عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با افتتاح پروژه‌های جدید و پیشرفته آب شیرین کن در ایران، هزینه آب شیرین کن‌ها کاهش می‌یابد.

بهزاد فکاری عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: در کشور‌های منطقه به خصوص در ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و فراوانی دریا در این منطقه، همواره مباحث نمک زدایی و آب شیرین کن‌ها مطرح بوده و هم اکنون کشور‌های حاشیه خلیج فارس برداشت و بهره بری بیشتری از آب این دریا نسبت به کشورمان داشته‌اند.

او افزود: روش‌های R.O، M.S.F و M.E.D هستند که در نمک زدایی آب دریا‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود؛ همچنین تعیین این روش‌ها بسته به حجم و کیفیت آب و آب و هوای منطقه‌ای که در آن نمک زدایی صورت می‌گیرد، تعیین می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: این سه روش به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه و کیفیت موجود در آب خلیج فارس و دریای عمان، بهترین روش‌های موجود هستند.


  • بیشتر بخوانید

پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی طی امسال/ مشکل اصلی صدور رایزن بازرگانی، کمبود بودجه است


فکاری ادامه داد: سالانه حدود ۴۸ درصد از حجم آب‌هایی که از خلیج فارس و دریای عمان برداشت و نمک زدایی می‌شوند، توسط کشور‌های عربی هم مرز با این دو دریا انجام می‌گیرد و تمام این حجم توسط سه روش نام برده صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: کشور‌های عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر و عمان به ترتیب سهم بیشترین برداشت و نمک زدایی را از دریا‌های جنوبی دارند، اما ایران سهم کمتری از این صنعت دارد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: در سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی ۴.۶ میلیون متر مکعب، امارات حدود ۵ میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس شیرین کردند؛ این در حالی است که ایران در مدت مشخص ۵۱ هزار متر مکعب آب شیرین کرده است.

فکاری مطرح کرد: اما در ۴ سال گذشته به کمک وزارت نیرو به دلیل ساخت و افتتاح پروژه‌های بزرگ آب شیرین کن، سهم ایران از نمک زدایی آب خلیج فارس سال به سال افزایش یافته است.

او با اشاره به هزینه آب شیرین کن‌ها اظهار کرد: در پروژه‌هایی که ایالت متحده برای آب شیرین کن هزینه می‌کند؛ ۱.۶ تا ۱.۸ دلار در ازای هر متر مکعب آب است. همین هزینه در پروژه‌های کشور عمان کمتر است به طوری که در سال گذشته برای تمام پروژه‌های خود حدود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه کرده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در پایان گفت: روش‌هایی که در پروژه‌های جدید برای نمک زدایی در ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، هزینه‌های کمتری را به دلیل تکنولوژی جدید شامل خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۷:۲۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
نصب آب شیرین کن ها وانتقال آب به داخل کویر خشک ایرلن،،،شرایط زندگی مردم را در همه ابعاد دست خوش تغیر اساسی خولهد کزد،،،، هر مقدار سرمایه گذاری کنیم،برای رفع خشکی وبی آبی از مناطق کویری کشور ،بسیار ارزشمند وآثارتمدنی جدیدی بدنبال خواهد داشت،،،،انتقال آب شیرین وساخت زا آهن ،،دو اقدلم بسیار منطقی است موفق باشد
آخرین اخبار