رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: وظیفه اصلی پارک‌های علم و فناوری از بین بردن موانع برسر راه شرکت‌های دانش بنیان است.

مجید دهبیدی‌پور، رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وظایف پارک‌های علم و فناوری در تحقق شعار سال اظهار کرد: زمانی که عنوان سال توسط مقام معظم رهبری مطرح شد به عبارتی می‌توان گفت تحقق این شعار تا حدی بر عهده پارک‌های علم و فناوری گذاشته شد، زیرا وظیفه پارک‌ها و مراکز رشد حمایت، پشتیبانی، رفع موانع و کمک به توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.

او در خصوص وظایف پارک‌های علم و فناوری افزود: پارک‌های علم و فناوری به عنوان سازمان‌هایی که توسط متخصصان حرفه‌ای اداره می‌شوند، وظیفه اصلی‌شان هموارکردن مسیر برای گسترش، رشد و از بین بردن موانع برسر راه شرکت‌های دانش بنیان است؛ بنابراین مجموعه پارک‌ها و مراکز رشد در جهت حمایت، پشتیبانی و مانع‌زدایی از شرکت‌ها وظیفه سنگینی را امسال برعهده خواهند داشت.

رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: امروزه بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در داخل کشور وجود دارد که خوشبختانه در ایجاد ارزش افزوده، رفع مسائل و مشکلات بخصوص در زمینه ویروس کرونا به خوبی عمل کرده‌اند.

دهبیدی پور بیان کرد: شرکت‌های دانش بنیان براساس رسالت شان جهادگونه عمل می‌کنند و تمام توانشان را برای رسیدن به اهدافی که دارند به کار گرفته‌اند؛ بنابراین به تمام کسانی که به فکر ارزش‌ آفرینی در داخل کشور هستند توصیه می‌شود تا به مطالعه سرگذشت و نحوه کار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان موفق بپردازند.

او تصریح کرد: این کار می‌تواند شرایط را برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جدید فراهم کند. ما از لحاظ تعداد به نسل جدیدی از شرکت‌های دانش بنیان نیاز داریم؛ بنابراین در گام اول برای صاحبان ایده و کسانی که به پتانسیل‌های لازم برای ایجاد شرکت دانش بنیان رسیدند، توصیه می‌شود تا از تجربیات دیگران الهام بگیرند.

رئیس پارک علم و فناوری شریف گفت: زمانی که تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور افزایش می‌یابد به همان میزان هم وظیفه پارک‌های علم و فناوری در حمایت از این شرکت‌ها افزایش می‌یابد؛ بنابراین پارک‌ها باید به حمایت‌ها، پشتیبانی و از میان برداشتن موانع بر سر راه شرکت‌ها بخصوص شرکت‌های نوپا بپردازند.

او افزود: مشکلات و موانعی که بر سر راه شرکت‌های دانش بنیان قرار دارد را به دو دسته می‌توان تقسیم کرد. دسته اول مربوط به تهیه مکان برای شروع کسب‌وکار و دسته دوم مربوط به مجوز‌های لازم خواهد بود، در این مرحله موانع بسیار زیادی برای این شرکت وجود دارد.

دهبیدی پور گفت: تأمین زیرساخت‌ها و فضای فیزیکی از جلمه حمایت و پشتیبانی پارک‌های علم و فناوری از شرکت‌های دانش بنیان است. در واقع یک شرکت نوپا برای شروع کار نیاز به یک فضای مناسب خواهد داشت که تهیه آن برعهده پارک‌های علم و فناوری خواهد بود.

او افزود:گام دوم بحث خدمات تجاری سازی و راهبری کسب‌وکار خواهد بود. شرکت‌های نوپا اصولاً توسط جوانان و کسانی که تجربیات کمتری در زمینه ایجاد کسب‌وکار دارند شکل می‌گیرند، ارائه این خدمات به شدت برای آن‌ها کمک کننده خواهد بود؛ بنابراین تمام کسانی که در زمینه حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان فعالیت می‌کنند، خودشان را برای ارائه هرچه بیشتر خدمات تجاری‌سازی به این شرکت‌ها آماده کنند. ارائه خدماتی از قبیل مشاوره‌های مربوط به استقلال مالی، راهکار‌های نفوذ در بازار، بازاریابی و بازارسازی برای شرکت‌های دانش بنیان نوپا به شدت در موفقیت هرچه بیشتر آن‌ها مؤثر خواهد بود.

رئیس پارک علم وفناوری شریف ادامه داد: تنوع‌بخشی در تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان یکی از برنامه‌های سازمان‌های حمایتی به خصوص پارک‌های علم و فناوری در سال جدید است، در واقع هدف ما ارائه تسهیلات و خدمات مالی در اشکال مختلف به شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

او تصریح کرد: در بحث مانع زدایی‌ها باید گفت مسائل و مشکلات بسیار زیادی وجود دارد و متولیان این مسیر باید برای رفع این موانع قدم بردارند.در واقع از لحظه‌ای که افراد برای ثبت شرکتی اقدام می‌کنند با لیست بلند بالایی از مجوز‌ها مواجه می‌شوند که بعضا برخی از آن‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نیستند؛ بنابراین باید شرایطی برای تسهیل در روند ثبت و کوتاه شدن این فرایند در نظر گرفته شود.

دهبیدی پور تاکید کرد: یکی از اهداف پارک ما فراهم کردن خدمات تجاری‌سازی بهتر است که امسال حتماً این کار انجام خواهد شد. افزایش حجم خدمات تجاری‌سازی، موانع زدایی و تسهیل فرایند پذیرش در پارک بهتر خواهد بود. اما این کار به معنای کاهش استاندارد‌ها نبوده بلکه صرفاً حذف مسیر‌های اضافه است.


بیشتربخوانید


 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار