مدیرکل منابع طبیعی جنوب کرمان از ممنوعیت صدور مجوز برداشت گیاهان دارویی، صنعتی، خوراکی و مرتعی از مراتع جنوب کرمان طی امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمزه احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: به دلیل کاهش نزولات آسمانی طی پارسال  و نبود بارندگی در چند هفته اخیر و رشد نکردن کافی گیاهان در صورت برداشت، آن ها دچار آسیب جدی می‌شوند؛ بنابراین  اجازه برداشت گونه‌های گیاهان دارویی طی امسال  از مراتع جنوب کرمان داده نخواهد شد.

او افزود: تنوع اقلیمی در این منطقه موجب شده است جنوب کرمان، محلی برای رویش صد‌ها گونه گیاهی باشد که نقش مهمی در کمک به معیشت مردم منطقه دارد.

احمدی با اشاره به اینکه براساس نظرات فنی و کارشناسی هر گونه برداشت با شرایط موجود، موجب زاد آوری نکردن در گیاه می‌شود، بیان کرد: پس از بررسی وضعیت رویش گیاهان و شرایط اکولوژیکی آن‌ها و به منظور حفظ و تقویت پوشش گیاهی سطح مراتع،  مقرر شد از هر گونه برداشت تحت عناوین یادشده از سطح مراتع جنوب کرمان جلوگیری شود.

او تصریح کرد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان به صورت شبانه روزی در حال گشت‌زنی در عرصه‌های ملی بوده و در صورت مشاهده برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی و خوراکی با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ضمن اشاره به اینکه دامداران، عشایر و حاشیه نشینان جنگل ذی نفعان اصلی از مراتع و جنگل‌ها هستند، خواستار همکاری لازم آن‌ها با مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان شد و گفت: مردم هر گونه برداشت غیرقانونی و تصرف اراضی ملی را  از طریق شماره های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اعلام کنند تا ضمن برخورد قاطع و قانونی با متخلفان، از ورود خسارت‌های جبران ناپذیر به عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه جلوگیری شود.

او گفت: این ممنوعیت برداشت در سطح مراتع است و برداشت محصولات فرعی جنگلی از جمله بنه و بادام کوهی تابع ضوابط خاص خود خواهد بود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار