وزارت خارجه آمریکا نشستی را با سفیر آمریکا برای رایزنی درباره تشکیل کمیته مشترک نظامی برگزار خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه عراق اعلام کرد که جلسه‌ای با حضور سفیر واشنگتن در بغداد برای بحث در مورد تشکیل کمیته مشترک نظامی برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه عراق، این کمیته در مورد همکاری نظامی با واشنگتن و خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق بحث خواهد کرد.

اخیرا دور سوم گفت‌وگو‌های راهبردی بغداد و واشنگتن در شرایطی به پایان رسید که این بار مذاکرات به صورت ویدیوکنفرانس میان هیئت عراقی به ریاست فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق و هیئت آمریکایی به ریاست آنتونی بلینکن همتای آمریکایی فؤاد حسین برگزار شد.

در این دور از مذاکرات توافقاتی اصولی میان دو طرف انجام شد که امنیت، اقتصاد، آموزش و روابط مشترک از مهم‌ترین بخش‌های توافقات هستند، اما برجسته‌ترین محور مذاکرات را می‌توان درباره سرنوشت حضور نظامی آمریکا و دیگر کشور‌ها در عراق دانست. پرونده حضور یا خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق اگر چه در این دوره از مذاکرات گشوده شد، اما به نظر می‌رسد درباره این پرونده تصمیم قاطعی اتخاذ نشده است.

«متیو تولر» سفیر آمریکا در عراق روز پنجشنبه گذشته مدعی شد که حضور نیرو‌های واشنگتن در عراق به منظور آموزش و مشاوره است و بر سر تشکیل یک کمیته مشترک نظامی توافق شده است.

او با وجود گزارش‌های متعدد از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا از تروریست‌های داعش و انتقال آنان میان عراق و سوریه، مدعی شد: یکی از مهمترین وظایف نیرو‌های آمریکایی کمک به عراق در جنگ علیه تروریست‌های داعش است.

سفیر آمریکا در عراق افزود: در بیانیه مشترک دور سوم مذاکرات راهبردی میان واشنگتن و بغداد بر کمک به عراق در همه عرصه‌ها تاکید شد.

این اظهارات و ادعاها در حالی مطرح می‌شود که به موجب مصوبه پارلمان عراق در سال گذشته پس از تشدید حملات آمریکا به مواضع مقاومت و در پایان به شهادت رساندن فرماندهان مقاومت و پیروزی در نزدیکی فرودگاه بغداد، تمامی نیرو‌های بیگانه به ویژه نیرو‌های آمریکایی باید از عراق خارج شوند و نمایندگان پارلمان عراق بار‌ها از سکوت دولت در این خصوص انتقاد کرده و حضور نیرو‌های بیگانه را موجب نقض حاکمیت و امنیت این کشور عنوان کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار