اکبریه روستایی در دل شهر بیرجند است که ساکنین برای سکونت باید شرایط و بافت روستا را حفظ کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، روستای اکبریه بامساحت ۲۵ هکتار  بعد از گذشت سال‌ها اکنون در بین خیابان‌های غفاری و معلم بیرجند واقع شده است.

ساکنین محله می گویند : قبض برق ، آب ، گاز و عوارض شهری حساب می‌شود.

آنها گله مند بود و گفتند : اجازه درست کردن دیوار خانه خود را نداریم، زیرا می گویند بافت نباید تغییر کند و نماکاری ممنوع است.

ساکنین این منطقه برای سکونت باید شرایط و بافت روستا را حفظ کنند

جاوید شهردار بیرجند گفت:محله اکبریه چون درمحدوده خدمات شهری است و شهرداری نظارت عمومی بایدبر آن داشته باشد.

او افزود :  بدلیل رعایت ضوابط و مقررات مربوط به بافت این محله از طریق اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری ساخت و ساز‌ها قانون خاصی دارد.

رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: در حریم باع اکبریه ارتفاع دیوار بیش از ۴ ونیم متر ممنوع است و مجوز برای ساخت داده نمی‌شود.

او افزود : مصالح استفاده شده در نما هم باید از مصالح بومی و سنتی استفاده شود.

هرچند بسیاری از ساخت وساز‌های جدید چهره‌ی بافت قدیمی‌را برهم زده است اما بعد از مدت‌ها خاکی بودن معابر کوچه‌ها سنگ فرش شده است.

ساکنین از نظافت محله گلایه داشتند و از شهرداری انتطار دارند تا برای حفظ پاکیزگی محله ورود کند و نخاله‌های ساختمانی را جمع کند.

اما خسروی شهردار منطقه ۲ بیرجند گفت : خیابان‌های اصلی در شهر روزانه و خیابان‌های فرعی هر یک هفته نظافت می شود.

ابراهیم زاده رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند هم گفت : جز تعداد معدودی درخت که بدلیل سنگ فرش نمی توان آبیاری کرد بقیه درختان محدوده ۲ هفته‌ای یکبار آبیاری می شود.

حالا که این اتفاق خوب افتاده است تا این منطقه بعنوان میراث ماندگار حفظ شود نیازمند توجه بیشتر است و باید برای نگه داری هرچه بیشتر آن تلاش کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.