اطلاعاتی جالب از سیستم پرواز خودکار بالگرد‌ها

امروزه تقریبا تمامی هواپیما‌ها به سیستم خلبان خودکار (auto pilot) تعبیه هستند، اما آیا بالگرد‌ها نیز تجهیز به این سیستم هستند؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه تقریبا تمامی هواپیما‌ها به سیستم خلبان خودکار (auto pilot) تعبیه هستند که این سیستم اجازه یک پرواز امن را بدون کنترل دستی مداوم به خلبان می‌دهد. اولین هواپیما با سیستم خلبان خودکار در سال ۱۹۱۲ به پرواز در آمد و این موضوع این سوال را برای مردم به وجود آورده که آیا بالگرد‌ها هم سیستم خلبان خودکار دارند؟

بالگرد‌های مدرن و جدید به سیستم خلبان خودکار تجهیز هستند و این امکان را به خلبان می‌دهند که بالگرد خود را با کم‌ترین برخورد دستی در آسمان معلق نگه دارد. یک نکته قابل ذکر است که بالگرد‌ها در مقایسه با هواپیما‌ها از پایداری کمتری برخوردار هستند و همین نکته استفاده سیستم خلبان خودکار را در بالگرد‌ها محدود نکرده است.

سیستم خلبان خودکار بالگرد چگونه عمل می‌کند؟

سیستم‌های متفاوتی در تجهیز بالگرد به خلبان خودکار وجود دارد که دو مورد از پر کاربرد‌ترین آن‌ها سیستم هدایت پرواز دیجیتال (DFGS) و سیستم کنترل پرواز دیجیتال (DFCS) است؛ که هر کدام از آن‌ها چند عنصر از عناصر پرواز را در بر می‌گیرند.

پایه عملکرد خلبان خودکار در بالگرد‌ها بر اساس سیستم (FD) عمل می‌کند، وظیفه این سیستم این است که اطلاعات خام مربوط به ارتفاع، داده‌های هوا و مسیر را بدست آورد سپس دستورات فرمان را بر اساس موقعیت مطلوب و موقعیت فعلی محاسبه کند.

اولین سیستم‌های خلبان خودکار بالگرد‌ها فقط در زمینه پایداری بیشتر بالگرد و حفظ امنیت آن در آسمان عمل می‌کردند و در هیچ یک از عناصر فرود و پرواز دخیل نبودند.

به عنوان مثال خلبان خودکار تاثیر مستقیم در قطعه از هواپیما یا بالگرد به نام yaw damper دارد که با کنترل خودکار آن لرزش‌های احتمالی به دلیل شرایط جوی محدود‌تر می‌شود.

برخی از سیستم‌های خلبان خودکار به سیستم تقویت ثبات یا (SAS) مجهز هستند که به خلبان کمک می‌کند که در ارتفاعات کم کنترل بیشتری بر بالگرد داشته باشد. این سیستم تأثیر اغتشاشات بیرونی را به حداقل می‌رساند و به خلبان اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر حرکت بالگرد داشته باشد.

سیستم‌های خلبان خودکار بالگرد‌ها بر اساس تعداد عناصری که کنترل می‌کنند دسته بندی می‌شوند. ابتدایی‌ترین گزینه خلبان خودکار تک محوری است که مانع از غلتیدن هلی کوپتر می‌شود.

سیستم دو محوری بر قطعه‌های roll و pitch تسلط دارند که برای دور گرفتن استفاده می‌شوند، سیستم سه محوری بر قطعه yaw damper تسلط دارد و سیستم چهار محوری تقریبا تمام عناصر پرواز را کنترل می‌کند البته در زمان کوتاه.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
واسه چی این رو گذاشتید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
از بیکاری
آخرین اخبار