در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدارهای هواشناسی به کشاورزان/ تمامی استان‌ها در معرض هواشناسی خشکسالی قرار دارند

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پایش آفت فوزاریوم خوشه گندم در مزارع اقدام کنند.

مسعود حقیقت مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: طی ۲ تا ۳ روز آینده در مناطقی از استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان به ویژه در ارتفاعات بارش خفیف و پراکنده انتظار می رود.

وی افزود: روز پنجشنبه در استان های شمال فارس، شمال هرمزگان، ارتفاعات کرمان، دامنه های جنوبی البرز و سواحل دریای خزر بارش باران گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود.

حقیقت ادامه داد: روز شنبه در سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز، مرکزی، یزد، کرمان، ارتفاعات هرمزگان و فارس و روز یکشنبه در زاگرس جنوبی همچون یزد، کرمان، ارتفاعات هرمزگان، شرق اصفهان و شمال سمنان بارش پراکنده باران و رگبار و رعد و برق خواهیم داشت.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به افزایش دما در گیلان پیشنهاد می کنیم که خزانه داران برنج هوادهی را انجام دهند، همچنین کشاورزان استان های چهارمحال و بختیاری و زاگرس سعی کنند محلول پاشی و سم پاشی در مزارع و باغات را در ساعات صبح هنگام انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جوی بهتر است نور گلخانه ها را با نصب سایه بان و شیبی که انجام می دهند از ۲۰ هزار و ۴۷ هزار لوکس بیشتر نباشد تا موجب آفتاب سوختگی محصولات گلخانه ای شود.

این مقام مسئول در توصیه ای دیگر به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط جوی، گندمکاران، فوزاریوم خوشه گندم را پایش و مبارزه علیه این آفت را انجام دهند.

به گفته وی، با گرم شدن هوا در استان هرمزگان کشاورزان نسبت به برداشت سریع بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و سایر محصولات جالیزی اقدام کنند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش در کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۳ میلی متر و دوره بلندمدت ۱۹۸.۴ میلی متر است که این امر کاهش ۴۳ درصدی بارش نسبت به دوره نرمال و ۵۴.۸ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه تمامی استان ها در معرض هواشناسی خشکسالی قرار دارند، تصریح کرد: استان های جنوبی خشکسالی شدیدتر و استان های شمالی قدری کمتر است، اما به طور کلی تمامی استان ها در معرض انواع و اقسام خشکسالی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار