رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان گفت: دانشگاه‌های استان همپا با تحولات در عرصه اقتصاد دانش‌بنیان مدل فعالیت خود را تطبیق و تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،محمد نبی شهیکی رئیس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان  گفت: ارزیابی که از شرایط سیستان و بلوچستان و دانشگاه‌های آن داریم این است که از ۱۰۰ هزار دانشجویی که در این استان فعال‌اند ۱۷ درصد توانایی جذب در بخش‌های مختلف چه در شرایط صنعتی و چه در دولت را دارند.

او افزود: بیش از ۸۵ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان فاقد مهارت‌های راهبردی بوده و ارزیابی که در شرایط فعلی از مختصات فضای این دانشگاه‌ها داریم این است که تنها ۳۲ درصد رشته‌هایی که در دانشگاه‌های استان بوده در راستای مزیت‌های توسعه منطقه قرار دارد.

رییس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد اگر بخواهیم ریل گذاری مناسبی در حوزه اقتصاد دانش بنیان داشته و شعاع اثر گذاریمان را توسعه دهیم بدون تردید دگردیسی در ساختار آموزش عالی و بخش آموزشی کاملا مشهود است.

وی تصریح کرد: ارزیابی ما از شرایط فعلی اقتصاد دانش بنیان سیستان و بلوچستان این بوده که نهال نوپایی که در چند سال اخیر با همت مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توجه و اهتمام استاندار این استان شکل گرفته به خوبی اثرگذاری خودش را برای جریان سازی در حوزه تجاری سازی انجام می ‎دهد.

شهیکی با اشاره به اینکه در این اثرگذاری اقتصاد دانش بنیان سیستان و بلوچستان کماکان شکنندگی در بازار وجود دارد بیان کرد: این شکندگی بازار مستلزم این است که بتوانیم میزان مناسبی برای توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان طراحی کنیم.

او  ادامه داد: بدون تردید اگر این شرکت‌ها نتوانند در زنجیره ارزش بین‌المللی قرار گیرند عدم قرارگیریشان باعث می‌شود که ما شرکت‌هایی را توسعه دهیم که مقیاسشان تنها محلی و منطقه‌ای است.

رییس پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان اظهارداشت: هدف‌گذاری که ما در مجموعه پارک علم و فناوری استان و مدلی که جلو می‌بریم این است که تا انتهای سال حداقل ۱۰ شرکت را ظرفیت‌سازی با کشور‌های منطقه کنیم و اگر چنین الگو و پلتفرم توسعه‌ای ایجاد نشود قطعا مقیاس فعالیت بسیار محدود خواهد بود.

وی بیان کرد: از ۱۳ پروژه‌ای که معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری پارسال در این استان شروع کرد به امید خدا به جز کارخانه نوآوری تمامشان در اردیبهشت افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.