بیگلری گفت: ۲۴ هزار نفر در سراسر کشور در فاز سوم کار آزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا در ۸ دانشگاه پذیرش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،علی رضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستوردر برنامه گفت و گوی ویژه خبری  با اشاره به واکسن مشترک ایران و کوبا افزود: با توجه به نتایج فاز یک و دو که از واکسن مشترک ایران و کوبا دریافت کردیم نشان داد که عوارض بسیار کم و اثربخشی بسیار خوبی دارد، این واکسن توسط تیمی اجرا شده که موفق‌ترین سابقه واکسن را در کارنامه خود دارند، انستیتو پاستور ایران سابقه دیرینه‌ای با کوبا در زمینه واکسن دارد.

وی با اشاره به اینکه کوبا کشوری است که به راحتی توانست تکنولوژی واکسن را در ۴۰ سال گذشته در اختیار کشور ما قرار دهد ادامه داد:کوبا یکی از کشور‌های پیشرفته در امر تولید واکسن است که صاحب نام و بسیار معتبر است.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: در فاز نهایی یا فاز سوم کار آزمایی بالینی ۲۴ هزار نفر در سراسر کشور در ۸ دانشگاه علوم پزشکی مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، زنجان و همدان وارد مطالعه خواهند شد و هر دانشگاهی سه هزار نفر داوطلب را می‌تواند پذیرش کند.

وی افزود: هموطنان عزیز اگر شرایط لازم را داشته باشند پذیرش می‌شوند و وارد مرحله کارآزمایی بالینی خواهند شد، لذا واکسن تزریق خواهد شد و در پنج استان افراد دو دوز از واکسن را دریافت خواهند کرد و کار تمام خواهد شد و در دو استان یزد و زنجان علاوه بر دو دوز واکسن یادآور تزریق می‌شود تا مقایسه صورت بگیرد.

بیگلری اظهار کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند می‌توانند یک دوز از واکسن را دریافت کنند البته باید کار مطالعاتی بر روی این موضوع صورت بگیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: افرادی که یک بار کرونا گرفته اند با دریافت یادآور واکسن مشترک ایران و کوبا احتمالا در برابر کرونا کاملا مصون خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه انستیتو پاستور برندی ۱۰۰ ساله است گفت: ما سعی می‌کنیم بهترین واکسن‌ها را انتخاب کنیم، زیرا اعتماد عمومی مردم را به همراه داریم.

بیگلری ادامه داد: واکسن‌ها نمی‌توانند جلوی اپیدمی را بگیرند بلکه کسی که واکسن دریافت می‌کند به نوع شدید بیماری دچار نمی‌شود و لذا حداقل تعداد مرگ و میر کمتر می‌شود، حتی با زدن واکسن باید رعایت نکات بهداشتی را در پیش بگیریم تا در طی زمانی که الان قابل پیش‌بینی نیست از تهدید کرونا در امان بمانیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه واکسن‌هایی را که طراحی می‌کنیم با تغییر جهش ویروس دوباره باید بازمهندسی شوند اظهار کرد: اگر متکی به خرید واکسن از کشور‌های خارجی شویم، هر سال مشکلات خواهیم داشت، خوشبختانه کشور در طول یک سال گذشته پیشرفته ۲۰،۳۰ ساله در حوزه واکسن داشته است.

وی افزود: ممکن است این بیماری جهش‌های مختلفی داشته باشد لذا باید بتوانیم واکسن‌ها را باز مهندسی کنیم، ما برتری ویژه نسبت به کشور‌هایی که فناوری واکسن را ندارند داریم.

وی افزود: اغلب دستورالعمل های شرکت‌های واکسن ساز می گوید اگر سه هفته از علائم بیماری گذشته باشد می‌توان اقدام به واکسیناسیون کرد ، دستورالعمل کشوری و سند ملی ما می گوید کسانی که بیماری را گرفتند تا ۶ ماه ایمن هستند، از نظر علمی سه هفته بعد از اینکه علائم وجود نداشت واکسیناسیون بلامانع است.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
نحوه ثبت نام به چه صورت هست؟
آخرین اخبار