کاهش بارش ها در سال زراعی جاری سبب پایین آمدن میزان آب ورودی سدهای امیر کبیر، کرج و طالقان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،کاهش بارش ها در سال زراعی جاری سبب پایین آمدن میزان آب ورودی سدهای امیر کبیر کرج و طالقان شده است.

نجفیان ، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت:طبق بررسی ها میزان ورودی آب  سدامیر کبیر کرج طی چند روز اخیر به ۲۸ مترمکعب در ثانیه رسیده اما در مدت مشابه سال قبل ۳۸ مترمکعب در ثانیه بود یعنی ۱۰ متر مکعب  نسبت به پارسال کاهش ورودی داریم .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز افزود: ورودی آب سد طالقان استان البرز اکنون ۴۰ متر مکعب در ثانیه است در حالیکه پارسال در این مدت ۴۳ متر مکعب در ثانیه بود.

او گفت: پارسال در ماه های فروردین و اردیبهشت میزان جریان آب رودخانه کردان شهرستان ساوجبلاغ ۱۳ مترمکعب در ثانیه بود اما اکنون به  ۱.۸ مترمکعب در ثانیه کاهش یافته و میزان جریان آب در پائین دست رودخانه کرج در محدوده بلیقان به صفر نزدیک شده است که این وضعیت زنگ خطری برای تغذیه آبخوان های استان به شمار می رود.

نجفیان با بیان اینکه میزان بارندگی های  سال زراعی جاری استان البرز ۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد، افزود: از ابتدای مهر ماه سال گذشته (آغاز سال آبی) تاکنون ۳۱۴ میلی متر بارندگی در البرز ثبت شده که پارسال طی  این مدت ۳۷۳ میلی متر بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز گفت: امسال با توجه به پیش بینی افزایش دما ، اگر مردم و بخش کشاورزی در مصرف آب همراهی نکنند در ۲ بخش آب و برق دچار مشکل خواهیم شد و ضرورت دارد تا کشاورزی از الگوهای مصرف برای کشت و آبیاری مزارع تبعیت کند و مصرف کنندگان آب شرب نیز به صرفه جویی بیشتر روی بیاورند.

او افزود: کاهش میزان ورودی آب سدها  نیز در کاهش خروجی آنها تاثیر دارد که این سبب می شود تا کشور و استان البرز در زمینه تولید برق آبی با مشکل مواجه شود.

شهرام حافظ، مدير آبفاى شهرستان كرج  نیز گفت: با پيش بينى هاى انجام شده و صرفه جويى شهروندان در مصرف آب تلاش داريم با قطعى آب در روزهاى گرم پيش رو مواجه نشويم.

مدير آبفاى شهرستان كرج افزود: شهروندان نبايد در استفاده از آب مصرف نامتعارفى داشتنه باشند و با دقت روزانه بايد مصرف خودرا پيش ببرند.

حافظ گفت: با شرايط ويژه كرونايى در مصرف آب و مدت استحمام را بايد به حداقل برسانيم.

او افزود: شهروندان براى كولرهاى خود باتوجه به پيش رو بودن فصل تابستان سايه بان بگذارند تا در مصرف آب صرفه جويى شود.

استان البرز با سه میلیون نفر جمعیت دارای ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که بیش از ۹۵ درصد این اراضی آبی هستند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصزف آب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.