کرونا همچنان می‌تازد و شهروندان نسبت به رعایت اولیه‌ترین موارد پیشگیری بی‌تفاوت بوده و آگاهانه با مرگ بازی می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، بیش از یک سال است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، ویروسی که هم اکنون نقشه ایران را قرمز کرده و در هفته‌های اخیر با شیوع آن در بیشتر نقاط کشور در سایه بی تفاوتی و رعایت نکردن نکات مهم بهداشتی، راه را برای جولان و تاخت و تاز این ویروس باز گذاشته و این بار بسیار خطرناک تر از قبل مسیر خود را پیدا کرده و موجب افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌ها شده است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان، این موج بسیار جدی‌تر از موج قبلی است به طوری که قدرت سرایت و انتشار سریع و خطرناک تری نسبت به نوع کلاسیک خود داشته و موجب شده تا بیمارستان‌های اغلب مناطق کشور از بیماران بدحال کرونایی پر شده و دیگر تخت خالی در کمتر شهر نارنجی و قرمزی پیدا شود تا بیماران کرونایی در انتظار آن نباشند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام کرده است که وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در هفته جاری نسبت به روز‌های گذشته به مراتب سخت‌تر خواهد شد به نحوی که روز‌های بسیار سخت و دشواری از نظر شیوع ویروس و افزایش آمار ابتلا پیش رو خواهیم داشت.

در چنین شرایطی افراد جامعه باید سعی کنند، با ماندن در منزل و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از آلودگی و چرخش بیشتر این ویروس در محیط‌های عمومی و بین یکدیگر جلوگیری کنند، ولی آنچه که هم اکنون مشاهده می‌شود رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی، عدم استفاده از ماسک به عنوان ساده‌ترین راه پیشگیری، حضور در دورهمی و تجمع‌ها و تردد بی مورد در سطح شهر و به ویژه بازار توسط شهروندان است.

با اینکه مسئولان بهداشتی بار‌ها بر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی به عنوان سلاح موثری بر علیه بیماری کرونا تاکید دارند، اما شهروندان مهابادی دلایل بی‌اساسی برای عدم استفاده از این ابزار بهداشتی مهم ارائه می‌دهند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

این افراد در حالی که به استفاده از ماسک به عنوان ارزان ترین عامل و ابزار بهداشتی مقابله با بیماری کرونا بی‌توجهی نشان داده و حتی حاضر به رعایت دیگر موارد بهداشتی نیستند که پس از ابتلا به این بیماری حاضرند میلیون‌ها تومان برای مداوای خود هزینه کنند تا از مرگ ناخواسته جلوگیری کنند.

آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در مهاباد بسیار نگران کننده است

فرماندار ویژه مهاباد نیز آمار ابتلا و بستری بیماران کرونایی در این شهرستان را در وضعیت حاد و نگران کننده عنوان کرد و گفت: سرعت و سطح موج چهارم شیوع کرونا در این شهرستان نسبت به موج‌های اول، دوم و سوم بسیار زیاد است.

عارف خدرلو ضمن ابراز نگرانی از وضعیت این شهرستان و احتمال بحرانی‌تر شدن شرایط در صورت همکاری نکردن مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اظهار داشت: اوایل امسال تعداد فوتی‌های کرونا در این شهرستان هر هفته و یا هر چند روز یک یا ۲ نفر بود در حالی که در برخی روز‌ها هم اکنون به ۶ نفر نیز افزایش یافته است.

او افزود: اگر بی تفاوتی و عادی انگاری مردم ادامه یابد، در روز‌های آینده با وضعیت به مراتب وحشتناک تری مواجه خواهیم بود و هر روز شماری از عزیزان مان را از دست خواهیم داد.

فرماندار ویژه مهاباد کاهش میزان تعهد مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این شهرستان را نامناسب ذکر کرد و افزود: اصحاب رسانه در این مقطع حساس در زمینه تاکید بر رعایت پروتکل‌ها و عدم حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها باید با تولید محتوا مردم را نسبت به خطر بالقوه این بیماری بیشتر آگاه سازند.

تداوم عادی انگاری‌ها و بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت شیوه‌ها نامه‌های بهداشتی باعث شد تا هفته گذشته یک مادر باردار ۲۵ ساله که دارای یک فرزند ۹ ساله نیز بود بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دهدخدرلو اضافه کرد: تداوم عادی انگاری‌ها و بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت شیوه‌ها نامه‌های بهداشتی باعث شد تا هفته گذشته یک مادر باردار ۲۵ ساله که دارای یک فرزند ۹ ساله نیز بود بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست دهد.

تکمیل ظرفیت بیمارستان مهاباد طی روز‌های آینده بسیار محتمل است

رئیس شبکه بهداشت و درمان مهاباد با بیان اینکه سرعت گسترش بیماری بسیار بالا است و باید مراقبت‌های شدید داشته باشیم گفت: هم اکنون قسمت اعظمی از ظرفیت بیمارستان این شهرستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شده و شمار مبتلایان بستری شده نسبت به ۱۰ روز گذشته سه برابر شده است.

بهاءالدین حسینی افزایش شمار بیماران سرپایی و بستری شده ناشی از کرونا در این شهرستان را نگران کننده خواند و افزود: افزایش آمار‌ها نگرانی‌ها را در مورد افزایش احتمالی مرگ و میر بیماران افزایش داده است به طوری که با توجه به سرعت گسترش ویروس تکمیل ظرفیت بیمارستان طی روز‌های آینده بسیار محتمل است.

او با اشاره به تداوم عادی انگاری‌ها از سوی برخی از اقشار مختلف مردم گفت: آمار مبتلایان کووید ۱۹ با سهل انگاری‌ها و رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی و نیز حضور در تجمع‌های مختلف مانند عروسی و مجالس ترحیم و تردد بی مورد در سطح اماکن عمومی و خیابان‌ها افزایش یافته است.

حسینی با انتقاد از کاهش استفاده از ماسک و نیز عادی انگاری کرونا از سوی شهروندان گفت: سهل انگاری در استفاده از ماسک و بی توجهی نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی علاوه بر اینکه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، اقتصاد و پویایی شهرستان را هم با چالش جدی رو به رو خواهد کرد.

او با اشاره به تند شدن شیب ابتلا به این بیماری از مردم خواست برای کنترل آن در خانه‌ها بمانند و از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر‌ها خودداری کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.