تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: نمی‌توان با مذاکره از دشمنی آل سعود علیه ایران کاست، پس مذاکره یا حتی بازگشت روابط سودی برای کشورمان نخواهد داشت.

 

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۵ سال از قطع روابط ایران و عربستان سپری شده است و در این سال‌ها هرازگاهی خبری از دیدارهای پنهانی و گاه و بیگاه مقامات دو کشور در برخی از رسانه‌ها انتشار یافته که البته تمامی آنها نیز از سوی مقامات تهران و ریاض رد شد؛ تا اینکه هفته گذشته خبری به نقل از روزنامه انگلیسی فایننشنال تایمز انتشار یافت که تاکید می‌کرد دیداری در منطقه الخضرا عراق و به میزبانی و ابتکار عمل مصطفی الکاظمی میان مقامات امنیتی دو کشور برگزار شده است. خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه این موضوع راس نه تایید کردند و نه تکذیب.

سعودی‌ها نسبت به کلمه انتخابات آلرژی دارند

محمد پارسا نجفی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روابط ایران و عربستان، گفت: جریان غربگرا به ویژه اصلاح طلبان در ایران برای خوشایند آمریکا بر طبل مذاکره با آل سعود می‌کوبند و تلاش می‌کنند، حتی به قیمت آسیب جدی به دوستان منطقه‌ای ایران، رابطه تهران و ریاض را احیاء کنند، اما خلاف نظر آنان، به سه دلیل رژیم سعودی ماهیتی ضد ایرانی و ضد شیعی داشته و دارد، بنابراین نمی‌توان با مذاکره از دشمنی آل سعود علیه ایران کاست، پس مذاکره یا حتی بازگشت روابط سودی برای کشورمان نخواهد داشت.

او افزود: دولت سعودی خود را رقیب ابدی ایران در خلیج فارس می‌داند و این رقابت را در اوپک هم همواره ادامه داده است، علاوه بر این دولت سعودی یک رژیم وهابی است و به شدت به شیعه خصومت می‌ورزد؛ سرکوب شیعیان شرق عربستان (قطیف و احساء)، بحرین و کشتار شیعیان یمن تنها نمونه‌هایی از رفتار امروز این حکومت است، همچنین پادشاهی سعودی به شدت ضد دموکراسی است و اصولا نسبت به کلمه انتخابات آلرژی دارد، به همین دلیل با هر دولتی که برخاسته از انتخابات باشد از جمله ایران دشمنی می‌کند.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر هر مذاکره‌ای با ریاض به منظور کاهش فشار به دولت سعودی و در اصل یک چک سفید امضاء به این رژیم است تا از نابودی نجات یابد و برعکس بر شدت دشمنی خود با ایران، شیعیان و دموکراسی در منطقه بیافزاید؛ در این شرایط باید پرسید هدف اصلاح طلبان از بهبود رابطه با عربستان سعودی دقیقا چیست و مذاکره با دولتی چنین خونریز چه مزیتی برای ایران خواهد داشت؟

بن سلمان و پدرش هیچ تفاوتی با هم ندارند

تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: رسانه‌های غربی و نیز جریان غربگرا در ایران به ویژه اصلاح طلبان سعی دارند اینگونه القا کنند که مشکلات عربستان و ایران بعد از قدرت گرفتن بن سلمان به اوج رسیده و دولت فعلی واشنگتن نیز تلاش می‌کند از قدرت این شخص بکاهد، این جریان‌ها تلاش دارند این چنین وانمود کنند که ملک سلمان به جای بن سلمان قرار است بیشتر در تصمیم گیری‌ها حضور یابد، اما بن سلمان و پدرش هیچ تفاوتی با هم ندارند و اصولا پرخاشگری شدید دولت سعودی در سال‌های اخیر به این علت است که آل سعود در مسیری حرکت می‌کند که به پایان خود نزدیک شود، به همین دلیل با اکثر کشور‌های منطقه حتی دولت‌هایی که به صورت سنتی دوست و حتی متحد این رژیم بوده‌اند وارد تنش می‌شود؛ روابط پر چالش با قطر، ترکیه و مغرب همچنین اخیرا دخالت در کودتا در اردن مصداقی بر این ادعاست.

مشکلات دولت سعودی ریشه در عقاید وهابیت، ماهیت ضد بشری و غیر مردمی آن دارد

او اظهار کرد: دولت سعودی حتی در جنوب یمن با متحد خود امارات نیز دچار درگیری است و این درحالی است که این دو رژیم، یمن را اشغال کرده‌اند، بنابراین چنانچه شخص دیگری از آل سعود غیر از سلمان و پسرش به قدرت برسد حتی اگر از شاخه سدیری هم نباشد؛ مانند عبدالله که سدیری نبود، باز هم وضعیت رو به سقوط آل سعود تغییری نخواهد کرد. مشکلات دولت سعودی ریشه در عقاید وهابیت، ماهیت ضد بشری و غیر مردمی آن دارد، پس فرقی نمی‌کند که چه کسی سکاندار رژیم سعودی باشد، علاوه بر این آمریکا نمی‌خواهد خشونت سعودی‌ها کاهش یابد، چراکه اگر غیر از این می‌خواست به جنگ خونین یمن و سرکوب شیعیان عربستان پایان می‌داد.

نجفی با تاکید بر اینکه هدف ریاض از مذاکره و سپس احیاء روابط با ایران این است که بتواند حمایت سیاسی محور مقاومت از دولت انقلابی یمن را کاهش دهند تا زمینه پیروزی بر آن‌ها فراهم شود و از زیر بار مسئولیت فجایعی که در یمن آفریده راهی برای رهایی بیابد، گفت: مردم یمن تا پیروزی قاطع بر اشغالگران فقط یک استان مارب فاصله دارند و توان ارتش مردمی یمن در ضربه زدن به تاسیسات نفتی و صنعتی و نظامی عربستان در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

 حتی هواداران سابق آل سعود هم خواهان تغییرات گسترده واقعی در ریاض هستند

تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: شرایط داخلی عربستان به شدت وخیم است و نمایش‌های موسوم به اصلاحات بن سلمان، مشکلی را از مردم تحت خفقان سیاسی عربستان برطرف نکرده است؛ در حقیقت نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت و حتی هواداران سابق آل سعود هم در شمار اشخاصی هستند که خواهان تغییرات گسترده واقعی در این کشور هستند. اگر این روند ادامه یابد باید منتظر بحران‌های جدید علیه آل سعود توسط هواداران وهابی خود این رژیم در آینده باشیم. شورش در استان وهابی خیز قصیم تنها نمونه‌ای بود که سرکوب شد، لذا منطقی است که آل سعود را در مسیر منتهی به سقوط تصور کنیم.

او افزود: در این شرایط مدت هاست آل سعود از طرق مختلف تلاش می‌کند تا میان محور مقاومت تفرقه بیاندازد و تلاش برای مذاکره با ایران در همین راستا قابل تعریف است. فرقی هم ندارد چه کسی را در این ماجرا واسطه کنند؛ عادل عبدالمهدی، حیدر العبادی، مقتدا صدر یا حتی مصطفی الکاظمی.

نجفی تصریح کرد: اگر از تخریب حرم‌های ائمه بقیع (ع)، حمله به نجف و کربلا و کشتار‌های شیعیان در دوران آغاز سلطنت عبدالعزیز بگذریم، روابط دولت سعودی با ایران از زمانی که رای مردم جایگزین پادشاهی پهلوی شده همواره پر تنش بوده و عامل آن نیز جنایت‌های آل سعود بوده است. برای اثبات این نکته که رژیم سعودی همیشه علیه ایران و مردم منطقه حرکت کرده است کافی است نگاهی اجمالی به اقدامات ۴ دهه اخیر دولت سعودی داشته باشیم.

تحلیلگر مسائل بین الملل با اشاره به اقدامات دولت سعودی در قبال ایران در ۴ دهه اخیر، اظهار کرد: کشتار حجاج ایرانی در حج خونین سال ۱۳۶۶ سپس فاجعه منا در ۱۳۹۴،  تامین مالی سنگین آل سعود از صدام برای حمله به ایران به مدت هشت سال که هزینه بخش اعظم بمب و موشک‌هایی که بر سر مردم ایران ریخته می‌شد را دولت سعودی پرداخته است، حمایت رسمی ریاض از منافقین که مسئول ترور ۱۸ هزار ایرانی هستند، جنگ شناختی علیه ایران توسط رسانه‌های فراملی سعودی مانند العربیه، ام بی سی و سعودی اینترنشنال و روزنامه‌های لندنی که توسط ریاض خریداری شدند مانند ایندیپندنت، حمایت سعودی‌ها از تحریم اقتصادی ایران و تلاش برای کاهش قیمت نفت و جایگزین کردن نفت عربستان برای مشتریان سابق ایران، سرکوب شیعیان منطقه احساء و قطیف همچنین سرکوب ملت بحرین و مهمتر از همه تجاوز خونین به یمن و جنگ افروزی در لیبی، کمک مالی، رسانه‌ای و سیاسی گسترده به تروریست‌های وهابی در منطقه به ویژه در سوریه و عراق و لبنان؛ این موارد بخش کوچکی از اقدامات علیه مردم منطقه است که دولت سعودی انجام داده و موجب تیرگی روابط خود با ملت‌های مسلمان از جمله مردم ایران شده است.

چه کسی سعودی‌ها را کنترل می‌کند؟/ریاض در حال غرق شدن در باتلاق خون‌هایی است که خود بر زمین ریخته

او با بیان اینکه مشکل دولت سعودی با ایران به روابط میان این دو حکومت وابسته نیست بلکه آل سعود تابعی از سیاست خارجی  آمریکا محسوب می‌شود، گفت: واشنگتن به دلیل بحران‌های داخلی خود، در حال خروج از منطقه است؛ مانند عقب نشینی از افغانستان، بنابراین تلاش می‌کند از حجم فشار‌ها بر دولت سعودی بکاهد. بدون آنکه حاضر باشد ریاض را مجبور به عقب نشینی از یمن و بحرین کرده و آن حکومت را وادار به اصلاحات دموکراتیک کند.

نجفی افزود: البته چینی‌ها همواره خواستار کاهش تنش در خلیج فارس بوده‌اند، چراکه نفت ایران، عربستان و عراق به چین صادر می‌شود و تشنج در این منطقه و قطع ارسال نفت به معنای افزایش شدید قیمت و بحران اقتصادی برای چین است، اما این کشور توانایی اعمال نظر خود را بر عربستان ندارد.

تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: از طرف دیگر آمریکا به بقای رژیم سعودی برای استیلا بر بازار نفت، راهگذر‌های مهم هرمز و باب المندب نیاز دارد، چراکه این دو مولفه برای مدیریت تجارت جهانی توسط واشنگتن حیاتی است، همچنین دولت سعودی بعد از نابودی رژیم پهلوی و صدام تنها امید غرب برای حضور در خلیج فارس است، لذا بدیهی است حفظ آل سعود برای آمریکا یک خط قرمز محسوب می‌شود و هیچ یک از دشمنان غرب مانند شوروی سابق، چین امروز، آلمان نازی، ناسیونالیست‌های عرب به رهبری عبدالناصر هم حاضر نبودند به این خط قرمز حتی نزدیک شوند، اما این رژیم به علت مقاومت مردم یمن در حال غرق شدن در باتلاق خون‌هایی است که خود بر زمین ریخته است.

رژیم صهیونیستی و نکته‌ای انحرافی/ تنها با زدودن پسوند سعودی از عربستان، می توان با آن رابطه خوبی داشت

او تاکید کرد: آنچه توسط جریان غربگرا تبلیغ می‌شود مبنی بر اینکه کاهش تنش با عربستان سعودی به زیان رژیم صهیونیستی است و تل آویو از دشمنی میان تهران و ریاض برای عادی سازی روابط استفاده می‌کند یک فریب بزرگ است، چراکه رژیم سعودی روابط عمیق و قدیمی، اما مخفی با رژیم صهیونیستی داشته است و آشکار شدن این روابط نه تنها به زیان محور مقاومت نیست، بلکه نشان می‌دهد سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی دارای یک ماهیت مشترک تجاوزگر و متصل به غرب هستند، برعکس بر نقش و اهمیت ایران اسلامی به عنوان تنها کشوری که پرچم رهبری مبارزه با اشغالگری رژیم را در دست دارد، افزوده می‌شود.

نجفی ادامه داد: جریان غربگرا تلاش می‌کند بر این ماهیت مشترک دولت‌های سعودی و صهیونیستی سرپوش بگذارد که هر دو آن‌ها مسیر غارت منطقه توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس را تسهیل می‌کنند و اصولا هر دو رژیم صهیونیستی اشغالگری بر همین مبنا در غرب آسیا توسط انگلیس تاسیس شده‌اند، حکومت سعودی به عنوان زائده‌ای از فرهنگ غربی علیه تمدن اسلامی در عربستان بوده و اولین گام‌های این حکومت نابود کردن آثار صدر اسلام در مدینه به سپس کشتار شیعیان در مدینه و اهل سنت در طائف بوده است.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه دامنه اختلافات عمیق میان تهران و ریاض فقط به روابط دو جانبه باز نمی‌گردد بلکه سعودی‌ها در سراسر جهان اسلام ویروس وهابیت را در قالب گروه‌های تروریستی منتشر می‌کنند، گفت: گروه‌هایی مانند سپاه صحابه، لشکر جهنگوی، احرار الشام، جبهه النصره، داعش، بوکوحرام، ابوسیاف، جیش الاسلام، انصارالشریعه و ده‌ها گروه دیگر، در چنین شرایطی مذاکره با دولت سعودی قطعا هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، تنها زمانی می‌توان با عربستان رابطه خوبی داشت که پسوند سعودی از نام این کشور زدوده شود و حکومتی بر اساس دموکراسی و مبتنی بر انتخابات در عربستان برپا باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
معلومه از ایران ترسیده یه سال پیش حکومت ایران رو فاشیست معرفی میکرد و میگفت که ایران در منطقه عددی نیست حالا کاسه ی چه کنم چه کنم دستش گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
چند سال پیش همین تیتر را پخش نمودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
سعودی،سعودی سعودی نمیتونم روزبونم عربستان سعودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بله ما با عرب های عربستان خوبیم با حکومت نجس سعودی مشکل داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی بود
آخرین اخبار