رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت : گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور است .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، ناصر مرادی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه گندم کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور است، گفت : افزایش قیمت تضمینی این محصول از سوی دولت موجب ایجاد انگیزه و رغبت در میان کشاورزان برای تولیدات بیشتر و با کیفیت‌تر می‌شود.

او با اشاره به اینکه اکنون زمان برداشت گندم در مناطق گرمسیری است، گفت : افزایش هزار تومانی قیمت تضمینی گندم به نفع کشاورزان است و در آغاز فصل برداشت خوبی خوبی برای آن‌ها محسوب می‌شود.

او افزود: اگر این افزایش قیمت در زمان کاشت محصول اعمال می‌شد کشاورزان بیشتری تمایل به کشت گندم داشتند و منجر به افزایش تولید این محصول می‌شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گندم را کالای استراتژیک و نیاز اصلی کشور دانست و افزود: این محصول باید به نسبت تورم زیادی که بقیه محصولات داشته اند، قیمت گذاری شود.

او ادامه داد: باید گندم حداقل کیلویی ۶ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد چرا که هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت چند برابر شده است.

او افزود: در گذشته در کنار خرید تضمینی گندم شاهد کمک‌های یارانه‌ای دولت در بخش کود و سموم بودیم، اما الان این کمک‌ها برداشته شده و با ارز نیمایی پرداخت می‌شود.

مرادی با اشاره به هزینه ۹ هزار تومانی واردات گندم برای دولت گفت: چه اشکال دارد مابه تفاوت واردات به کشاورز داخلی پرداخت شود تا با انگیزه بیشتری به تولید محصول بپردازد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: اگر به دنبال خودکفایی هستیم باید کشاورز از کشت گندم رضایت داشته باشد.

او افزود: الان هر کیلو جو در بازار ۶ هزار تومان قیمت دارد در نتیجه اگر قیمت گندم پایین‌تر از جو باشد حتی ممکن است کشاورز به جای جو از گندم برای تغذیه دام هایش استفاده کند.

مرادی نتیجه گیری کرد که در مقایسه با قیمت جو باید قیمت گندم هفت هزار تومان باشد.

او گفت: اگر قیمت گندم در کشور‌های همسایه بالاتر از داخل کشور باشد و تعادلی بین قیمت تضمینی و هزینه‌ها وجود نداشته باشد ممکن است کشاورز به جای تحویل گندم به سیلو‌ها وسوسه شود و محصولش را به قیمت بالاتری به دلال تحویل دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: با تغییر ترکیب اعضای شورای تعیین قیمت تضمینی گندم اتفاقات خوبی برای سال ۱۴۰۱ در راه است.

مرادی گفت: در گذشته تمام اعضای تصمیم گیرنده در خصوص خرید تضمینی دولتی بودند و به نسبت تورم سالیانه تا ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه می‌کردند در حالی که الان هزینه‌ها خیلی زیاد شده است.

او افزود: اما قرار است برای سال آینده شورایی ۹ نفره متشکل از بخش دولتی، نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و کشاورزان در خصوص نرخ خرید تضمینی تصمیم گیری کنند.

مرادی در خصوص وضعیت بارش‌های کم امسال و تاثیر آن بر محصولات کشاورزی ادامه داد: ۳۰ درصد مزارع استان آبی و ۷۰ درصد دیم هستند و به طور متوسط از هر هکتار زمین دیم یک و نیم تن و از هر هکتار زمین آبی چهار و نیم تن محصول برداشت می‌شود.

او گفت: برداشت محصول از مزارع دیم خسارت جدی می بیند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.