتم که مرد میدان عمل هست
Iran (Islamic Republic of)
عداتخواه
۲۱:۵۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب صبری خدا دارد اگه من جای اوبودم همان یک دم اول جهان رابا همه خوب وبدی هایش زیر و رو می کردم عجب صبری خدا دارد لعنت خدا بر داعش کثیف بدتر ازحیوان،تمام دنیا مدیون ایثار واز خودگذشتگی شهید سلیمانی و یارانش می باشد لعنت خدا بر حامیان داعش
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۲۱:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج قاسم حسین زمانه خودش بود و حسین وار به دست یزیدیان زمان و به دست دشمن انسانیت و بشریت تکه تکه شد.
شهید سرباز حاج قاسم به سالار شهیدان مظلوم پیوست،هر چند مظلومانه بدنت با موشک پهپادهای دشمن تکه تکه شد ولی تا جان در این بدن است به یاد بزرگواری و بزرگ منشی دوست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تاریخ قضاوت میکند حاج قاسم چقدر بزرگوار و مهربان و قوی بود.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود سردار خوش نام ،خوش خنده،زیبا ،مهربان،با غیرت ،با تعصب،شجاع،دلیر،با ایمان،خدا شناس،مومن ،عزیز،سردار قلب‌های ما ،سردار بزرگ اسلام ،سردارکرمان زمین و ایرانزمین سردار قلبها.
روحت شاد و یادت جاویدان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مردم ایران اینهمه امنیت دارن کمی از شهدا خجالت نمیکشن خودشون برهنه میکنن ناموسشون به همه نشون میدن با مانتوهای افتضاح بااین تیپ های فجیح از امام زمان از شهدا از مسلمون بودنشون خجالت نمیکشن بعد داعش بیاد اینا از چی میخوان بترسن اون بدبختای که حیا دارن لرزه جونشون میفته از داعش حرفی میشه
Iran (Islamic Republic of)
نیوشا
۲۱:۲۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یاخدااااا
Iran (Islamic Republic of)
تارا
۲۰:۵۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود و رحمت خداوند بر روح سردار دلها و همه شهدا و مدافعان حرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا و همپیمانانش مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
منتظر برگذاری داگاه هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
هزاران لعنت بر داعش و بر آمریکا و بر اسرائیل و بر آل سعود و بر حامیان اینها باد
لعنت خدا بر ایشان باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام بر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همه ی شهدای مدافع حرم.
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۹:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نویسنده عزیز الان وحشتناک درسته یا دهشتناکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
رحمت بی پایان خدا به مدافعان حرم وروح شهید سلیمانی
Romania
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
حامی
۱۸:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه هنوز داعشیا هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ننگ بر داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نابود باد داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله، منتظر آمریکا بودن نجاتشون بده!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی منظور همون زنان سوریه است؟

پس چرا بهشون میگن ایزدی؟

میشه یکی که اطلاع داره به سوالم جواب بده ممنون میشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی اقلیتی در عراق است که اکثرا در منطقه سنجار زندگی می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکی از آیینهای پر رمز و راز است که پیروان آن در شمال عراق زندگی می‌کنند. این اقلیت حدود پانصد تا هفتصد هزار نفر جمعیت داشته که در حوالی کوهستان سنجار سکنی دارند. به پیروان آیین ایزدی، «ایزدیان» گفته می‌شود. به زنان و مردانشون می گن ایزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدیان گروهی از کردها هستند که در شمال عراق وسوریه زندگی میکنند آیین انها یکتا پرستی یا همان (ایزد) است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک دین خاص یا هم یک فرقه خاص هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی ها گروهی از مردم سوریه هستند ک مسلمان نیستند، دین جدا گانه ای دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکر کنم زرتشتی باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
به گمانم ایزدیان هم خدا پرستن و یک دین است
شاید هم زرتشتی باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه ایزدیان پیروان آیین ایزدی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کردهای سنجارعراق رابهشون میگن کردهای ایزدی
Iran (Islamic Republic of)
حسام الدین
۲۱:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدیان، گروهی کوردهایی هستند که در شمال عراق، ترکیه و شمال سوریه زندگی میکنن
ایزدی هم یک دین یکتاپرستی است که ایرانیان قبل از اسلام پیرو آن بودند
کوردها همان مادهای آریایی هستند
هرجا کورد باشد، آنجا ایران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
ایزدی ها سه چهار خدا دارند و دینشان با نسل منتقل می شود یعنی پدر و مادری ایزدی باید داشته باشد.با این حال حاج قاسم آنها را هم نجات داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۰ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدمت دین آنها به قبل از اسلام بر میگردد ، به دلیل اذیت و آزار در کوهها ساکن هستند ، دین خود را مخفی نگه داشته اند ، دین آنها شبیه زرتشت و صوفیها در ایران میباشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خداشهیدسلیمانی‌وشهدای‌‌جنگ
داعش‌روبایاران‌سیدالشدا‌محشورکنه‌ولی‌باید‌درارکان‌نظام
یک‌کشور‌نظم‌واستحکام‌وهمراهی‌باهم‌‌نیز‌وجود‌داشته‌باشد
تادرمقابل‌دشمن‌خارجی‌یک‌پای‌کشور‌‌لنگ‌نزند.اقتصاد‌داخلی
وخارجی،سیاست‌داخلی‌وخارجی‌ودفاعی‌کشور‌اگر‌درموازات
هم‌،شانه‌به‌شانه‌حرکت‌کنند‌،کشور‌قدرتمند‌خواهدبود.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۴:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
نظم و استحکام و همراهی مسئولان ارکان مختلف نظام کشور ، در برخورد با حل مشکلات داخلی و مقابله با دشمن خارجی و کار برای منافع ملی را باید ما مردم ایران تعیین کنیم که طبق قانون مسئولیت انتخاب آنها در انتخاب به عهده ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
درورد به شهید سردار قاسمی


ممنونیم ازت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
تن و بدن آدم می لرزه وقتی این جنایت ها رو میخونه وای به حال اون روزی که این فجاییع انسانی رو از نزدیک لمس کنیم .
خدا یار و یاور همه مدافعان حرم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی مدیون شهدای مدافع حرم
۱۴:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
و خدا لعنت کند ، دشمنان عقرب صفت مدافعان حرم و راه روشنان را ، که به آنها و خانوادهایشان ، نیش زبان میزنند.
اگر قابل هدایت نیستند، خداوند بلایی که داعش به ناحق بر سر این مظلومان آورد را سرشان بیاورد ونابودشان کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قدر سردار دلها بیشتر شناخته می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام خدا بر سردار سلیمانی و شهیدان مدافع حرم، و هر از کسانی که در این راه مجروح و جانباز شده و در حال خدمتند، اینجاست که باید پای مدافعین حرم را بوسید، اینجاست که باید منزلت خانواده هاي مدافعین حرم را بالا برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
بزرگ روانت شاد باد سردار عزیز و دلاورم ، حدود 16 ماه از عروجتان گذشت ، روزی نبوده به یادتان نباشم
هر که را صبح شهادت نیست شام مرگ هست
بی شهادت مرگ با خسران چه فرقی می‌کند
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۴:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدایا حق مدافعان حرم رابرماحلال کن که باجانبازیهای خوددشمن رادورترازمرزهایمان زمینگیرکردندونگذاشتند چنین جنایاتی درحق ایرانی اتفاق بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج قاسم روحت شاد ، حقت حلال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج قاسم روحت شاد ، حقت حلال

ما مردم ایران و منطقه مدیون تواییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت به داعش و تعصبات خرافی مذهبی که هر چی بشر میکشه از تعصبات و خرافات هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت به اتگلیس و آمریکا و وهابیت ضد بشری .
صهیونیستها برنامه ریزی بلند مدتی برای تصاحب عراق و سوریه کشیده بودند که به خواست خدا و با حضور مومنینی مثل شهید حججی و شهید سلیمانی و ... ، دماغ داعشی ها به سنگ خورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت به دیکتاتورهای داعش صفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
منظورت چیه بیشتر توضیح بده
اگر منظورت کشورهای حامی داعش از نظر مالی و فکری باشد مثلا عربستان وهابی و امارات و اروپا و آمریکای داعش پرور باشد درست است ولی اگر منظور دیگری داری برایت متاسفم‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این رو بفرستین برای اون غرب زده ای که از حاج قاسم انتقاد می کرد میدان اگه نبود شاید سرنوشت ما همینطور می شد مرد میدان نیستیم نامرد میدان نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
جناب ظریف برو میدان و دیپلماسی کن
با اون خنده شیطانیت
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۵۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
زن ایزدی میگه هیچکس به داد من نرسید.عجب!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا همینطور بود زمانی که زنان ایزدی اسیر شدند هیچ کشور و قوم و دینی کمکشون نکرد و این نامردی تو تاریخ ثبت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج قاسم چند هزار از آنها را نجات داد! نامردی حرف شماست که کار حاج قاسم را ندید می گیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با عربستان کشور که داعش رو خلق کرد این هم زائر ایرانی رو کشت به ایرانی آنقدر توهین کرد و جهان و کشور های عربی رو تو آتش جهنم غوطه ور کرد از تغییر لحنش استقبال میکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اگر عربستان از جنگ و کشتار مردم یمن دست بردارد مذاکره ارزش دارد ولی در غیر اینصورت...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
دقیقا درسته کشوری که انقدر ظلم و ستم کرده یا مثلا طالبان انقدر جنایت و خرافات و عقب افتاده اند رفتند با همین قوم طرح دوستی میریزند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
به پسر های ایرانی تو فرودگاه جده تجاوز کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قابل توجه اقای ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
نمی دونم دولت آمریکا چگونه می خواد جواب اینهمه ستم را بدهد؟؟ در تعجبم از اینهمه ظلم و جنایت.
Iran (Islamic Republic of)
جان به لب
۱۳:۴۱ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
حاج قاسم هنوز هم زندست،حاج قاسم در روح و جان ما جای دارد،تا کور شود هر انکه نتواند دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
شمایی که به این نظظر منفی دادهی 2 حالت دارد: حالت اول بی اطلاعید و حالت دوم بی انصاف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
قابل توجه بعضی که به مقاومت ایراد می گیرن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت الله علی القوم الکافرین و ظالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
این تصاویر رو باید اونهایی ببینند که میگفتن سوریه و عراق به ما چه
یاد شهیدان حاج قاسم و... گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
احسنت..... دقیقااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
خدالعنت کنه داعش روچقدناراحت شدم
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۰۳ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
مرد میدان نامردان روزگار را رسوار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
اللهم‌ عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۲:۴۲ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
روایت درد آوری است زمانی به عمق ماجرا پی خواهید برد که یکی از این افراد رنج کشیده را در جای اعضای خانواده خود قرار دهید
اگر نبودند مردان میدان سرنوشت ما هم چه بسا بدتر از این بود
حاج قاسم روحت شاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
لعنت به داعش وتشکیل دهندگان داعش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
درود خدا بر سردار دلها، شهید قاسم سلیمانی، و سایر مدافعان حرم که اگر نبودند همین سرنوشت وحشتناک بر سر ما زنان شیعه ایرانی می آمد.
آخرین اخبار