قرارداد میان هنرمند و خانه هنرمندان مشهد توسط دلالان هنری بسته می‌شود، آن‌ها قرارداد‌های ۱۰۰ میلیون تومانی یا حتی بیشتر می‌ببند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  محمد شهروز هنرمند خوشنویس مشهدی با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا در کشور بر روی هنر خوشنویسی، گفت: در یک سال گذشته شیوع ویروس کرونا تأثیرات بسیاری بر روند کاری اکثر تمامی هنرمندان این رشته از جمله بنده داشته است. برای نمونه کرونا موجب شد روند تأسیس آموزشگاه هنر‌های آزاد خود را متوقف کنم. همچنین از هنگام ورود این بیماری به کشور تاکنون به اجبار بیش‌تر آموزش‌ها و کلاس‌های درسی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

او با اشاره به چالش‌های آموزش حرفه‌های هنری عملی به صورت مجازی، افزود: آموزش دروس و حرفه‌های عملی به صورت مجازی بسیار مشکل و دارای چالش‌های زیادی است. انتقال مفاهیم از این طریق بسیار دشوار بوده و استاد و دانشجو باید انرژی بیش‌تری صرف کنند تا بتوانند مفاهیم هنری را منتقل کنند.

هنرمند خوشنویس مشهدی با بیان این‌که «با این حال در این مدت تجربه‌های خوبی در آموزش مجازی کسب کرده و توانسته با کمک همکاران و اساتید روش‌های مختلفی برای آموزش پیدا کند»، ادامه داد: قطعاً کاستی‌هایی در این روش تدریس وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در آینده آن‌ها جبران کنیم. با این حال با تمام وجود منتظر هستیم این دوران به زودی تمام شود و حضور فیزیکی هنرجو را در کلاس‌های درس احساس کنیم.

شهروز بیان کرد: متأسفانه هنوز راهکار عملی برای برگزاری مطلوب کلاس‌های خوشنویسی به صورت مجازی که بتوانیم در آن قوی عمل کنیم، پیدا نشده است.


بیشتربخوانید



انجمن خوشنویسان را متولی خوشنویسی نمی‌دانم

او در خصوص وضعیت هنر خوشنویسی در مشهد و حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان همزمان با شیوع بیماری کرونا، تصریح کرد: عضو انجمن خوشنویسان مشهد هستم، اما این انجمن و انجمن خوشنویسان ایران را به هیچ عنوان متولی خوشنویسی نمی‌دانم. این انجمن‌ها بیشتر وقت خود را صرف کلاس‌های آزاد خوشنویسی می‌کنند و تنها تفاوت این انجمن‌ها با آموزشگاه‌های آزاد خوشنویسی در ارائه مدرک به هنرجو است.

این هنرمند خوشنویس تاکید کرد: متأسفانه انجمن خوشنویسان مشهد هیچ‌گونه حمایتی از اعضای انجمن و هنرمندان مشهدی نمی‌کند؛ این انجمن ناکارآمد است و فقط یک نام را با خود یدک می‌کشد.

شهروز با اشاره به این‌که «اساتید انجمن خوشنویسان کاملاً سلیقه‌ای و به صورت رابطه‌ای انتخاب می‌شوند»، اظهار کرد: تعداد مشخصی از اساتید در این انجمن هستند که کلاس‌های تدریس خوشنویسی فقط میان آن‌ها جابه‌جا می‌شود و هیچ‌گاه از یک استاد با تجربه و باسابقه استفاده نمی‌کنند که البته این‌ها ضعف انجمن را نشان می‌دهد.

او با انتقاد از وضعیت خانه هنرمندان مشهد، افزود: خانه هنرمندان مشهد فعالیت‌های هنری در حوزه شهری نظیر المان‌ها، تبلیغات و زیباسازی شهر را انجام می‌دهد. متأسفانه در خانه هنرمندان دلالان هنری وجود دارند که رابط بین هنرمند و خانه هنرمندان هستند و قرارداد میان هنرمند و خانه هنرمندان توسط همین دلالان بسته می‌شود. آن‌ها قرارداد‌های ۱۰۰ میلیون تومانی یا حتی بیشتر می‌ببند، اما دستمزد هنرمندان که خود متولی هنر هستند و زحمات زیادی برای آن کشیده‌اند حدود دوسوم این قرارداد است، بر این اساس رقم‌های بزرگی از این قرارداد‌ها به جیب دلالان هنری می‌رود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: متأسفانه هنرمندان نمی‌توانند در خانه هنرمندان که باید فضایی متعلق به آن‌ها باشد حضور داشته باشند و تنها باید آثار خود را از طریق دلالان به خانه هنرمندان ارائه دهد. اگر هنرمندی بدون واسطه طرح خود را به خانه هنرمندان ارائه دهد، تأیید نمی‌شود و طرح‌ها فقط توسط دلالان رد وبدل می‌شود. خانه هنرمندان باید به صورت مستقیم با هنرمندان در ارتباط باشد که متأسفانه این چنین نیست.

هدفم ارتباط خوشنویسی و نقاشی است

شهروز همچنین با اشاره به پیشینه و فعالیت‌های خود در عرصه هنر خوشنویسی بیان کرد: آموزش خوشنویسی را از دوران کودکی و به صورت جدی‌تری از نوجوانی با انواع خط‌های کتابت، کتیبه و غبار با قلم‌های متفاوت آغاز کردم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در حوزه نقاشی هستم.

او با بیان این‌که «هدفم برقراری ارتباط منطقی میان خوشنویسی و نقاشی و خلق فضا‌های جدیدی در این زمینه هنری است»، تصریح کرد: حوزه فعالیتم در زمینه خوشنویسی «خط کتابت» است و جزء اساتید دانشگاه فرهنگ و هنر مشهد در مقطع کارشناسی هستم و نقاشی تدریس می‌کنم. در سال گذشته در جشنواره بین‌اللملی «یاس یاسین» که در استان خراسان رضوی برگزار شد، مقام سوم را در زمینه کتابت خطبه نستعلیق و در جشنواره «دانشگاه فردوسی» مقام اول را کسب کرده‌ام.

منبع:ایسنا

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.