علی حیدری کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در رابطه با تعیین قیمت عرضه اولیهها گفت: زمان که یک شرکت برای اولین بار اقدام به ارائه سهام در بورس میکند عرضه اولیه انجام داده است، حتی ممکن است این شرکت چندین سال نیز قدمت داشته باشد.
کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: پس از اینکه یک شرک وارد بورس شد و مراحل اداری خود را کامل گذراند، از سوی ناظر یک محدودهی قیمتی برای سهام شرکت مورد نظر تعیین میشود، که این تعیین محدوده قیمتی در بازار معمولا با پذیره نویسی اشتباه گرفته میشود و این دو از لحاظ تعریف جایگاه متفاوتی دارند.
یشتر بخوانید
وی در پاسخ به این پرسش که تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی چیست؟، بیان کرد: عرضه اولیه از سوی یک مقام ناظر با یک قیمت خاصی در یک بازه زمانی ارائه میشود، ولی پذیر نویسی با قیمت اسمی ۱۰۰ تومان در بازار اجرا میشود، اما مقام ناظر بورس زمان بیشتری برای پذیره نویسی قائل است.
کارشناس بازار سرمایه گفت: زمانی که عرضه اولیه صورت میگیرد، سهام شرکت باید با نوسان مشخص شده قابل معامله باشد، معمولا عرضه اولیه به صورتی انتخاب میشود که سودآوری داشته باشد، به عبارتی قیمتها معمولا در عرضه اولیه ۱۰ یا ۲۰ درصد زیر قیمت ذاتی عرضه میشوند واین تکنیک مهمی است برای کسانی که در این بازار فعال هستند.
وی افزود:زمانی که شرکتها در عرضه اولیه شرکت میکنند معمولا از یک فاندامنتال خوب بهرهمند هستند، به همین خاطر میتوان در همان روز اول شرکت را معرفی کرد و با حاشیه سود مناسب بیرون آمد.
حیدری اظهار کرد: قبل از اینکه افراد، سهامدار یک شرکتی که تازه عرضه اولیه کرده است برای خرید و فروش شوند، بهتر است شرکت را بررسی کنند، شرکتهایی که برای اولین بار دست به ارائه عرضه اولیه میزنند، شرکتهایی هستند که قدمت دارند، پس میتوان وضعیت این شرکتها را بررسی کرد، ولی اگر شرکتی که میخواهد عرضه اولیه کند نوپا باشد، از حاشیه ریسک بالایی برخوردار است، پس نوسان عجیب قیمت در این سهمها که از این شرکتهای نوپا هستند امری طبیعی است و این عرضه اولیهها ریسک بالایی را به همراه دارند.
وی تشریح کرد:عرضه اولیهها میتوانند یک سبک معاملاتی برای سهامداران صبور باشند.
انتهای پیام/