فراخوان و شیوه‌نامه ثبت‌نام چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در سال جاری اعلام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت الاسلام سید عباس موسوی مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه فارس، گفت: این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان در رده‌های سنی بالای ۱۸ سال  در رشته های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ جزء و کل قرآن کریم، تفسیر عمومی قرآن، همسرایی و همخوانی قرآن کریم، اذعان و دعاخوانی برگزار می شود.

او، بیان کرد: رشته‌های همسرایی و همخوانی قرآن و اذان تنها ویژه آقایان و رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل آقایان و رشته حفظ کل بانوان دارای مرحله بین‌المللی است که مابقی رشته‌ها در مراحل شهرستانی، استانی، نیمه نهایی و ملی برگزار می‌شود زیرا رشته‌های حفظ ۵ و ۱۰ جزء در دو بخش بانوان و آقایان تنها در مراحل شهرستانی و استانی و رشته‌های دعاخوانی و همسرایی و همخوانی قرآن هم در دو مرحله استانی ملی برگزار می‌شوند.

موسوی، با اشاره به اینکه مرحله بین‌المللی رشته قرائت ترتیل امسال به‌صورت آزمایشی و در بخش آقایان برگزار می شود، تصریح کرد:  مراحل استانی رشته‌های همسرایی و همخوانی قرآن و دعاخوانی هم به ‌صورت ضبط و ارسال آثار به ‌دو صورت متمرکز در مرکز امور قرآنی اوقاف داوری و راه‌یافتگان به مراحل بعدی مشخص می‌شوند.

مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه فارس، با بیان اینکه ثبت‌نام در این مسابقات تنها از طریق سایت و شخص متقاضی انجام می‌شود، ادامه داد: برای گسترش آشنایی با تفسیر عمومی قرآن تمام شرکت‌کنندگان می‌توانند به‌صورت همزمان در این رشته ثبت نام و  شرکت‌کنندگان رشته همسرایی و همخوانی قرآنی می‌توانند در یکی از رشته‌های انفرادی در مسابقات شرکت کنند.

او، افزود: تعیین سهمیه حضور نمایندگان هر شهرستان در مرحله استانی و تمام رشته‌ها بر اساس تصمیم ستاد برگزاری مسابقات استان و  تایید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف انجام می‌شود.

موسوی، اظهار کرد: زمان تشکیل ستاد مسابقات در استان را اول اردیبهشت‌ماه امسال در تمام شهرستان‌های استان  و زمان اطلاع‌ رسانی و ثبت‌نام از ۱۳ اردیبهشت تا ۱۳ خردادماه بوده که مرحله شهرستانی و استانی این دوره از مسابقات در بازه زمانی اول تیر تا ۳۱ شهریورماه یعنی فصل تابستان است.

او، گفت: در صورتی که امکان برگزاری مسابقات حضوری، مسابقات مرحله شهرستان و استانی به‌ صورت حضوری است و در غیر این صورت به ‌صورت ویدئو کنفرانس انجام می‌شود.

مدیر کل اوقاف فارس، زمان برگزاری مرحله نیمه نهایی را بازه زمانی ۲۴ مهرماه تا ۸ آبان‌ماه اعلام کرد که به‌صورت غیرحضوری و ویدئوکنفرانسی برگزار  می شود و مرحله ملی این دوره مسابقات از ۲۰ آذر تا سوم دی‌ماه امسال  با توجه به ضوابطی بوده که  از سوی سازمان اوقاف و شرایط شیوع کرونا  اعلام شده است.

او، بیان کرد: مرحله شهرستانی رشته تفسیر عمومی قرآن به‌ صورت همزمان کشوری در تاریخ ۱۳ مرداد ماه امسال  به‌ صورت آنلاین و مرحله استانی آن هم ۱۱ مهرماه برگزار  و اگر امکان حضور  باشد این مرحله به ‌صورت حضوری و در غیر این صورت  مرحله اول آزمون به صورت کتبی و سیستمی و  مرحله دوم  نیز از میان منتخبان آزمون کتبی، آزمون شفاهی گرفته می شود.

مدیر کل اوقاف فارس، ادامه داد: در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و اذان کسب حداقل ۷۵ درصد جمع کل امتیازات برای حضور در مرحله استانی الزامی بوده که در رشته‌های حفظ قرآن هم کسب حداقل ۸۰ درصد نمره صحت حفظ و ۷۵ درصد نمره صحت قرائت برای حضور در مرحله استانی ضروری است.

او با تاکید بر اینکه تعداد اعضای گروه همسرایی و همخوانی قرآن هم ۴ تا ۶ نفر باید باشد، افزود: اعضای گروه‌های راه یافته به مرحله ملی باید همان افرادی باشند که در مرحله استانی اجرا کرده‌اند و گروه‌ها هم حق اجرای آثار اجرا شده از سوی  آنان یا دیگر گروه‌ها در مراحل استانی و ملی سه دوره اخیر را ندارند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.