گوگل از پرداخت مالیات در ایرلند فرار کرد

شرکت گوگل با استفاده ساختاری خاص ۷۵.۴ میلیارد دلار سود شرکت خود را بدون پرداخت مالیات از ایرلند جابجا کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آیریش تایمز، زیرمجموعه گوگل در اروپا واقع در ایرلند با استفاده از یک ساختار سود ۷۵.۴ میلیارد دلاری شرکت را بدون پرداخت مالیات جابجا کرده است. این اقدام به گوگل ایرلند هولدینگ اجازه داد تا از مالیات شرکت در جمهوری و در ایالات متحده که دفتر اصلی آن Alphabet است، فرار کند. این حساب‌ها نشان می‌دهد که این شرکت هلدینگ برای سال 2019 مبلغ 13 میلیارد دلار سود پیش مالیات گزارش کرده که در واقع بدون مالیات بوده است.

یک سال قبل ، هلدینگ گوگل ایرلند 23 میلیارد یورو سود سهام پرداخت کرد و این شرکت 25.7 میلیارد دلار گردش مالی داشت. گوگل با استفاده از روزنه مضاعف ایرلند ، میلیاردها دلار سود جهانی را از طریق ایرلند به دست آورده و آ‌ن‌ها را عملا از عهده مقامات مالیاتی آمریکا خارج کرده است.

شرکت‌هایی که از این دو ایرلندی بهره می‌برند، مالکیت معنوی خود را در یک شرکت ثبت شده در ایرلند قرار می‌دهند که از پناهگاه مالیاتی مانند برمودا کنترل می‌شود. ایرلند این شرکت را مقیم مالیات در برمودا می‌داند ، در حالی که ایالت متحده آن را مقیم مالیات در همان مکان می‌داند. نتیجه این است که هنگامی که پرداخت حق امتیاز به شرکت ارسال می‌شود، آن‌ها بدون مالیات باقی می‌مانند  یا در نهایت پول به شرکت مادر منتقل می‌شود.

شرکت گوگل

قوانین مالیاتی خاص ایرلند در رابطه با پرداخت مالیات

ایرلند در سال ۲۰۱۵ میلادی این ساختار را ممنوع کرد اما تا پایان ۲۰۲۰ به شرکت‌ها مهلت استفاده از آن را داد. گوگل ساختار مالیاتی جهانی خود را اصلاح کرد و دارایی های معنوی خود را در اوایل سال 2020 به ایالت متحده ادغام کرد، به این معنی که سال 2019 آخرین سالی بود که از آن استفاده کرد.

تا اواخر سال 2019 ، Google Ireland Holdings Unlimited Company یک شرکت صدور مجوز مالکیت معنوی بود و گردش مالی آن از مجوز IP به شرکت های تابعه حاصل می‌شد. این حساب ها حاکی از آن است که هیچ کارمندی وجود ندارد و در آن زمان ساکن مالیات در برمودا بوده است، جایی که "مالیات بر نرخ استاندارد 0 درصد" است.

شرکت Google Ireland ، اصلی ترین شرکت تابعه فعال ایرلندی شرکت فناوری با بیش از 4000 کارمند ، 45.7 میلیارد یورو درآمد در سال 2019 با سود پیش مالیات 1.94 میلیارد یورو ثبت کرده است. در آن سال 263 میلیون یورو مالیات پرداخت کرد که در مقایسه با سال 2018 تقریبا 9 میلیون یورو کاهش داشت.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.