آمار مرگ ناشی از ویروس کرونا در خراسان رضوی که فعلا دو رقمی است، میل شدیدی به بالا رفتن از این حد دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، چهارمین موج طغیان ویروس کرونا همان طور که پیش‌بینی شده بود با ۲ هفته تاخیر نسبت به نقطه آغازش در کشور، به خراسان رضوی رسیده است و بنا به تعبیر کارشناسان بر خلاف سه موج پیشین که روند افزایش ابتلای شهروندان به آن "تصاعدی" بود، به شکل "آسانسوری" در حال افزایش و گسترش است.

نخستین مرحله اوجگیری شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در خراسان رضوی طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹ رخ داد. دومین موج آن تیر و مرداد سال گذشته و سومین دوره اوجگیری شیوع کرونا اواخر آبان و اوایل آذر ماه ۱۳۹۹ خود را نشان داد.

اینک در نخستین ماه از بهار ۱۴۰۰ ، خراسان رضوی و دیگر نقاط کشور در حالی وارد چهارمین موج طغیان ویروس همه‌گیر کرونا شده اند که شهروندان در سه موج پیشین با نوع نجیب کرونا مواجه بودند، اما اینک با سویه وحشی این ویروس با نام "کرونای انگلیسی" رو به رو هستند که شدت واگیری و مرگ‌آوری آن بسیار بیشتر از سویه قبلی است.


بیشتر بخوانید


آمار‌ها نشان می‌دهد نه تنها شمار بستری مبتلایان به بیماری کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی در مقایسه با نخستین روز‌های فروردین ماه سه برابر بیشتر شده بلکه مرگ ناشی از ویروس کرونا در این استان که فعلا ۲ رقمی است میل شدیدی به بالا رفتن از این حد دارد.

همچنین بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد تماس‌های اخیر شهروندان با سامانه تلفنی ۱۹۱ این دانشگاه برای مشاوره در مورد کرونا، نسبت به ابتدای سال ۱۰ برابر افزایش یافته است.


بیشتر بخوانید


هم‌اینک ۱۳ شهرستان از مجموع ۳۳ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت "قرمز" طغیان کرونا قرار گرفته اند. ۱۵ شهرستان به سطح "نارنجی" شیوع ویروس رسیده اند و فعلا پنج شهرستان در وضعیت "زرد" باقی مانده اند.

این در حالی است که شیوع این ویروس همه‌گیر در ابتدای امسال در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی به وضعیت "آبی" عقب‌نشینی کرده بود ولی هم‌اینک هیچ نقطه آبی در نقشه جنگ کرونا با شهروندان خراسان رضوی در این استان وجود ندارد.

کادر سختکوش و از جان‌گذشته پزشکان و پرستاران در قالب چهار دانشگاه علوم پزشکی و ۲ دانشکده پزشکی در استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی هم‌اینک در خط مقدم مبارزه با ویروس وحشی کرونا، خدمات بهداشتی و درمانی را به عموم مردم ارائه می‌کنند. دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این میان مسئول امور بهداشتی و درمانی ۸۰ درصد شهروندان خراسان رضوی است و ۲۰ درصد دیگر اهالی خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد و دانشکده‌های نیشابور و تربت‌جام هستند.

کرونا تن به تن می جنگد

شمار بیماران کرونایی خراسان رضوی چهار رقمی شد

مهدی قلیان اول معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از چهار رقمی شدن تعداد بیماران مبتلا به کرونا بستری در بیمارستان‌های خراسان رضوی فقط طی روز‌های اخیر خبر داد و گفت: روند آلودگی شهروندان خراسان رضوی به ویروس کرونا در موج چهارم اوجگیری آن به قدری فزاینده شده که می‌توان سرعت افزایش شتابان بیماران کرونایی را "آسانسوری" توصیف کرد.

او افزود: همانند سه موج پیشین اوجگیری شیوع ویروس، چهارمین مرحله طغیان کرونا با تاخیری حدود ۲ هفته‌ای نسبت به نقطه آغاز کشوری آن به خراسان رضوی رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اینک در حالی هزار و ۲۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان رضوی بستری هستند که این آمار در نقطه فروکش سومین موج اوجگیری کرونا به ۴۸۰ نفر تقلیل یافته بود.

قلیان بیان کرد: تعداد کنونی بستری شهروندان کرونایی در بیمارستان‌های خراسان رضوی به ۳۵۰ نفر در روز رسیده در حالی که این تعداد ابتدای امسال ۱۳۰ نفر در روز بود.

او تصریح کرد: تعداد بستری شدگان ناشی از کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه خراسان رضوی به ۲۷۰ نفر افزایش یافته و مرگ و میر‌های ناشی از آن نیز در این استان ۲ رقمی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به افزایش تعداد شهرستان‌های مواجه با وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در خراسان رضوی اشاره و تاکید کرد: سامانه نرم‌افزاری ماسک ۱۳ شهرستان مشهد، نیشابور، سبزوار، بینالود (طرقبه‌-شاندیز)، گناباد، تربت‌جام، صالح‌آباد، قوچان، تربت‌حیدریه، بردسکن، کاشمر، کوهسرخ و بجستان را قرمز اعلام کرده است.

قلیان اظهار کرد: ۱۵ شهرستان در خراسان رضوی با وضعیت نارنجی و پنج شهرستان استان با وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

برنامه‌ریزی برای مقابله با کرونا

شاپور بدیعی جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا نیز از برنامه‌ریزی حوزه درمان برای مقابله با موج چهارم اوجگیری کرونا و خدمات‌رسانی موثر به بیماران خبر داد و گفت: تعداد کنونی بیماران بستری و سرپایی کرونا در مراکز زیرپوشش این دانشگاه افزایش چشمگیری در حد ۲ برابر نسبت به هفته‌های گذشته دارد.

او افزود: با توجه به ورود به موج چهارم کرونا و بر اساس تجربیات گذشته برنامه ریزی‌های لازم برای خدمات رسانی به بیماران در سطوح مختلف انجام شده است.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بر این اساس در حوزه نظارت و مدیریت بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها بازدید از تمامی بیمارستان‌هایی که ظرفیت پذیرش بیماران را دارند انجام شده و وضعیت نیروی انسانی، تجهیزات و فضای بیمارستانی برای بیماران کرونایی در حال بررسی است تا ضمن رفع مشکلات، تمامی بیمارستان‌ها آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

بدیعی بیان کرد: طی نشستی با پرستاران ارشد کنترل عفونت، راهبرد‌ها و نحوه برخورد با بیماران کرونایی به طور مجدد ارائه شد و ضمن دریافت نظرات و پیشنهادات، نقاط قوت و قابل بهبود مورد ارزیابی قرار گرفت.

او تصریح کرد: در حوزه واکسیناسیون نیز طی چند روز آینده همه کادر درمانی شاغل در بخش‌های بیمارستانی درگیر نگهداری و مداوای بیماران کرونایی ایمن‌سازی می‌شوند.

افزایش آسانسوری مبتلایان موج چهارم اوجگیری کرونا در خراسان رضوی

تاکید بر نظام سطح‌بندی بیماران

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا تاکید کرد: در موج چهارم کرونا که از چند روز اخیر وارد آن شده ایم برنامه سطح بندی بیماران و نظام ارجاع به طور کامل اجرا می‌شود.

بدیعی اظهار کرد: با اجرای این برنامه ضمن گسترش خدمات رسانی، از ایجاد ازدحام و حضور بیماران در مراکز اورژانس نیز جلوگیری می‌شود.

او افزود: برای جلوگیری از مراجعه مستقیم بیماران به بیمارستان‌ها و احتمال ابتلا به ویروس کرونا و یا سایر عفونت‌ها باید سطوح یک و ۲ برای خدمات رسانی تقویت شود.

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا ادامه داد: بدین منظور برنامه بازدید از درمانگاه‌های سطح یک و ۲ کرونا در حال انجام است تا مردم در نزدیکترین محل سکونت خود خدمات سطح یک و ۲ را دریافت کنند و در صورت نیاز به خدمات بستری به بیمارستان‌ها ارجاع شوند.

تمام بیمارستان ها آماده پذیرش بیماران هستند

بدیعی بیان کرد: با همت و تلاشی که در بیمارستان‌های زیر پوشش صورت گرفته است آمادگی لازم برای پذیرش بیماران و خدمات رسانی به آن‌ها وجود دارد تمامی اورژانس‌های بیمارستان‌های مجهز به دستگاه سی. تی. اسکن فعال شده اند و علاوه براین تمامی بیمارستان‌ها نیز موظف به پذیرش بیماران هستند.

او تصریح کرد: تمامی بیمارستان‌های نظامی و انتظامی در کلانشهر مشهد شامل امام حسین (ع)، شمس‌الشموس، ثامن‌الائمه و همچنین بیمارستان‌های رضوی آستان قدس رضوی و فارابی سازمان تامین اجتماعی در مشهد برای ارائه خدمات به بیماران آماده هستند.

وضعیت قرمز کرونا در خراسان رضوی

مهار موج چهارم کرونا نیازمند مشارکت همگانی

حمیدرضا رحیمی دبیر ستاد قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مسیر غلبه بر موج چهارم بحران کرونا تمامی مجموعه‌ها باید در کنار دانشگاه‌های علوم پزشکی باشند و تحقق این مهم نیازمند یک مشارکت همگانی است.

او افزود: بر اساس اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وضعیت تمامی کشور به‌کلی تغییر کرده و در موج چهارم کرونا با وجود شیوع کرونای انگلیسی شاهد جهش‌های آسانسوری هستیم.

دبیر ستاد قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای همراهی با مدافعان سلامت و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مردم ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی بایستی از سه رفتار که با "ت" شروع می‌شود پرهیز کنند که این رفتار‌ها تماس از نزدیک، تراکم و تجمع و حضور در مکان با تهویه نامناسب هستند.

بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت هم‌اینک ۲۹۵ شهرستان از جمله مراکز همه استان‌ها و کلانشهر‌های ایران در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند و وضعیت ۹۹ شهرستان نارنجی است. ۴۵ شهرستان کشور هم در وضعیت زرد و فقط ۹ شهرستان در وضعیت آبی شیوع ویروس همه‌گیر هستند.

ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت "از" و "به" شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس کرونا را اکیدا ممنوع اعلام کرده است.

نمودار ابتلا و بستری کرونا در ایران با شیب تند صعودی امتداد دارد و همه استان‌های کشور با افزایش جدی بیماران بستری و سرپایی مواجهند، این در حالی است که میزان عمل به شیوه نامه های بهداشتی در سطح کشور همچنان پایین و نگران کننده بوده به طوری که طبق آخرین ارزیابی‌ها این میزان تنها ۵۶ درصد است.

ایران در جدول مبتلایان به پاندمی کرونا جایگاه پانزدهم را در میان کشور‌های جهان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
دست دولت تدبیروامید درد نکنه
خوب گذاشت تو کاسمون