خیز بلند کرونا در جنوب کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: نتایج مسافرت‌های نوروزی و برگزاری مراسم عزا و عروسی، سبب خیز بلند بیماری در منطقه جنوب کرمان شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بعد ازظهر امروز در جلسه ستاد کرونای جنوب کرمان گفت: اپیدمی جنوب کرمان در مقایسه با استان با تاخیر است.

او افزود: در طول موج‌های قبلی به جز موج مرداد، خوشبختانه دچار موج شدیدی نشدیم، با همکاری و همت مسئولان جنوب در اجرای طرح شهید سلیمانی توانستیم بیماری را در منطقه مدیریت کنیم.

مکارم با اعلام اینکه طی یک هفته اخیر، بعد از عادی انگاری که در سطح کشور اتفاق افتاد، آمار کووید ۱۹ صعودی شده است، تصریح کرد: هم اکنون موارد بستری به چهار برابر افزایش پیدا کرده که بخش عمده مربوط به دو روز گذشته است و این نشان می‌دهد علی رغم همه تلاش‌ها و توصیه‌های انجام شده در حال ورود به پیک بیماری کووید ۱۹ در جنوب کرمان هستیم.

او با اشاره به مهمترین دلایل افزایش آمار بیماران در منطقه بیان کرد: با توجه به وضعیت کنونی آب و هوای جنوب کرمان، استفاده از وسایل سرمایشی افزایش یافته و آمار‌ها بیشتر خانوادگی است.

مکارم گفت: هرچند تاکنون موارد خیلی بدحالی نداشته ایم، اما ویروس جهش یافته است و سرایت بسیار بالایی دارد که معمولا درگیری بیماری به شکل خانوادگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به افزایش تست‌ها در حوزه دانشگاه افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، تست در منازل انجام می‌شود تا در صورت نیاز قرنطینه شوند.

مکارم با بیان اینکه خیز‌های هرمزگان و ایرانشهر بر حوزه ما تأثیر بالایی دارد، افزود: در حال حاضر شهرستان‌های منوجان، رودبار جنوب و جیرفت در وضعیت نارنجی قرار دارند اگر چه در بقیه شهرستان‌ها آمار کمتر است؛ ولی اگر در بحث رعایت دستورالعمل‌ها کم توجهی شود و این موج ادامه پیدا کند، درگیری زیادی خواهیم داشت که ممکن است شاهد اتفاقات غیرقابل جبرانی باشیم.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط زیرساخت‌های منطقه محدود است، اگرچه موارد بستری در جنوب بیشتر از موج‌های قبلی نیست، اما باید کاری کنیم با شیب ملایمی و حداقل تلفات انسانی از این مرحله عبور کنیم.

مکارم با بیان اینکه فصل برداشت محصولات کشاورزی منطقه است، افزود: روزانه بیش از دو هزار و ۵۰۰ بارنامه صادر می‌شود که این تردد‌ها سبب انتقال بیماری است، در کنار این موارد‌ها نتایج مسافرت‌های نوروزی و برگزاری مراسم عزا و عروسی، ما را مستعد خیز بلند بیماری در منطقه کرده است.

او با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری تا ۲۱ فروردین، ۲۷۲ مورد فوت قطعی کرونا و یک مورد شهادت از پرسنل بازنشسته را داشته ایم، گفت: توصیه دارم بحث قرنطینه جدی گرفته شود.

مکارم تصریح کرد: در حال حاضر افراد مثبت، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند که باید بحث‌های حمایتی در این شرایط جدی‌تر انجام شود.

او بیان کرد: اگر شرایط بی توجهی ادامه یابد آمار بیشتر می‌شود، این در حالیست که همه اصناف باید تعطیل شوند.

مکارم با اعلام اینکه مراسم‌ عروسی و عزا همچنان برگزار می شود، گفت: دستگاه‌های نظامی و انتظامی باید کمک کنند تا این مراسم‌ به حداقل برسد، در غیر اینصورت به سمت مرگ و میر بیشتر خواهیم رفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن تأکید بر تشدید نظارت و کنترل جدی بر تردد کامیون‌ها در زمینه کنترل بیماری در منطقه افزود: با اجرای خوب طرح شهید سلیمانی، همکاری بین بخشی و همکاری مردم در این شرایط سخت کنار هم باشیم تا این شرایط را پشت سر بگذاریم.

این جلسه با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مدیرکل راهداری جنوب کرمان، معاون استاندار، فرمانداران، دادستان‌ها و فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی، هلال احمرجنوب و ... با هدف هماهنگی و ایجاد حساسیت بیشتر در شرایط موجود به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.