۸۰۰ هکتار از باغات شهرستان سربیشه در محاصره آفت چوبخوار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، جوادی بایگی مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: مهم‌ترین آفات چوبخوار شهرستان سربیشه به ترتیب اهمیت سوسک چوبخوار شاخک بلند سارتا، سوسک سرشاخه خوار رزاسه، سوسک کاپنودیس، پروانه چوبخوار پسته (کرمانیا) و زنبور سرشاخه خوار زرشک هستند.

او با بیان اینکه آفات چوبخوار جزو آفات درجه دوم محسوب می‌شوند، افرود: زمانیکه درختان در اثر یک عامل اولیه از جمله تنش‌های محیطی مانند خشکسالی، تغذیه نامناسب، بیماری و سایر آفات ضعیف می‌شوند مستعد خسارت آفات چوبخوار خواهند بود.

جوادی بایگی زمان ظهور سوسک چوبخوار را اواسط اردیبهشت اعلام و بیان کرد: طول دوره ظهور تدریجی حشرات کامل سارتا در مناطق تحت نظارت از اردیبهشت تا مهر تعیین شده است، لذا با این روند نمی‌توان سمپاشی علیه این آفت انجام داد و عمدتا درختان هسته داری که با تنش خشکسالی یا آلوده به بیماری شانکر بوده و ضعیف شده باشند مورد حمله این آفت قرار می‌گیرند.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: حشرات کامل پروانه چوبخوار پسته در شهرستان سربیشه از اواسط فروردین در باغ‌های پسته ظاهر می‌شوند.

او با بیان اینکه مطابق گزارشات تله‌های فرمونی در این شهرستان اوج پرواز این آفت از ۱۰ فروردین تا ۲۵ فروردین تعیین شده است، تصریح کرد: روز‌های پس از روز‌های بادی و بارانی جمعیت این پروانه‌ها زیاد است که زمان سمپاشی برای کنترل این آفت ٣ روز بعد از اولین افزایش ناگهانی جمعیت پروانه تعیین می‌شود.

جوادی بایگی اظهار کرد: زنبور سرشاخه خوار زرشک هم از اوایل اردیبهشت ماه ظاهر می‌شود و این زنبور با تخم ریزی در محل جوانه‌ها و نفوذ لارو‌های جوان از این محل بداخل بافت نرم سرشاخه‌ها می‌تواند باعث خشکاندن سرشاخه‌ها شود.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه برآورد خسارت آفات چوبخوار به شهرستان سربیشه را حدود ۴ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای مبارزه تلفیقی با آفات یک میلیارد تومان است.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار