تاکنون چندین سویه از کروناویروس در سراسر جهان شناسایی شده که کرونا با "جهش دوگانه" موج دوم شیوع بیماری در هند را به همراه داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود یک سال اندی است که مردم جهان نام کووید ۱۹ یا همان کرونا را در تمام رسانه‌ها میبینند و میشنوند ویروس که جان بسیاری از از افراد را گرفته و خیلی‌های دیگر نیز پس گذراندن دوران بیمار با عوارض بعدی آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از زمان آغاز شیوع کروناویروس در جهان، علائم مختلفی از این بیماری، عوارض طولانی‌مدت آن و تاثیرات جهش‌های مختلف کووید-۱۹ گزارش شده است.

تاکنون چندین سویه از کروناویروس در سراسر جهان شناسایی شده که کرونا با "جهش دوگانه" موج دوم شیوع بیماری در هند را به همراه داشته است. شدت علائم ناشی از این سویه کروناویروس نه تنها هشدار دهنده است بلکه افزایش سرایت پذیری آن نگران کننده است.

کروناویروس شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش موسوم به E ۴۸۴ Q و L ۴۵۲ R است که این ویروس را عفونی‌تر و آن را قادر ساخته تا بر آنتی بادی‌ها غلبه پیدا کند. افزایش اخیر موارد ابتلا به کروناویروس در هند ناشی از ویروس با جهش دوگانه است که نه تنها افراد آسیب پذیر بلکه از افراد جوانتر نیز قربانی می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت سویه‌های جدیدتر بیشتر سلامت افراد تهدید می‌کند و در مقایسه با گونه اصلی ویروس کشنده‌تر است.

همچنین از آنجایی که کووید-۱۹ بیماری عفونی است، جهش‌های مختلف آن موجب مسری‌تر شدن بیماری می‌شود. افزایش موارد جدید ابتلا و پیامد‌های ناشی از این بیماری نشان می‌دهد سویه‌های جدید که عامل موج دوم کروناویروس در هند هستند از قابلیت گسترش سریعتر از فردی به فرد دیگر برخودارند.

علاوه بر شایعترین علائم بیماری کووید-۱۹ مانند تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیاری از بیماران آلوده به کروناویروس در هند با عوارض شدید تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس که همه از نشانه‌های کمبود اکسیژن است، مواجه هستند. افزایش تقاضا برای دریافت مخزن اکسیژن در هند نشانه وضعیت فاجعه بار بیماران در این کشور است.

درصد ابتلای بالای کرونای هندی

گفتنی است کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره کرونای جهش یافته هندی به خبرنگار ما گفته است: آخرین واریانت کرونا ویروس با نام B.۱.۶۱۷، ابتدا در هند و سپس در برخی کشور‌های دیگر جهان یافت شده و هنوز دقیقا مشخص نیست که چقدر خطرناک یا مشکل سازتر از سایر واریانت‌هایی است که تاکنون شناسایی شده، اما موارد ابتلای جدید کرونا در هند به شدت افزایش یافته است و این کشور به تازگی بالاترین آمار روزانه جهان یعنی ۳۱۴، ۸۳۵ ابتلای روزانه در کل جمعیت ۱/۴ میلیارد نفری خود ثبت کرده است.

وی ادمه داد: هنوز نمی‌توان گفت واریانت جدید ویروس B.۱.۶۱۷، مسئول افزایش سریع ابتلا و مرگ در هند است، اما به عنوان یک علت احتمالی مورد نظر محققین قرار گرفته است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: برخی کارشناسان اظهار داشته اند واریانت هندی ممکن است به "جهش فوق العاده" یا سوپر موتاسیون بدل شود و در سراسر جهان گسترش یابد.

واریانت هندی کرونا شامل دو جهش در اسپایک

جهانپور افزود: واریانت هندی کرونا شامل دو جهش در اسپایک این ویروس است. این خطر وجود دارد که افرادی که از یک عفونت کووید ۱۹ بهبود یافته اند یا واکسینه شده اند، ممکن است به این واریانت مبتلا شوند، فرار این نوع ویروس از ایمنی طبیعی ایجاد شده به واریانت‌های قبلی یا واکسن‌های موجود بزرگترین تهدید در مقابله با این بیماری خواهد بود، ولی هنوز شواهد و مدارک برای اظهار نظر کافی نیست.

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح "آخرین خبر‌ها از ویروس هندی کرونا و ادامه واکسیناسیون سراسری" پرداخت وگفت: یکی از موضوعاتی که اکنون با آن مواجه هستیم ویروس جدید جهش یافته هندوستان است و استان‌هایی که در مرز شرقی و در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید مراقبت بیشتری کنند و شیوه نامه‌ها را بشدت رعایت کنند و لذا توصیه‌هایی در این خصوص به استانداران داده شده است.

او ادامه داد: در پی شیوع نوع هندی ویروس کرونا، شرط ورود مسافران از هندوستان و پاکستان به ایران مشخص شده است، لذا کسانی که اتباع هندی و پاکستانی هستند می‌توانند از کشور خارج شوند لذا ممنوعیتی برای خروج وجود ندارد، اما اتباع ایرانی که در کشور هندوستان و پاکستان هستند باید بدانند که پرواز از طریق هوایی وجود ندارد، اما با هماهنگی که میان وزارت خارجه ایران و سایر کشور‌ها وجود دارد باید دو شرط اعمال شود.

قرنطینه مسافران هند

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ابتدا باید تست کشور مبدا منفی باشد و پس از آن در داخل کشور هم باید تست منفی باشد، اما با این وجود ۱۴ روز با هزینه خودشان باید قرنطینه باشند و بنابراین کسانی که می‌خواهند وارد ایران به صورت محدود شوند باید تست منفی هر دو طرف را داشته باشند و هزینه ۱۴ روز قرنطینه با خودشان است.

لازم به ذکر است؛ وزارت بهداشت کشور هند اواخر ماه مارس سال جاری اعلام کرد که ۱۵ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ به این گونه جهش یافته از ویروس کرونا آلوده شده‌اند، اما آخرین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که این رقم به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر هند جزو کشور‌هایی با میزان شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و دومین کشور از نظر تعداد مرگ و میر ناشی از این بیماری در نظر گرفته شده است، به طوری که تا کنون ۱۶ میلیون و ۶۱۰ هزار و ۴۸۱ نفر در این کشور به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شده و ۱۸۹ هزار و ۵۴۹ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. کرونای جهش یافته هندی در چه کشور‌هایی شیوع پیدا کرده است؟

ویروس کرونای جهش یافته هندی تا کنون در ۱۸ کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، بلژیک، بریتانیا، اسرائیل و سنگاپور شناسایی شده است. وزیر بهداشت بریتانیا اخیراً اعلام کرده است که بیشترین موارد مبتلا به گونه هندی ویروس کرونا مربوط به مسافرانی است که از هند وارد بریتانیا شده‌اند. به همین دلیل بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده آمریکا، قوانین قرنطینه را برای مسافران هند اجرایی کرده و به شهروندان خود توصیه کرده‌اند حتی اگر به صورت کامل واکسینه شده‌اند نیز به هند سفر نکنند. دولت کانادا نیز پرواز‌های ورودی از هند را به مدت ۳۰ روز ممنوع کرد. گام اول برای پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این گونه از ویروس جهش یافته، رعایت قوانین پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، اجرا کردن محدودیت‌های کرونایی و ممنوع کردن پرواز‌های ورودی از کشور هند است.

نگرانی از حضور غیرقانونی اتباع افغانستانی و پاکستانی

البته باید بگوییم مطابق گفته مسولان کشور ایران در کشور هند اتباع زیادی ندارد، اما گفتنی است اکنون بیشترین نگرانی مهاجران افغانی و پاکستانی است که به طور غیرقانونی وارد کشور می‌شوند و هیچ مورد از مواردی که مد نظر ستاد ستاد ملی مبارزه با کرونا است درباره آن‌ها نمی‌شود اجرایی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۴:۰۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت : خطر بروز کرونای جهش‌یافته ایرانی در بهار !!! ای عجب مش رجب !!! هردم از این باغ بری میرسد نغزتر از نغزتری میرسد!!! :
تمامی مرزهای هوایی دریایی و زمینی و حتی مرزهایی که مخصوص رفت آمد کولبران و قاچاقچیان است را به شدت صیانت و کنترل و محافظت و همه را مورد آزمایشهای مخصوص کرونایی قرار دهید و تمامی اقلام و اجناس وارداتی از مرزهای مختلف را با امکانات تکنولوژیهای پیشرفته اشعه ویروس کش اتمی هسته ایی و غیره ...نابود و ضد عفونی کنید و نگذارید احدی ویروس منحوس کرونای جهش یافته هندی و غیر هندی را وارد ایران اسلامی کند در واقع یک اعلام وضعیت بسیار خطرناک اوملتی شدید که فل فل سیاهش زیاد روش پاشیدن اعلام کنید تا مثل همان موقع و زمانی که با کنترلهای دقیقتون نگذاشتید ویروس منحوس چینی و جهش یافته انگلیسی و آفریقایی و برزیلی از مرزهای مختلف وارد ایران اسلامی شود و همه ایران را بدون تلفات غیر قابل جبران مرگ و میر حفظ کردیت این بار هم مثل دفعات قبل موفق خواهید بود ارواح ننه و عمه ترامپ ملعون !!! .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر و عمل به موقع و خردمندانه .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۲۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
هرگز نباید اجازه دهید به آموزش و پرورش که امتحانات نهم و دهم و غیره ... حضوری برگذار شود که خدای نکرده فاجعه و نسل کشی با تصمیمات بی خردانه به وقوع می پیوندد و گناهش و حق الناسش گریبانتان را خواهد گرفت در دنیا و آخرت امتحانات را در همان فضای مجازی آنلاین برگذار کنید تا ملت خدای نکرده دوچار حوادث غیر قابل جبران مرگ میر عزیزانشون نشوند . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه و عملکرد به موقع پیشگیرانه قبل از به وقوع رسیدن حوادث غیر قابل جبران .
آخرین اخبار