مسئولان اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان، جمعیت کنونی این کشور را ۳۳.۶ میلیون تن اعلام کرد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان، جمعیت کنونی این کشور را ۳۳.۶ میلیون تن اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، بیش از ۱۷ میلیون از جمعیت افغانستان را مردان و بیش از ۱۶ میلیون را زنان تشکیل می‌دهند.

حسیب الله موحد، معاون اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان گفت: از لحاظ جنسیت، در مقابل هر ۱۰۰ تولد دختر در سال ۱۳۹۹ خورشیدی ۱۰۳ تولد پسر نیز ثبت شده است.

موحد تراکم جمعیت در ولایات را نیز غیرعادلانه خواند و افزود: به طور نمونه در کابل ۱۱۹۰ نفر در یک کیلومتر زمین زندگی می‌کنند در حالیکه در ولایت نیمروز ۴.۴ نفر در یک کیلومتر زمین زندگی دارند که خود نشان دهنده تقسیم غیرمساویانه نفوس است و این وضعیت باعث مشکلات محیط زیستی می‌شود.

وی درباره تولید ناخالص افغانستان نیز گفت: تحلیل‌های ما نشان می‌دهند که تولید ناخالص داخلی ما یک تریلیون و ۵۲۰ میلیارد افغانی است که معادل ۱۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دالر می‌شود و این رقم در سال قبل خود ۱۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون بوده است که یک درصد افزایش را نشان می‌دهند.

وی افزود: تورم پولی شاخص قیمت در سال گذشته ۵.۶ درصد بود که این رقم در یک سال قبلش ۲.۳ درصد بوده و همچنین تورم شاخص غذایی افزایش ۱۰ درصدی داشته و در شاخص غیر غذایی ۱.۴ درصد بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.