با وجود کمبود تراشه در سال‌های پیش رو بازار رایانه‌های شخصی همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار کامپیوتر با وجود کمبود جهانی تراشه‌های نیمه هادی سه ماهه اول خوبی را سپری کرد. شرکت تحقیقاتی گارتنر تخمین می‌زند که حمل رایانه‌های شخصی به صورت سنتی، که شامل لپ تاپ و دسکتاپ می‌شود، در مقایسه با Q۱، ۲۰۲۰ (از طریق CNBC) ۳۲ درصد افزایش داشته است. IDC با تخمین ۵۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته، این عدد را حتی بیشتر از این اعلام کرده است. به نظر می‌رسد این ادامه یک روند باشد که نشان دهد بازار رایانه‌های شخصی نیز سال ۲۰۲۰ عالی بود.

هر دو شرکت موافق هستند که این رشد غیرمعمول است، گارتنر می‌گوید که این رشد سریع‌ترین است که از زمان شروع به ردیابی بازار در سال ۲۰۰۰ مشاهده شده و IDC می‌گوید که افت در محموله‌ها از Q۴ به Q۱ کمترین میزان از سال ۲۰۱۲ است. اعداد و ارقام نیز چشمگیر هستند؛ گارتنر تخمین می‌زند که کمتر از ۷۰ میلیون رایانه شخصی تولید شده باشد، در حالی که IDC حدود ۸۴ میلیون رایانه تخمین زده است.

رایانه های شخصی

البته، باید گفت  که دوره زمانی مقایسه شده با Q۱، ۲۰۲۰ برای همه سخت بود چراکه شامل ساخت و ارسال رایانه‌های شخصی است. اما در حالی که مقایسه رشد به طور قطع به نفع Q۱، ۲۰۲۱ متمایل است، هر دو شرکت تخمین می‌زنند که اگر کمبود تراشه نبود، ممکن است این تعداد حتی بیشتر هم باشد.

تولید مک بک اپل به تاخیر می‌افتد

کمبود سیلیکون تقریباً همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است، از کامیون‌ها، اتومبیل‌ها، کنسول‌ها و بازار اجزای رایانه‌های شخصی بازی. حتی گزارش‌هایی وجود دارد که اپل مجبور شده است تا تولید مک بوک و آیپد را به تأخیر بیندازد. IDC خاطرنشان می‌کند که این کمبود به افزایش متوسط ​​قیمت‌ها در بازار رایانه کمک کرده است و احتمالاً کمبود‌ها می‌توانند سال سختی را برای رایانه‌های شخصی رقم بزند.

لازم به ذکر است که همه گیری کرونا احتمالاً تقاضا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و اینکه تقاضا زیاد بماند یا نه قطعی نیست، اما به نظر می‌رسد IDC و Gartner اینگونه خواهند بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار