مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: نقش روحانیان در فرهنگ‌سازی مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند نجات بخش و بنیادی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت‌الاسلام محمد هادی نظیری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: در شرایط ویژه بیماری کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان از ظرفیت مساجد و اماکن زیارتی در ماه مبارک رمضان استفاده کرد.

او با بیان اینکه طبق اعلام ستاد کرونا، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در جامعه نیازمند این است که عده‌ای مردم را در زمینه عمل به دستورالعمل‌های بهداشتی توجیه کنند گفت: شبکه تبلیغی در مساجد با توجیه مردم و اینکه به خطر انداختن جان دیگران از منظر اسلام حرام است می‌توانند در پیشگیری از شیوع بیماری نقش بسزایی داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان افزود: مساجد از صدر اسلام پایگاه اجتماعی برای مدیریت مناسبت‌های مختلف جامعه اسلامی بوده است، اما غفلتی صورت گرفته که مسجد را فقط محل اقامه نماز می‌دانند در صورتیکه مسجد نمازخانه نیست بلکه پایگاه اجتماعی برای مدیریت این برنامه‌ها است که این حضور در مسجد جنبه عبادی هم دارد.

حجت الاسلام نظیری ادامه داد: هیات‌های دینی و مذهبی بیشترین تبعیت را در عمل از مصوبات ستاد ملی کرونا داشتند و آمار و اطلاعات موجود نیز تصدیق کننده این موضوع است.

او خواستار تجدیدنظر ستاد کرونا در بحث تعطیلی مساجد شد و ادامه داد: در حال حاضر با توجه به شرایط روحی و روانی مردم جامعه در زمان شیوع بیماری کرونا هر چه بیشتر باید زمینه ارتباطی مردم را با مناجات، دعا و فصل بندگی ایجاد کنیم که این امر به طور کامل ملموس و ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه انسان‌ها به گونه‌ای هستند که ارتباطات معنوی و دینی آن‌ها در قالب هسته‌های جمعی شکل می‌گیرد یادآور شد: عمده مناسک اسلام مانند نماز جمعه و حج دسته جمعی است که باید با ایجاد زمینه آن در جامعه امکان برگزاری مناسک جمعی را فراهم کنیم.

حجت الاسلام نظیری با اشاره به آیه قرآن در خصوص ضرورت استغفار و استغاثه برای خارج شدن از ابتلای الهی عنوان کرد: بیماری همه گیر کرونا یک ابتلای الهی است که استغفار، توسل و نیایش جمعی بعد از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دفع آن موثر و بستر آن در مسجد فراهم است.

او مسجد را پایگاه و زنجیره ارتباطی شبکه تبلیغی با آحاد مردم و سازماندهی کردن بخشی از فضای اثر گذار جامعه برای کمک به ستاد کرونا دانست و خاطرنشان کرد: هیچ فردی در هنگام حمله دشمن سنگر‌ها و پایگاه‌های خودش را تخلیه و تعطیل نمی‌کند و از آن‌ها در مسیر سازماندهی لشکر خودش در مقابله با دشمن استفاده می‌کند.

با اشاره به اینکه برنامه‌های تبلیغی سازمان در ماه رمضان کاهش پیدا نکرده است اعلام کرد: بعد از پیک چهارم کرونا با برنامه ریزی گسترده و اعزام مبلغان به مناطق روستایی و شهری و تغییر الگوی برنامه‌ها در قالب ارتباطات چهره به چهره، بستر تبلیغ نوین و ارتباطات مجازی فراهم شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان یادآور شد: مساجد، خانه خدا و مرکز ترویج دین و فرهنگ اسلامی بوده و به ویژه با نزدیک شدن با ماه مبارک رمضان نیازمند به تقویت روحیه معنویت در جامعه هستیم.

حجت الاسلام نظیری با بیان اینکه برگزاری مراسم عروسی و عزا در روستا‌ها به معضلی تبدیل شده عنوان کرد: می‌توان از ظرفیت امام روستا برای توجیه مردم و تشویق آن‌ها برای رعایت دستورالعمل‌های ستاد کرونا استفاده کرد.

او با بیان اینکه ماه رمضان ظرفیتی برای برگزاری آیین‌های مذهبی است ادامه داد: اگرچه رعایت نکات بهداشتی در اولویت است، اما نباید معنویت را نادیده گرفت و از مناجات و نیایش غافل شویم.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.