از امروز ثبت نام در سامانه املاک و اسکان برای تمامی متقاضیان امکان پذیر شده و سرپرستان خانوار تا ۱۹ خرداد برای ثبت اطلاعات فرصت دارند.

 به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از امروز (نهم اردیبهشت) مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان براساس آخرین رقم کد ملی سرپرستان خانوار به اتمام رسیده و تمامی سرپرستان خانوار‌ می‌توانند تا ۱۹ خرداد بدون هیچ شرطی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام داشته باشند.

براساس این گزارش واحد‌های مسکونی واقع در تمامی شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشند به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان اعلام شده ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.


بیشتر بخوانید

ثبت اطلاعات در سامانه املاک الزامی است/ ثبت نام نکنید طبق قانون جریمه می شوید


گفتنی است، سال اول-معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد معادل هجده برابر مالیات متعلقه است.

براساس این گزارش واحد‌های نوساز پس از ۱۲ ماه و در پروژه‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۱ تیرماه ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن مشمول مالیات موضوع این ماده می‌شوند.

همچنین مالکان واحد‌های مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظف هستند، اطلاعات املاک تحت تملک خود را با تعیین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت کنند. ثبت واحد‌های مسکونی دارای جهات امنیتی، براساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می‌شود.

پس از پایان مهلت خود اظهاری، دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست‌های حمایتی، یارانه‌ای و کمک معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گازطبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کدملی و براساس کدپستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند.

همچنین تمامی ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلف هستند قبض‌های مصرفی را براساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق باکدپستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر کنند.

براساس این گزارش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان در کشور گفت: تبلیغات منفی در مورد این سامانه انجام گرفته و کمپین‌هایی راه اندازی شده تا مردم در این سامانه ثبت نام نکنند.

او ادامه داد: برای وزارت راه و شهرسازی مهم این است که آمار دقیق ثبتی از وضعیت مسکن داشته باشد تا روند انجام کار با برنامه پایداری همراه باشد، همچنین سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز کشور است و ۲۰۰ هزار واحد روستایی که در مجموع برای ۹۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی شده است.

اسلامی توضیح داد: مالیات‌هایی که برای این بخش در نظر گرفته شده بود، بازدارندگی لازم را نداشت و به همین خاطر مجلس قانون مالیات پنجاه و چهار را اصلاح کرد. در قانون جدید مالیات سنگینی در نظر گرفته شده و به همین خاطر نگه داشتن خانه‌های خالی دیگر صرف و توجیه ندارد. این واحدها باید اجاره یا فروخته شوند تا به این شکل التهاب بازار مسکن را نداشته باشیم. قیمت مسکن از اوایل دهه هفتاد همواره با دلار رشد داشته و حالا با این اتفاق قرار است، کاری انجام گیرد تا بازار مسکن از بازار ارز، طلا و سایر بازار‌ها تبعیت نکند.


  • بیشتر بخوانید

پرتکرارترین سوالات در مورد ثبت نام در سامانه املاک و اسکان به همراه پاسخ 


همچنین محمود محمود زاده هم چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: تا ۱۹ خرداد ماه تمامی سرپرستان خانوار‌ و مردم باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند.

او اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها خود نقش بسیار موثری در بهبود و همچنین ساماندهی بازار مسکن دارد و باعث بهبود وضعیت بخش مسکنی کشور خواهد شد.

طبق گزارش‌های رسیده تاکنون استقبال متقاضیان از این طرح‌ها چندان مناسب نبوده و از سوی دیگر هنوز بسیاری از مردم در خصوص نحوه ثبت نام و یا درج اطلاعات در این سامانه آگاهی کافی ندارند و از سوی دیگر بسیاری از مردم تصور می‌کنند که به نحوی می‌توانند از این طرح فرار کنند، اما باید اعلام کرد که این طرح هم اکنون مصوبه مجلس را دریافت کرده و این بار هیچ کدام از متقاضیان نمی‌توانند این طرح را دور بزنند و مجلس سفت و سخت پای اجرایی شدن این طرح ایستاده است.

بسیاری از کارشناسان و مسئولان اعلام کرده‌اند که تنها راه نجات بازار مسکن برای خروج از رکود و ایجاد بازاری با ثبات در گرو شناسایی خانه‌های خالی از سکنه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لیلا حیدری
۲۳:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
صاحبخونه من امسال یهو از هفتاد میلیون پیش کرده ۴۰۰ میلیون رهن کامل دولت گفته اجاره ها اضافه نشه اما کسی توجه نمیکنه هیچ سازمانی هم نظارت نمیکنه فقط الکی قانون تسویب میکنن من زن سرپرست خانوار هستم حالا کجا باید برم مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
به زور نمیشه گفت خونه را اجاره بده.من با اکراه باید خونه رو اجاره بدم و این باطله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بر طبق قانون اساسی آیا دولت میتواند با تهدید و ارعاب مردم را ب کاری وادار کند؟ خیر .حال که در مملکت خودم دولتم میخواهد با ارعاب مرا ب کاری وادار کند براحتی خانه ام را فروختم و در ترکیه خانه خریدم و تا چند روز دیگر هم در آن ساکن میشوم حالا شما پلاک ماشین و دسته چک و آب و برق ....را به من ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه میگن ثبت نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خب لینک اصلی سامانه رو هم تو خبرتون می‌ذاشتید...من میرم سامانه مینویسه هشدار امنیتی...نمیدونم اونه یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
وجدانا در موقعیت سخت کرونا دنبال چی هستید .مردم را مجبور به حضور در جاهای میکروبی می نمایید . مسئولین بهداشت فکری به این موضوع کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس تکلیف این همه خانه های که سند رسمی نداردند و قولنامه ایی هستند چی میشه شما ابتدا کل املاک(خانه ویلایی ، مغازه ؛ باغ ، زمین و ... رو شناسایی کنید و سند رسمی کنید بعد از این طرحهها بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
ما یه خونه داریم تو شهرستانهای استان تهران قولنامه ای میترسیم ثبت‌نام کنیم بهمون مالیات ببندن بابامم بیکاره شانس نداریم بخاطر همین ثبت‌نام نمیکنیم
Netherlands
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
الان همه خونه های تهران بالای میلیارد قیمت دارن و به تبع اون بسیاری از خونه ها بالای ۶۰ میلیارد هستن .حتی رهن کامل بسیاری از از خانه ها بالای میلیار تومنه. این نشانه پول دار بودن ما نیست چون از این ور که قیمت ملک های ما بالا رفته از اون طرف حتی برای تعویض مسکنمون باید حداقل چند صد میلیون بگذاریم روش که نداریم.

با همین گرونی دلار اگه ما همین پول رو دلار کنیم ببریم یه کشور دیگه یه خونه بهتر می تونیم بخریم
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۱:۵۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خیلی جالبه قرار بود مسوولین محترم دارایی هاشان اعلام کنند تا برای مردم شفاف بشه حالا ورق برگشته مردم باید دارایی شان را شفاف کنند تا اونها مالیات نگیرن؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این قانون پر از ایراد و ابهام فقط دنبال اخذ مالیات هستند
مالک هم با اضافه کردن مالیات پرداختی به کرایه خونه تماما از مستاجر دریافت میکنه
اینهم یه باری روی مستاجرها اضافه میکنه
تو هر کاری این دولت دخالت کرد آن کار نابود مشه .بورس.معیشت مردم....حالا هم خونه
بهترین کار ثبت نام نکردنه از این تهدید ها هم نترسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
خوب وقتی اجاره میدی که مالیات نمیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در نوبت قبلی که بر‌اساس اخرین عددکارت ملی بود که مشخصات سرپست را اعلام شده بود‌مدارک جهت اراعه‌‌ در دست رس بود ولی مشخصات خانواده را درخواست‌کردند‌ که قت نشد بنده اوت شدم تا‌امروز لطفا بفرمایید فقط سرپرست خانواده یا همیه خانواده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی جاوید
۱۱:۲۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
جووون بازم صف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
در کل تصمیم دارید تمام راههای سرمایه دارن رو ببندید سمت سکه دلار خودرو مسکن نرن توقع دارید برن سهام بخرن.خوب همین حالا هم میشه فهمید که خیلیها پولشون رو از کشور خارج خواهند کرد.که این هم درست نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کدوم خدمات محروم میشیم؟من رفتم چک بگیرم گفتن کار نداری دسته چک نمیدیم بهت.حالا ثبت کنم یا نکنم فایده نداره.کلا ما از خدمات محرومیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اجر سیمان و مجوز شهرداری گرون شده.اینا رو کنترل کنید تا خونه ارزون بشه وگرنه با ثبت کردن چیزی ارزون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یکساله خودرو مینویسم برنده نشدم.اینم مثل قرعه کشی خودرو نتیجه نمیده.بعدم مردم خونه عوض میکنن و بعد یه مدت این اطلاعات میشه سوخته.طرف ویلای ده هزار متری داره مالیات نمیده بعد یه نفر یه خونه خالی داره باید مالیات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اونایی که خونه زیاد دارن خودشون مشاور املاکم دارن اجاره صوری ثبت میکنن.پس این طرحم نتیجه نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچکس ثبت نکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
27000میلیارد پول فولاد گم شده کجا رفته؟با اون میشه کلی خونه داد به مردم اونم نه مجانی وام بدنش به مردم اما الان اختلاس شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
من که نه ثبت میکنم نه درامد دارم که بخوان جریمم کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
پس چرا باز هم مسکن داره گرون تر میشه با اینکه بیشتر مردم قدرت خرید و حتی اجاره هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مسکن مهر چیکار کنن این سوال هزارمه ک میپرسم فقط مردم و سردرگم‌میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینکه همه باید در سامانه املاک ثبت نام کنند با این قانون سفت وسخت که خود موجب نگرانی است ،چرا آدرس سایت را اعلام نمی کنید حد اقل در همین مطلب آنرا ذکر می کردید.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۰:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام
برای مشاهده پاسخ به لینک زیر مراجعه کنید
https://www.yjc.news/fa/news/7719313/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
دیگه این طرحها بدرد نمیخورن دولت چند ماه دیگه عوض میشه دولت جدید پای کار میاد این طرح فراموش میشه چ مجلس چ دولت فقط مردم میمونن با کلی گرونیو دلالو بازیو و مافیای بازار مسکن ایکاش 4سال پیش جلوی گرونی مسکنو میگرفتید ن الان
Iran (Islamic Republic of)
مهری
۱۰:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یه بند را جا انداختید
بنویست کسی که در این سامانه ثبت نام نکنه از او رای اخذ نمیشه
اونوقت همگی با سراپا ثبت نام می کنند
Iran (Islamic Republic of)
lll
۱۰:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مجلس محدودیت های دیگه ای در نظر گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یک سال فرصت بدید !
توی این کرونا چطوری مشتری برای خونه پیدا کنیم ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
انشا الله مجلس سفت وسخت پای گرونی ها وبی سامانی های دولت بایسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نه دست مجلسه نه دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اتفاقا هم دست مجلس و هم دست دولت چون دست دوتاشون تو یه کاسه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
اینم یه راه خالی کردن جیب مردمه مردم رو بیچاره کردین هنوز دست بردار نیستین ؟
United States of America
هموطن
۰۹:۳۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام...این طرح به هیچ عنوان به درد نمیخوره.....وقتی مصالح رو گران میکنید خودبخود خانه ها گران میشود هیچ ربطی به ملک وخانه های خالی ندارد...طرحاتون به درد خودتون میخوره بیشتر از این مردم رو تحت فشار نزارید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام،مالک پدرم بوده و فوت کرده،چه باید بکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکنم // در این موارد از طریق نکیر منکر باید اقدام کنید
آخرین اخبار