مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با توجه به کاهش چشمگیر حجم بارش‌ها، برای امسال خشکسالی پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیائیان مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در نیمه دوم سال ۹۹ ما شاهد کاهش چشمگیر بارش‌ها در بسیاری از مناطق کشور حتی مناطق شمالی کشور بودیم، گفت: متاسفانه فصل پیش رو در کشور فصل بارشی نیست و ما در کشور این فرصت را از دست دادیم و نباید انتظار بارش چندانی را در این مدت باقیمانده داشته باشیم.

او ادامه داد: به طور میانگین در اقلیم کشور در اردیبهشت ماه نرمال بارش‌ها ۸ درصد، خرداد ۳ درصد و تابستان هم ۴ درصد بارش داریم و اگر در کشور وضعیت نرمالی حاکم باشد، حجم بارش‌ها ۱۵ درصد خواهد بود که اثر چندانی در کاهش حجم خشکسالی ندارد.


  • بیشتر بخوانید

افزایش دمای هوا در استان‌های ساحلی دریای خزر


ضیائیان با تاکید بر اینکه بنابراین پیش‌بینی می‌شود امسال یکی از خشک سال‌ترین سال‌ها را در کشور تجربه کنیم، گفت: در سه ماه پیش رو هم وضعیت بارش در مناطق پر بارش مانند منطقه گیلان و مازندران که هرساله شاهد بارش‌های تابستانی بودیم، طبق پیش بینی صورت گرفته بارش چندانی را نخواهیم داشت.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اظهار کرد: در اردیبهشت ماه هم بارش به صورت پراکنده و هم رفتی در کشور داریم و طبق بررسی‌های صورت گرفته در پایان سال زراعی که پایان شهریورماه محسوب می‌شود کم بارش‌ترین بارش‌ها را شاهد خواهیم بود .

ضیائیان تصریح کرد: در مناطق جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان نمی‌توان اعلام کرد که با پدیده سیل مواجه نیستیم، چرا که وقوع سیل ۱۲ یا ۴۸ ساعت قبل قابل پیش‌بینی است و بنابراین نمی‌توان اعلام کرد که مناطق جنوبی کشور امسال شاهد وقوع بارش‌های سنگین و سیل آسا نباشند .

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه شرایط برای بارش‌های همرفتی هم در  مرداد و شهریور ماه با توجه به کاهش شدید بارش‌ها پیش بینی می‌شود، افزود: امسال در مجموع سال کم بارشی را شاهد خواهیم بود و امسال سال خشکسالی است.

او توضیح داد: البته با توجه به آنکه در دو سال گذشته و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ سال تر آبی داشتیم، بنابراین وضعیت در مقایسه با سال‌های قبل تر بهتر است، چراکه ۷ تل ۸ سال پیش شاهد خشکسالی‌های شدیدتری بودیم.

ضیائیان در پایان گفت: در شهر تهران هم پیش بینی می‌شود که اردیبهشت و تابستان گرمی خواهیم داشت و روند افزایش دما را همچنان تجربه خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار