زباله‌های فضایی بزرگترین چالش کارشناسان هوا و فضا

دانشمندان می‌گویند نزدیک به ۱۳۰ میلیون قطعه فلز در فضای اطراف زمین در حال گردش هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، دانشمندان درباره افزایش زباله‌های رها شده در فضا هشدار دادند.

بر این اساس، میزان زباله‌های رها شده در فضا بسیار افزایش پیدا کرده است. چرخش این زباله‌های به دور کره زمین بسیار خطرناک است. این هفته کارشناسان امور فضایی اروپا راه‌های مقابله با زباله‌های رها شده در فضا را بررسی می‌کنند. یکی از راه‌های پیشنهاد شده ارسال یک فضاپیمای جمع آوری کننده زباله به فضا است.

در حقیقت کره زمین در میان ابری از زباله‌های فضایی قرار گرفته است. کارشناسان امور فضایی تخمین می‌زنند که در حدود ۱۳۰ میلیون قطعه فلز در حال گردش به دور سیاره ما هستند. اندازه آن‌ها از چند میلیمتر شروع می‌شود و تا چندین متر هم می‌رسد. در میان این زباله‌ها بخش‌های مختلف راکت‌هایی وجود دارد که به فضا پرتاب شده اند و از جمله محفظه‌های سوخت آن‌ها پس از جدا شدن در جو زمین قرار گرفته اند. در میان زباله‌ها ماهواره‌های قدیمی هم مشاهده می‌شوند که حتی بخش کوچکی از آن‌ها می‌توانند آسیب‌های زیادی وارد کنند.

به همین دلیل امروز زباله‌های فضایی رها شده به خوبی مورد بررسی قرار میگیرند و حرکت آن‌ها زیر نظر قرار دارد. رادار و سیستم‌های لیزری می‌توانند قطعاتی به اندازه ۵ تا ۱۰ سانتیمتر را ردیابی کنند. آن‌ها می‌توانند محل قرار گرفتن این زباله‌ها را هم تعیین کنند. اگر برخورد ماهوار‌ها و یا ایستگاه فضایی بین المللی به این زباله‌ها قطعی باشد می‌توان با برنامه ریزی از برخورد آن‌ها جلوگیری کرد. اما تاکنون چندین بار برخورد این زباله‌ها با ماهواره‌ها روی داده است.

یکی از این موارد در سال ۲۰۰۹ روی داد. در آن زمان یک ماهواره از کار افتاده قدیمی به یک ماهواره مخابراتی که از آن استفاده می‌شد برخورد کرد. این برخورد سبب ایجاد ابری از هزاران قطعه در فضا شد. امروز این قطعات و زباله‌ها هنوز در حال چرخش به دور زمین هستند. این موضوع سبب شده است مهندسان و محققان تصمیم بگیرند که مدار زمین را از این زباله‌ها پاکسازی کنند.

در واقع آن‌ها می‌خواهند ماهوار‌ه‌هایی به فضا ارسال کنند تا بتوانند زباله‌های فضایی را همانند تور ماهیگیری به دام خود انداخته و جمع آوری کنند. هدف این است که این زباله‌ها را از منطقه‌ای که می‌توانند خطر ایجاد کنند دور نگه دارند. محققان تاکنون آزمایش‌های اولیه را در رابطه با این موضوع انجام داده اند.

آژانس فضایی اروپا بر روی یک سیستم روباتیک کار می‌کند که می‌تواند ماهواره‌های قدیمی را به دام خود اندازد و آن‌ها را به طرف جو زمین حرکت دهد تا در آنجا از بین بروند. در سال ۲۰۲۴ قرار است دانشمندان نخستین ماهواره پاک کننده فضا از زباله‌ها را به جو زمین اعزام کنند. قرار است این ماهواره ۱۰۰ هزار قطعه باقیمانده از موشک‌ها را در فضا جمع آوری کرده و همراه خود به جو زمین وارد کرده و آن‌ها را نابود کند. اعزام این ماهواره پاک کننده فضا نخستین گام در جهت مقابله با مشکل زباله‌های فضایی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار