مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: برداشت گونه‌های دارویی از مراتع استان همدان ممنوع و حمل و جابجایی آن قاچاق است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، اسفندیار خزائی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در کشور و استان همدان این ممنوعیت برای برداشت گیاهان دارویی ایجاد شده تا فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی این نوع گیاهان فراهم شود.

او افزود: گونه‌های گیاهی دارای سه طیف ممنوعه، برداشت آزاد و مجاز مشروط هستند که برداشت گونه‌های گروه نخست از جمله لاله واژگون ممنوع و برداشت گونه دوم شامل غازیاقه (قازیاغه) و گیاه شنگ به علت فراوانی آزاد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: گونه‌های مجاز مشروط شامل گونه‌هایی نظیر ریشه شیرین بیان و موسیر هستند که در بخش کشاورزی یا منابع طبیعی کشت می‌شوند و کاشت، برداشت و حمل و جابجایی آن‌ها باید با مجوز این ۲ نهاد صورت گیرد.

خزائی ادامه داد: امسال به علت کاهش بارندگی و خشکسالی مجوزی برای برداشت گونه‌های گیاهی از مراتع استان همدان صادر نشده است البته تنها در بخش مجاز مشروط که بهره بردار اقدام به کشت گیاهی کرده می‌تواند با مجوز منابع طبیعی نسبت به برداشت و حمل آن به مکان دیگر اقدام کند.

او بیان کرد: مردم تنها می‌توانند نسبت به برداشت قسمت هوایی گیاهانی که به وفور و گسترده در سامانه‌های عرفی دیده می‌شوند اقدام کنند البته در صورت حمل و جابجایی این گیاهان بیش از نیاز و توسط خودرو، جلوگیری می‌شود.

هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در مراتع استان همدان، کوه ها، دشت‌ها و دامنه‌ها پراکنده اند که بر اساس گزارش مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از این تعداد ۳۱۳ گونه دارویی و ۲۲ گونه از جمله گونه صنعتی «گون سفید» تنها مختص همدان هستند.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.