نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اظهار نظر شاعر افغانی که در آن ایرانیان را اجنبی خوانده بود به دور از ادب و عرف بین‌المللی دانست.

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، در رابطه با آخرین وضعیت حقابه رودخانه هیرمند گفت : براساس عهد نامه سال ۱۳۵۱ در شرایط نرمال از نظر بارندگی طرف افغانستانی باید سالیانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران را رها سازی کند .

او گفت : در تمام جلساتی که با کارشناسان افغانی داشته ایم آنها قائل به حقابه رودخانه هیرمند هستند اگر چه که هنوز اقدام عملی موثری صورت نگرفته است .

نماینده مردم زابل در مجلس افزود : در همین رابطه وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال مطرح شده با موضوع حقابه ایران از افغانستان در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کرده است.

سرگزی گفت: مردم ایران و افغانستان مشترکات فرهنگی،اجتماعی و سیاسی زیادی دارند که براساس عرف دیپلماتیک انتظار می رود که طرف مقابل نگاه متفاوت و ویژه ای به این مسئله داشته باشند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس شورای اسلامی بیان کرد : ۴ میلیون شهروند افغان در کشور ما زندگی می کنند و بدون هیچ گونه محدودیتی از یارانه های پنهان و آشکار بهره می برند .

نماینده مردم شمال استان در واکنش به اظهارات بی ادبانه شاعر افغانستانی که در حضور رئیس جمهور این کشور ایرانیان را اجنبی خطاب کرده بود اظهار داشت : سخنان سخیف ، زشت و به دور از نزاکت یک شاعر در افغانستان نسبت به مردم ایران که موجب خنده رئیس جمهور این کشور شده به دور از آگاهی از ریشه های قومیتی ، فرهنگی و اجتماعی مردم ایران و افغانستان است چرا که مردم این دو کشور دارای عقبه تاریخی و مشترک فراوانی هستند .

او  گفت: انتظار ما این بود که رئیس جمهور افغانستان با این اظهار نظر بی ادبانه برخورد قاطع می کرد و اشتراکات و روابط بین دو ملت را یاد آور می شد.

محمد سرگزی نماینده مردم زابل گفت : کشور ما پایبند به تعهدات و پروتکل های بین المللی است و براساس آن نیز اقدامات متقابل را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.