رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: بالغ بر ۱۳۸ هزار راس دام سبک (بز و گوسفند) علیه بیماری آبله در این شهرستان ایمن سازی شدند.

عباس آغاز رئیس شبکه دامپزشکی مهاباد با اشاره به اینکه اجرای واکسیناسیون به‌موقع مؤثرترین و بهترین راهکار کنترل و پیشگیری از این بیماری است، در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، اظهار کرد: در همین راستا و به منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از بیماری، طی یک سال گذشته، ۱۳۸ هزار و ۶۵۳ راس گوسفند و بز توسط اکیپ‌های مایه کوبی شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با استفاده از توان بخش خصوصی بر علیه بیماری آبله ایمن سازی شده اند.

او افزود: بیماری آبله در صورت بروز در جمعیت دامی حساس بسیار واگیر و بیشتر در جمعیت دامی در سنین پایین کشنده بوده که خسارت اقتصادی ناشی از این بیماری به دلایل بروز تلفات در دام‌های جوان قابل توجه است.

این مقام مسئول عنوان کرد: آبله گوسفندی و بزی یک بیماری ویروسی به شدت مسری حاد یا تحت حاد (مزمن) در گوسفند و بز بوده که با بروز تب پایا، التهاب غدد لنفاوی، ضایعات آبله‌ای عمومی شده در سراسر پوست و غشا‌های مخاطی با اشکال دانه‌های جوش یا گرهک و در غالب موارد التهاب ویروسی ریوی موضعی توام با ضایعات یک شکل پراکنده در طول ریه‌ها مشخص می‌شود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.