رحیم فلاح زاده مدیر مخابرات منطقه خوزستان در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با تشریح وضعیت پاسخگویی در مرکز اطلاعات ۱۱۸ گفت: سامانه اطلاعات ۱۱۸ به صورت ماهیانه و میانگین در سال ۹۹ بیش از ۵۱۷ هزار و ۵۰۰ تماس ثبت شده دارد که میتواند به عنوان نماد ارتباطی فراگیر با همه مشتریان مخابراتی باشد.
او با اشاره به تعداد پاسخگوییهای ثبت شده در سامانه ۱۱۸ طی پارسال بیان داشت: تعداد ۵۷ نفر از همکاران در این سامانه به صورت شبانه روزی پاسخگوی شهروندان خوزستانی هستند.
فلاح زاده در خصوص ثبت شماره تلفن مشاغل در مرکز ۱۱۸ افزود: دارندگان مشاغل میتوانند با مدارک و مستندات قانونی خود، بسته به نوع کسب و کار مانند پروانه فعالیت، جواز کسب با ذکر نام و دارای اعتبار اتحادیه و با مراجعه به امور مشترکان مخابرات محل خود نسبت به ثبت تلفن خود در سامانه پاسخگویی ۱۱۸ اقدام کنند.
مدیر مخابرات منطقه خوزستان اظهار داشت: سامانه ۲۰۲۰ همچنین به عنوان مرکز فروش، پاسخگویی و پشتیبانی سرویسهای پر سرعت باند پهن دیتای خانگی مخابرات استان بوده که به صورت شبانه روزی و متمرکز آماده پاسخگویی به مشتریان و متقاضیان است.
این مقام مسئول هدف از متمرکز شدن این سامانه را سرعت بخشیدن به فرآیند پشتیبانی و فروش سرویسهای اینترنت از قبیل؛ Adsl، Vdsl و Ftth بر بستر تلفن ثابت عنوان و تصریح کرد: مشترکان میتوانند در صورت خرابی سرویس اینترنت خانگی به صورت مکانیزه با استفاده از این سامانه، خرابی را ثبت کنند تا در کوتاهترین زمان ممکن از سوی کارشناسان مربوطه اقدام به رفع خرابی نمایند.
او با بیان اینکه طی سال گذشته ۳۲ نفر از کارشناسان این سامانه به بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تماس در بحث مجموع پشتتیبانی و فروش خدمات به مشتریان پاسخگو بودند، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و دستور ستاد کرونا در استان و شرکت مخابرات ایران به منظور حفظ سلامتی کارکنان و پیشگیری از آلوده شدن آنان به دلیل شرایط کاری در یک فضای بسته، با فراهم کردن زیر ساختهای شبکه ارتباطی لازم، بیش از ۸۰ درصد از این اپراتورها به صورت دور کاری انجام وظیفه کرده و پاسخگوی شهروندان خوزستانی هستند.
فلاح زاده سامانه ۱۱۸ را ویترین مخابرات دانست و ادامه داد: همه کارشناسان آموزش لازم برای نحوه پاسخگویی به مخاطبان کسب کرده اند و به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان مکالمههای آنها رصد و پایش میشود، ضمن اینکه امیدواریم مشترکان به منظور حفظ سلامتی و جلوگیری از شیوع و قطع زنجیره ویروس کرونا، از مراجعه حضوری جدا خودداری کرده و خدمات مورد نیاز خود را به صورت غیر حضوری از دیگر درگاههای مخابراتی از قبیل ۹۹۹۰، ۲۰۰۰، ۲۰۲۰، ۲۰۱۱۷، ۲۰۱۰، کد ستاره ۲۰۲۰ مربع (از تلفن همراه)، برنامه همراه من و مخابرات من و... دریافت کنند.
بیش از ۱۰۰ سال است که تکنولوژی تلفن ثابت وارد کشور ایران شد و با همه فراز و نشیبهایی که دیده، جزو نیاز و ضروریات زندگی مردم شده است، بی شک سامانه پاسخگویی مرکز اطلاعات ۱۱۸ نیز به همان اندازه مهم بوده و نبود این سامانه شاید باعث مختل شدن زندگی مردم در امر ارتباطات میشد.
سامانه پاسخگویی اطلاعات ۱۱۸ در سال ۱۳۳۷ با نام اطلاعات ۰۸ راه اندازی شد و از ۴۶ سال پیش به نام شماره فعلی تغییر پیدا کرد و در طول ۶۲ سال پیش، چهار بار دستخوش تغییراتی شد، در ابتدای کار این شبکه، اطلاعات به صورت سنتی و از طریق لیست، ثبت میشد و در سال ۱۳۳۷ به سیستم گردونه با ظرفیت ۵۰ هزار شماره تلفن تغییر پیدا کرد که برای به روز کردن اطلاعات در این روش، بیش از یک ماه طول میکشید، کند بودن این روش، سبب طولانی شدن زمان انتظار مخاطبان میشد.
با روی آوردن مردم به تکنولوژی تلفن و نیاز به افزایش سرعت خدمات رسانی، باعث تغییر سیستم کار این مرکز به میکرو فیلم شد و توسعه و گسترش شبکه تلفن و افزایش تعداد مخاطبان در طول سالیان، نیاز بیش از پیش و سریعتر خدمات رسانی شد که از سال ۱۳۷۱ سیستم میکرو فیلم جای خود را به سیستم کامپیوتری ۱۱۸ داد که تا کنون پا برجاست و علیرغم قدیمی بودن، غبار کهنگی بر روی آن نتوانسته است از اهمیت آن بکاهد و شهروندان به عنوان یک سامانه قابل اطمینان که اطلاعات مفید و کاملی دارد به آن مراجعه میکنند؛ و شاید بتوان آن را به عنوان "نماد مخابرات در شعار ارتباطی فراگیر" قلمداد کرد.
انتهای پیام/گ