باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

عزم ناشران برای اعلام وصول نکردن کتاب‌های منتشر شده!

هیچ یک از ناشران از ابتدا تا ۲۹ فروردین ماه امسال کتاب‌های منتشر شده شان را اعلام وصول نکردند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، براساس اطلاعات موجود در سایت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، از ابتدا تا ۲۹ فروردین سال جاری هیچ یک از ناشران کتاب‌های منتشر شده شان را در این سایت ثبت نکردند. آن هم در شرایطی که با وجود محدودیت‌های کرونایی، چاپخانه‌ها در دسته اول قرار داشتند و تعطیل نبودند دلیل این امر را از یکی از ناشران جویا شدیم.


بیشتربخوانید


کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در این باره گفت: مهمترین عاملی که باعث شد عناوین جدید کتاب در سامانه ثبت کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشود یا به عبارت دیگر کتاب‌های تازه را اعلام وصول نکنند، سیاست‌های غلط مسئولان است. این سیاست‌های غلط سرانجام کارد را به استخوان ناشران رسانده است و آنان به ناچار تصمیم گرفتند، از چاپ عناوین جدید خودداری کنند؛ چراکه در شرایط فعلی انتشار کتاب فقط به نفع مافیای بازار سیاه کاغذ و دیگر ملزومات صنعت چاپ و کسانی است که در این زمینه ذی نفع هستند.

وی افزود: مسئولان در چند ساله اخیر وعده‌های سرخرمن دادند که حکایت از بهبود اوضاع داشت. با این اقدام ناشران به ادامه کار امیدوار شدند، اما به مرور زمان این نکته برای همه به اثبات رسید که مسئولان فرهنگی چیزی در چنته ندارند. آن‌ها فقط با دادن شعار و وعده‌های پوچ دنبال این هستند که ناشران را همچنان به ادامه حضور در عرصه چاپ و نشر امیدوار کنند؛ برای اینکه گزارش عملکرد مسئولان خالی نماند.

عزم ناشران برای اعلام وصول نکردن کتاب‌های منتشر شده!

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه ناشران در همین مدت متوجه ضرر و زیان‌های بیشتری شدند بیان کرد: اوضاع نشر روز به روز ناگوارتر شد؛ تا جایی که امروزه اکثر ناشران به این واقعیت تلخ رسیدند که ادامه کار جز ضرر و زیان مضاعف نتیجه‌ای درپی نخواهد داشت. در سال‌های اخیر در مواردی که کاغذ دولتی به کشور وارد یا سیاست‌های حمایتی از ناشران اعلام شده است، در عمل این گونه فرصت‌ها فقط در اختیار ناشرانی خاص قرار گرفته است.

شرفشاهی اظهار کرد: در نمایشگاه‌ها اکثر ناشران از این مسئله گلایه داشتند که دولت فقط هوای تعدادی از ناشران دولتی یا نورچشمی هایش را داشته و از رسیدگی به حال تمام ناشران و فراهم کردن امکانات برای دیگران خودداری کرده است. در گفت‌وگو با تمام هم صنفی‌هایم متوجه شدم ناشرانی که مشی مشخصی داشتند و سابقه زیادی در این زمینه دارند، از سیاست‌های مسئولان خرسند نیستند.

وی ادامه داد: در واقع همانطور که همه می‌دانند معلوم نیست ارز اختصاص یافته به واردات کاغذ یا مسائل حمایتی سر از کجا سردرآورد. از سوی دیگر برخی از امکانات که به نوعی به ناشران کمک کند، از اکثر آن‌ها دریغ شده است یا این اقدام به حالت تعطیلی درآمدند. به این ترتیب ناشران کتاب دیگر به استمرار فعالیتشان رغبتی ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار