کارشناس مسئول گلخانه جهاد کشاورزی کوار گفت: سالانه ۱۸ میلیون عدد انواع نشاء سبزی و صیفی مورد نیاز کشاورزان استان به روش مکانیزه در شهرستان کوار تولید می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهسا برزویی کارشناس مسئول گلخانه جهاد کشاورزی کوار از تولید سالیانه حدود ۱۸میلیون نشا مکانیزه در کوار  خبر داد و گفت: نشاء‌های تولید شده در گلخانه شامل پیاز، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان و هندوانه کلم و کدو هستند.

او سطح زیر کشت پیاز در کوار را ۱۱۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: بیشترین تولید نشاء به میزان شش میلیون و ۸۰۰ هزار عدد به پیاز اختصاص دارد که در هرهکتار ۲۵۰ هزار عدد نشاء کشت می‌شود.

برزویی اظهار کرد: در زمینه تولید نشاء سایر محصولات نیزدرحال انجام طرح‌های الگویی هستیم که به زودی نتایج آن به بهره برداران اعلام می‌شود.

او یادآور شد: با تلاش کشاورزان و کارشناسان جهادکشاورزی در زمینه تولید نشاء به روش مکانیزه امیدواریم سطح کشت نشا سبزی و صیفی این شهرستان افزایش یابد.

کارشناس مسئول گلخانه جهاد کشاورزی کوار بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع به متقاضیان ایجاد سازه‌های تولید نشاء مکانیزه (بر اساس مساحت گلخانه) تسهیلات بانکی بین چهار تا شش میلیارد ریالی پرداخت می‌شود.

او تصریح کرد: از مهم‌ترین مزیت‌های تولید نشاء مکانیزه و کشت غیرمستقیم سبزی صیفی می‌توان به صرفه جویی ارزی، کاهش مصرف آب و بالا رفتن بازدهی آب، افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها و همچنین بازارپسندی محصول و کیفیت عالی و رسیدن به سطح سبز یک دست و مناسب و زودرسی ۱۵ روزه محصول اشاره کرد.

در شیوه سنتی برای کشت خیاردر هر هکتار به ۱۲۵ هزار دانه بذر نیازاست، اما در روش مکانیزه این میزان به ۱۷ هزار دانه بذر کاهش می‌یابد که با توجه به واردات بذر، بهترین راه صرفه جویی در خروج ارز از کشور است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار