کارشناس بازار سرمایه گفت: توانمندی مدیران در طرح‌های توسعه و تسهیل مقررات در خصوص افزایش سرمایه دو نکته مهم در سود دهی شرکت ها است.

محمد جلیلی کاشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به این پرسش که چه مانع‌هایی در بازارسرمایه وجود دارد؟ بیان کرد: در سال ۹۹ شاهد این بودیم که مردم به بازار سرمایه اعتماد کردند و این جز آرزوی اقتصاد ما بود که مردم در بورس سرمایه گذاری کنند و در سال گذشته این اتفاق افتاد، اما مدیریت این منابع و موانعی که وجود داشت باعث اتفاقات اخیر در بورس شد.

وی افزود: بازار سرمایه‌ وقتی می‌توانند فراگیر شود که یک سری مکانیزم‌هایی در آن وجود داشته باشد به عنوان مثال آمریکا و اروپا بورسشان ضریب نفوذ بالایی دارد، که این ضریب نفوذ حدود ۹۵ درصد است و مردم منابع رابه بورس می‌آورند و سرمایه گذاری می‌کنند، اما برای اینکه در بورس متضرر نشوند مکانیزم‌هایی در بازار سرمایه مثل شرکت‌های رتبه بندی وجود دارد‌ یک نوع سیستم‌ گزارش دهی هستند، که این موسسات رتبه بندی را راه اندازی می‌کنند، این موسسات کمک می‌کنند تا افراد که می‌خواهند سهام بخرند، اما تحلیل مالی نمی‌دانند متضرر نشوند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق‌ها اظهار کرد: صندوق‌ها که قرار است افراد پول خود را به آن‌ها بسپارند نیز محدود است، اما موسساتی وجود دارند که گزارش‌ ارائه می‌دهند، باعث می‌شود افرادی که از این اطلاعات استفاده می کنند سود به دست بیاورند و بعد از مدتی سهامداران به این فرایند اعتماد می‌کنند و این مکانیزم باعث  اعتماد سازی و شفاف سازی در بورس می شود، که نبود این اطلاعات این یکی از نقص‌ها و مانع در اقتصاد کشور است.


بیشتر بخوانید


جلیلی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی در فرایند افزایش سرمایه وجود دارد؟، بیان کرد: بازار سرمایه مقداری فرآیند افزایش سرمایه را تسهیل کرد، اما نمی‌توانیم تمامی موانع بازار سرمایه را به گردن سازمان بورس بیندازیم، درست است که دستور العمل‌های بازار سرمایه پیچیده و زمان بر است و باید ساده سازی شود و افزایش سرمایه به این معنی است  که شرکت ها به جای تقسیم سود بین سهامداران، آن را صرف توسعه فعالیت شرکت کنند.

وی گفت: نکته قبل توجه این است که افزایش سرمایه به توانمندی مدیران شرکت‌ها بستگی دارد، به این صورت که اگر قرار باشد، شرکت‌ها افزایش سرمایه دهند، اما به جای اینکه این افزایش سرمایه صرف توسعه و وضعیت بنیادی شرکت‌ها شود، در جای دیگر هزینه شود به ضرر سهامداران تمام می‌شود، برای همین قوانین سختی که سازمان بورس می‌گذارد،سبب می شود که این چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

کارشناس بازار سرمایه اظهارکرد: اگر یک شرکت ظرفیت افزایش سرمایه ندارد بهتر است، به جای افزایش سرمایه این پول  را بین سهامداران تقسیم کند،تسهیل مقررات افزایش سرمایه و توانمندی مدیران در طرح‌های توسعه در خصوص افزایش سرمایه دو نکته مهم در سود دهی شرکت ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار