جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به همدان

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۶ تیم در ورودی‌های استان همدان از ورود زود هنگام عشایر به این استان جلوگیری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سعید الیاسی، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: طرح مدیریت چرا، کنترل پروانه چرای دام و ساماندهی کوچ با رویکرد پیشگیرانه حفاظتی به عنوان موثرترین اقدام در مدیریت بهره برداری از مراتع به شمار می‌رود.

او افزود: بنابراین ابتدای هر سال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با مشارکت سایر دستگاه از جمله امور عشایری اقدام به اجرای این طرح با هدف جلوگیری از ورود زودهنگام دام عشایر به مراتع استان می‌کند.

رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی، ارسال و ابلاغ آگهی با هدف آموزش دامداران عشایری مبنی بر خودداری از ورود به مراتع استان تا قبل از پانزدهم اردیبهشت از جمله اقدامات به منظور اجرای این طرح است.

الیاسی عنوان کرد: همچنین تیم‌های ثابت و سیار در مبادی ورودی استان نظیر ورودی شهرستان ملایر، نهاوند، تویسرکان و اسدآباد به منظور ممانعت از ورود زودهنگام عشایر به مراتع استان با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و منابع ملی، مستقر شدند.

او اضافه کرد: برخورد با خاطیان از دستوالعمل‌ها و قوانین مربوطه و تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع انتظامی و قضایی از مهمترین فعالیت‌ها در راستای اجرای طرح مدیریت چرا و کنترل کوچ در استان همدان است.


رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: در صورت اجرا نکردن این طرح به طور حتم فشار دام بر مراتع چندین برابر توان تولیدی آن‌ها شده در نتیجه تخریب روز افزون عرصه‌های مرتعی، هدر رفتن آب و خاک و ایجاد سیل و طغیان‌های عظیم را شاهد خواهیم بود.

الیاسی، عوامل تخریب منابع طبیعی را چرای زودرس، چرای مفرط و طولانی مدت، نبود تعادل بین دام و ظرفیت مرتع، تبدیل مراتع به اراضی کشاورزی، تبدیل اراضی ملی به باغ‌ها و خانه‌های ویلایی، اجرای طرح‌های غیراصولی و بدون مطالعه در مناطق حساس، بوته کنی و قطع درختان، بهره برداری غیراصولی و بی رویه از معادن و تبدیل غیراصولی اراضی ملی به مناطق صنعتی عنوان کرد.

مراتع استان همدان حدود ۸۲۲ هزار هکتار است که این سطح معادل یک درصد مراتع کشور و ۴۲ درصد سطح استان همدان ثبت شده.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.