استاندار هرمزگان:

با کمبود منابع آبی مواجه هستیم/ مردم در مصرف آب صرفه جویی کنند

فریدون همتی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی حاکم بر استان صرفه جویی در مصرف آب ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،فریدون همتی، استاندار هرمزگان در نشست شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان با اشاره به کاهش ۸۸ درصدی میزان بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته، گفت: میزان مصرف آب شرب استان ۸۳۰۰ لیتر بر ثانیه است که اکنون ۲۵۰۰ لیتر کسری تامین آب داریم.

همتی با بیان اینکه از مهر پارسال تا فروردین امسال تنها ۱۲ میلی متر باران در هرمزگان باریده است، افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و کم بارشی حاکم بر استان صرفه جویی در مصرف آب ضروری است.

او گفت: برای اینکه فصل تابستان را بدون تنش آبی پشت سر بگذاریم به همکاری مردم در زمینه صرفه جویی و مدیریت مصرف آب نیاز داریم.

استاندار هرمزگان افزود: برای مدیریت منابع آبی و جبران کمبود آب در استان فاز نهایی آب شیرین‌کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس هفته آینده به بهره برداری می‌رسد.

همتی گفت: این آب شیرین کن با هزینه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ساخته شده است.

او افزود: با بهره برداری از فاز نهایی این آب شیرین کن، ظرفیت منابع آب شرب شهر بندرعباس به میزان ۶۰ هزار متر مکعب افزایش می‌یابد و بخشی از مشکل تامین آب این شهر حل می‌شود.


بیشتر بخوانید


استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه آب سد استقلال میناب برای کشاورزی استفاده می‌شود، گفت: برای پیشگیری از برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی تا پایان تیرماه آب شرب شهر میناب از سد سرنی تامین می‌شود.

همتی همچنین از انتقال آب از سد سهران به شهر گوهران و ۱۳ روستای بشاگرد خبر داد و افزود: حمایت دولت برای بهره برداری از آب شیرین‌کن‌ها یکی از عوامل اصلی آزادسازی منابع آبی میناب برای تامین مصرف بخش کشاورزی و آب شرب این شهرستان است.

او به موضوع آبرسانی سیار به برخی از روستا‌ها اشاره کرد و افزود:به رغم پراکندگی این روستا‌ها و منابع مالی هنگفتی که برای انتقال آب به این مناطق صرف می‌شود، عملیات آبرسانی را با بهره گیری از تمام امکانات به مردم این روستا‌ها ادامه می‌دهیم.

استاندار هرمزگان گفت: انتقال آب از سد سرنی به سیریک، انتقال آب از سد جگین به روستا‌های غرب جاسک، اجرای خط انتقال آب به رویدر، اجرای خط انتقال آب از دریا به جناح و بستک، راه اندازی آب شیرین‌کن روستای زیارت شهرستان سیریک، احداث آب شیرین کن سرخون، احداث دو آب شیرین‌کن در قشم و افزایش ظرفیت سه هزار مترمکعبی آب شیرین‌کن مپنا از جمله برنامه‌های در دست اجرای دولت برای جبران کمبود منابع آبی استان است.

همتی با اشاره به برنامه ریزی های لازم به منظور ایجاد منابع آب پایدار برای مراکز مهم جمعیتی استان، افزود:این طرح‌ها نیاز آب شرب هرمزگان را تا ۳۰ سال آینده تضمین می‌کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار