میراشرفی گفت: با مصوبات امروز هیات مقررات زدایی، روند ترخیص کالا‌ها از گمرکات تسریع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، میراشرفی رییس کل گمرکات کشور درباره کاهش موانع تولید در قوانین و مقررات گمرک در سال جدید گفت: کشور ما جزو کشور‌هایی است که پیچیده‌ترین و تعدد قوانین را دارد و در تجارت خارجی هم این موضوع وجود دارد و باعث می‌شود که هزینه ترخیص کالا و تشریفات گمرکی و مدت زمان آن افزایش پیدا کند.

رییس گمرک افزود: سه آیتم در دنیا در بحث سهولت تجارت خارجی عنوان شده که باید به حداقل برسد و عبارتند از هزینه، مدت زمان ترخیص و اسناد ارائه شده در هنگام ترخیص کالا.

او بیان کرد: در جلسه امروز  هیات مقررات زدایی، برخی پیشنهادات ما مصوب شد. یکی از موثرترین بخش ها در  حوزه واردات کالا در حال حاضر مربوط به واردات  نهاده‌های تولید، مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید است .مقرر شد پرداخت حقوق عوارض که الان ابتدای فرایند ترخیص کالا است، به انتهای فرایند ترخیص کالا از گمرک برود که می‌تواند به نقدینگی صاحبان کالا کمک زیادی کند. زیرا ممکن است اخذ مجوز مقرراتی و کدرهگیری چند ماهی طول بکشد.

رییس گمرک گفت: همچنین مصوب شد امکان همکاری گمرک با سازمان‌های مجوز دهنده که مسئول صدور مجوز‌هایی که غیر از استاندارد اجباری هستند به شش ماهه افزایش پیدا کند تا کالایی اگر به صورت درصدی از گمرک ترخیص می‌شود صاحب کالا مجبور به تعدد مراجعات برای تعیین ماهیت کالا نباشد.

دلایل اجرای ناقص طرح پلمب هوشمند

میراشرفی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره اجرای ناقص طرح پلمب هوشمند گفت: اینکه پلمب گمرکی را مجهز به تراشه RFID یا پلمب هوشمند و هوشمند کنیم که قابل رصد باشد یک گام از یک بسته کامل است، مرحله بعدی این است که جاده های ترانزیتی کشور و پليس مجهز به امکانات استفاده از RFID باشند. بدون اينكه محموله متوقف شود و پليس بداند كه اين كالا تشريفات گمركی اش انجام شده و متعلق به ترانزيت داخلی يا خارجی است.

او ادامه داد:در سال گذشته مسير گلوگاه های پلیس را در بندر عباس به تهران را مجهز به ريدرهايی كه RFID را بخوانند، کردیم . امروز جلسه ای با سردار مومنی رییس پلیس امنیت اقتصادی داشتیم که تا پایان سال جاده های مهم ترانزینی کشور را با هزینه گمرک مجهز به دستگاه هایی کنند که بتوانند پلمب هوشمند را بخوانند. این اقدام هم نظارت های گمرک را سرعت می‌بخشد هم تخلفات در ترانزیت را کاهش می دهد و هم هزینه های مربوط به سازمان نظارتی و صاحب کالا را به حداقل می رساند.در کاهش قاچاق هم موثری است.

میراشرفی گفت: این پلمب هادر داخل تولید می‌شوند و مشکلی در تولید آن نداریم. قیمت این پلمب ها در دنیا ١٠دلار هستند که با نرخ ارز آزاد ٢۵٠هزار تومان است ولی ما با کمتر از ٢٠هزار تومان تولید می کنیم.

او همچنین بیان کرد: گمرک موبایل هم از برنامه های گمرک است. بیشتر فعالیت ها در بستر موبایل انجام خواهد شد این امکان ایجاد می شود که صاحب کالا بدون مراجعه و حمل کالا به گمرک از محل تولید بتواند در هر زمان از طریق سامانه گمرک موبایل اظهار کند و کالا به مقصد مرزهای خروجی بارگیری شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار