در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ورود مالیات نقل و انتقال سهام به صندوق تثبیت به نقدشوندگی کمک می‌کند

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ورود ۸۰ درصد از مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به حساب صندوق تثبیت، گفت: قطعا این مصوبات روند بازار را برنمی گرداند.

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ورود ۸۰ درصد از مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به حساب صندوق تثبیت، اظهار کرد: بازار سرمایه انتظار اعداد بیشتر و بزرگ‌تری را دارد، با توجه به این موضوع که دولت چیزی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان از بازار را از طریق فروش اوراق، فروش سهام و بحث مالیات تامین مالی کرده است، برخی از افراد انتظار داشتند که این معافیت و ورود نقدینگی به طوری صورت پذیرد که مالیات سال ۹۹ نیز به شکلی به بازار بازگردد، البته که این عدد نیز مثبت و مناسب است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که این مبلغ پس از ورود به صندوق تثبیت چگونه وارد بازار سرمایه خواهد شد؟ بیان کرد: صندوق تثبیت و صندوق توسعه دو صندوق هستند که در فرآیند بازارگردانی و کمک به نقدینگی و نقدشوندگی بازار سرمایه فعالیت می‌کنند این دو صندوق شیوه نامه‌هایی دارند، که در راستای این قوانین و با توجه به نوسانات و شرایط بازار سرمایه این مبلغ وارد بازار خواهد شد.

او در ادامه گفت: روال منطقی به این شکل است که این منابع به تدریج وارد بازار سرمایه شوند و به آن به عنوان شوک کوتاه مدت نگاه نشود تا اثر بلندمدت‌ در بازار سرمایه داشته باشد.


بیشتر بخوانید


دلبری در پاسخ به این سوال که چه تفاوتی در رابطه با مدت اجرای این طرح وجود دارد؟ توضیح داد: برداشتی که از این مصوبه وجود دارد این است که ظاهرا این مصوبه فقط برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، اما اینکه این مدت تمدید شود در حال حاضر مشخص نیست و معمولا دولت هر زمان که از مالیات برای کمک به بازار سرمایه استفاده کرده است. خیلی موقتی بوده است مگر اینکه شرایط بازار به همین شکل منفی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر و کارآمدی این مصوبه در بازار سرمایه بیان کرد: عددی که در سال گذشته بازار سرمایه از نظر مالیات نقل و انتقال پرداخت کرده است، حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است، اما امسال با توجه به عدم نقل و انتقال به طور قطع این عدد کمتر خواهد شد. چرا که میانگین معاملات روزانه سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این عدد به عدد ۲ تا ۴ هزار میلیارد رسیده است.

او در ادامه افزود: اگر دولت و مجلس به این جمع بندی می‌رسیدند که این مالیات به خود سهامداران بخشیده شود شاید بخشی از زیان سهامداران جبران می‌شد، اما در کل تصمیم مناسب و مفیدی است.

دلبری در پایان تصریح کرد: قطعا این مصوبات روند بازار را برنمی‌گردانند، ولی به نقدشوندگی کمک خواهند کرد، زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی بازار بحث نقدشوندگی است، انتظار می‌رود با تصمیمات درست شرایط بازار بهبود پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۱۵:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
من امروز داشتم فیلم خروج را میدیدم با کمی دقت و تفکر دیدم چقدر ما سهامدارا شبیه به اون کشاورزها هستیم با اینکه اکثرا" پدر شهید یا همسر شهید بودند دولت و زیر مجموعه اش علاوه بر اینکه بخاطر منافع خود و عده ای خاص زراعت و زمین کشاورزی کشاورزان را نابود کرد و بچه هاشون را بازداشت کرد وقتی این کشاورزان زحمت کش و خانواده شهید برای دادخواهی خواستند به حضور رئیس دولت مراجعه کنند مجموعه دولت آنها را اغتشاشگر معرفی کردند و از ملاقات آنها با رئیس دولت جلو گیری کردند و چه با افتخار هم میگن این فیلم از روی اتفاق واقعی ساخته شده حالا شده حکایت ما سهامدارا ی بورس خدا بدادمون برسه
آخرین اخبار