سخن روز؛

مسافران قطار انتخابات/ شورا‌ها دروازه ورود مردم به مدیریت شهر‌ها و روستا‌ها

مسافران قطار انتخابات ثبت نام کردند و چند ویژگی می‌تواند انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا را از دوره‌های گذشته متمایز کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  یک ماه و اندی مانده به انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود با اتمام ثبت نام داوطلبان، کم کم شور و هیجان انتخاباتی در فضای جامعه شکل می‌گیرد و مردم آماده می‌شوند تا از حقی به نام رأی در نظام مردم سالاری دینی استفاده کنند و فرد یا افراد موردنظر خود را به کرسی شورا بنشانند.

انتخابات پیش رو از دو منظر قابل بررسی است. سیاستگذاری برای رفع مشکلات داخلی و تنظیم رفتار‌ها با در نظر گرفتن تحولات منطقه‌ای و بین المللی.

اولویت منتخبان از دیدگاه مردم رفع مشکلات اقتصادی است و تحولات بین المللی هم نشان از عدم تمایل دولت‌های غربی به رفع تحریم‌های ظالمانه است، اما آنچه که عیان است مشارکت مردم در انتخابات برگ برنده جمهوری اسلامی در مواجهه با تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان است.


بیشتر بخوانید


دشمنان برای عدم حضور مردم در انتخابات اقدام به بمباران خبری و جنگ روانی می‌کنند و برای عدم مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای، دست به هر اقدامی می‌زنند و تلاش می‌کنند ملت را نسبت به آینده کشور ناامید کنند.

دشمنان و رسانه‌های بیگانه با تبلیغات منفی در تلاش هستند تا مردم را از صف‌های رای دور کرده و انتخابات را کمرنک کنند، ولی حضور هوشمندانه و پرشور مردم درپای صندوق‌های رای امید دشمنان را به یاس تبدیل خواهد کرد.

حضور مردم در انتخابات علاوه بر پس زدن دشمنان، قدرت چانه زنی نظام مقدس جمهوری اسلامی در جوامع بین المللی را تقویت می‌کند.

یکی از افتخارات نظام اسلامی از بدو تاسیس تا کنون دخالت مردم در تعیین سرنوشت کشور با استفاده از انتخابات است و به برکت این نظام زمینه‌ای فراهم شده که مردم خودشان مسوولان را انتخاب کنند و حضور حداکثری در پای صندوق‌های رای امنیت کشور را افزایش می‌دهد و یکی از نکات مایوس کننده دشمنان است.

دست در دست هم برای صیانت از یک رأی

اهمیت انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ابعاد داخلی و خارجی و تلاش و تبلیغات گسترده دشمن برای ناامیدکردن مردم از شرکت در انتخابات از یک سو و نگرانی از کاهش مشارکت مردم در این رخداد مهم سیاسی، اتخاذ راهکار مناسب برای فراهم کردن زمینه حضور مردم در پای صندوق رای را ضروری می‌کند.

به اعتقاد تعدادی از نمایندگان احزاب و تشکل‌های سیاسی حضور چهره‌های شاخص از طیف‌های مختلف سیاسی، ورود بی‌طرفانه و منصفانه رسانه‌ها برای معرفی نیرو‌های متدین، انقلابی و متعهد و تایید صلاحیت نامزد‌ها بر مبنای سلایق سیاسی و محبوبیت مردمی از جمله راهکار‌های پرشور کردن انتخابات پیش رو است.

حضور نامزد‌ها از همه گرایش‌های سیاسی، تنور انتخابات را داغ می‌کند

مهمترین راهکار افزایش مشارکت مردم در این عرصه مهم سیاسی، حضور نامزد‌هایی از همه گرایش‌های سیاسی و تایید صلاحیت آنان صرفا بر اساس مرّ قانون است و فضای مجازی و رسانه‌ها نیز باید بدون گرایش به جناح و حزب سیاسی خاص با تولید برنامه‌های محتوایی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنند.

نقش تاثیرگذار احزاب در افزایش مشارکت مردم در انتخابات

با توجه به نارضایتی مردم از وضعیت معیشتی و مشکلات اقتصادی و تلاش رسانه‌های معاند برای تقویت موج ناامیدی در جامعه به منظور جلوگیری از برگزاری انتخابات پرشور، نقش احزاب سیاسی، گروه‌های مختلف و افراد تاثیرگذار برای تشویق مردم به حضور حداکثری در این رویداد سیاسی بیش از گذشته احساس می‌شود.

مشارکت حداکثری ملت ایران در انتخابات پیش رو به تعبیری رفراندم "آری" به مقبولیت نظام خواهد بود آنگونه که مقام معظم رهبری نیز حضور پرشور مردم در این رخداد سیاسی را نشان دهنده اقتدار نظام و انقلاب اسلامی می‌دانند.

متفکران و نیرو‌های دلسوز نظام می‌توانند با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در فضای مجازی و حضوری، آحاد جامعه را نسبت به برنامه‌های تخریبی رسانه‌های معاند برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات آگاه کنند.

دشمنان با تمام توان برای ناامید کردن مردم و مشارکت نکردن در انتخابات به میدان آمدند بنابراین برای خنثی کردن این تلاش‌ها، دلسوزان نظام، خدمت گزاران و نیرو‌های ارزشی نیز باید از تمام ظرفیت‌های موجود نرم و سخت افزاری برای پرشور برگزار شدن انتخابات استفاده نمایند.

از طرفی دیگر ثبت نام افراد با گرایش‌های سیاسی و فرهنگی گوناگون نوید یک انتخابات پرشور بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری را می‌دهد. این استان با ویژگی‌های منحصر به خود با تنوع قومیت‌ها و زبان‌ها و گرایش‌هایی که همه در یک کل واحد زیر پرچم مقدس نظام جمهوری اسلامی به زندگی مسالمت آمیز توام با آرامش می‌پردازند این روز‌ها در اندیشه کسب بیشترین کرسی از شورا‌های اسلامی شهر و روستا هستند.

ثبت نام ۹۲۹ نفر در انتخابات شورا‌های شهر چهارمحال و بختیاری

جعفر مردانی رئیس ستاد انتخابات چهارمحال و بختیاری گفت: با پایان مهلت ثبت‌نام برای حضور در رقابت ششمین انتخابات شورا‌های اسلامی شهر، ۹۲۹ نفر در این استان ثبت‌نام کردند.

او افزود: از این تعداد ۳۰۶ نفر حضوری و ۶۲۳ نفر به صورت غیرحضوری ثبت‌نام کردند.

مردانی اضافه کرد: از مجموع ۹۲۹ داوطلب، ۸۶۲ نفر مرد و ۶۷ نفر زن هستند.

او، بیشترین تعداد داوطلبان ثبت نامی را مربوط به شهرستان شهرکرد با ۲۴۹ نفر اعلام کرد و گفت: از مجموع داوطلبان ثبت‌نام ۲۱ نفر حوزوی، ۱۶ نفر دارای مدرک دکترا، ۱۷۳ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۲۳ نفر دارای مدرک فوق دیپلم و ۵۱ نفر دیپلم و زیر دیپلم هستند.

ثبت نام سه هزار و ۸۰۷ نفر در انتخابات شورا‌های روستا و تیره‌های عشایری چهارمحال و بختیاری

ملک‌محمد قربانپور مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: طی یک هفته مهلت ثبت‌نام (۱۶ تا ۲۲ فروردین) برای انتخابات شورا‌های اسلامی روستا و تیره‌های عشایری، ثبت‌نام سه هزار و ۸۰۷ نفر در استان قطعی شد.

او افزود: از این تعداد سه هزار و ۶۶۱ نفر مرد و ۱۴۶ نفر زن هستند.

قربانپور اضافه کرد: ۸۰ درصد داوطلبان بدون سابقه شورایی و ۲۰ درصد سابقه فعالیت در شورا‌های اسلامی را دارند.

صیانت و حفاظت از آرای مردم از مهم‌ترین وظایف متولیان برگزاری انتخابات

شهاب قائدی رئیس هیئت بازرسی انتخابات چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اجرای صحیح قانون در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا، افزود: صیانت و حفاظت از آرای مردم از مهم‌ترین وظایف متولیان برگزاری انتخابات است.

او با اشاره به اینکه باید نقاط ضعف و قوت انتخابات در سال‌های گذشته شناسایی شود ادامه داد: هیئت بازرسی بر انتخابات راهکار‌های لازم برای جلوگیری از هرگونه تخلف در انتخابات پیش رو را ارائه دهد.

قائدی با بیان اینکه انتخابات به‌عنوان تجلی اقتدار ملت ایران تلقی می‌شود، گفت: رای مردم امانت است، بنابراین صیانت و پاسداری از آرای مردم وظیفه ملی خواهد بود.

با جمع بندی اطلاعات ثبت نامی داوطلبان و شور و هیجانی که از هم اکنون در میان مردم دیده می‌شود به نظر می‌رسد با تعدد و تنوع مسافران قطار انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، مشارکت مردم برای بدرقه آنان به حداکثر برسد و در صورت مشارکت حداکثری و تفسیر مفهوم مردم سالاری دینی، دشمنان در کمین ناامید شده و بیش از پیش خواهند فهمید که فشار حداکثری برای نظام حداکثری موثر نیست و با مردم ایران باید با زبان منطق و شرایط برابر سخن گفت.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار