حسین زاده گفت: دلایل زیادی مثل تفاوت در نوع سبد مصرفی، برای تفاوت میان آمار‌های بانک مرکزی و مرکز ملی آمار وجود دارد.

جواد حسین زاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:مرکز ملی آمار ایران، مرجع رسمی تولید و انتشار آمار‌های رسمی است که این مسئله مطابق با قانون در شرح وظایف این مرکز وجود دارد. بالاترین نهاد سیاست گذاری و تصمیم گیری در حوزه فعالیت‌های آماری، شورای عالی آمار است و این شورا با عضویت تمام دستگاه‌هایی که در نظام آماری نقش دارند، تشکیل شده است.

او اضافه کرد: دلایل تفاوت‌ها بسیار زیاد است؛ مثلا سبد مصرفی خانوار و وزنی که به اقلام مختلف داخل این سبد داده می‌شود. همچنین مرکز آمار صرفا به مناطق شهری مراجعه نمی‌کند، بلکه هم به مناطق شهری و هم به مناطق روستایی تمام استان‌های کشور به تفکیک دهک‌های مختلف مراجعه دارد.  

رئیس مرکز ملی آمار ایران ادامه داد: بر این اساس، ضمن این که به صورت توأمان به مناطق شهری و روستایی مراجعه می‌کنیم، این تفاوت‌ها طبیعی است، زیرا سبد متفاوتی داریم که اقلام و وزن‌های متفاوتی برای این اقلام در این سبد‌ها وجود دارد.

او افزود: تعداد اقلامی که واحد‌های آماری یا خانوار‌ها و کارگاه‌های خرده فروشی که هر ماه به آن‌ها مراجعه می‌کنیم، بسیار گسترده هستند. یعنی، حدود ۵۵۰ هزار مظنه قیمت را در هر ماه برای ۴۷۵ قلم کالا و خدمت دریافت می‌کنیم. این فرآیند، فرآیند گسترده و پیچیده‌ای است که هر ماه مرکز ملی آمار آن را انجام می‌دهد و در کشور نیز، مرجع رسمی مرکز ملی آمار است و به آمار‌های آن استناد می‌شود.


بیشتر بخوانید


آمارهای تورمی در یک سال منتهی به فروردین ماه امسال

حسین زاده در مورد آمارهای جدید مربوط به تورم نیز، گفت: تورم ماهانه فروردین ماه به عدد ۲.۷ درصد رسیده که در قیاس با اسفند ماه،   ۰.۹ واحد رشد داشته، همچنین تورم نقطه‌ای به عدد ۴۹.۵ درصد رسیده که ۰.۸ واحد درصد نسبت به اسفند ماه رشد داشته و تورم سالیانه نیز ۳۸.۹ درصد بود که نسبت به اسفند ماه،   ۲.۵ واحد درصد رشد داشته است.

او افزود: در خوراکی‌ها تورم سالیانه ۴۳.۶ درصد بوده که تورم نقطه‌ای آن ۶۳.۵ درصد بوده است. در سبد مصرفی خانوار، ۴۷۵ قلم کالا و خدمت داریم که زیر گروه‌های این خوراکی‌ها در گزارشی که منتشر می‌کنیم نیز وجود دارد. به طور متوسط گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن،   ۵۱.۲ درصد تورم سالیانه داشته به این معنی که به طور متوسط طی یک سال منتهی به فروردین ماه این گروه ۵۱.۲ دهم درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

رئیس مرکز ملی آمار ایران ادامه داد: همچنین گروه شیر، پنیر و تخم مرغ ۵۳.۴ درصد تورم سالیانه داشته یعنی به طور متوسط اقلام این گروه ۵۳.۴ درصد در سال منتهی به فروردین ماه، نسبت به سال قبل رشد داشته است. در گروه غیر خوراکی‌ها نیز، مثلا تورم سالیانه اجاره  ۲۸ درصد بوده و تورم نقطه‌ای آن ۳۰.۶ دهم درصد بوده است.

او بیان کرد: گروه آب، برق و سوخت ۱۰.۳ درصد تورم سالیانه داشته که این رقم برای گروه مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آن‌ها، ۵۰.۲ درصد و برای گروه خدمات، تفریح و فرهنگ نیز، ۴۵.۴ درصد بوده است. تورم سالیانه خودرو نیز، ۱۰۴.۵ درصد بوده به این معنی که متوسط تغییرات قیمت انواع خودرو‌ها که در سبد مصرفی خانوار‌ها وجود دارد، در یک سال منتهی به فروردین امسال در قیاس با سال قبل، ۱۰۴.۵ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار