درگیری‌ها در مرز اوکراین و روسیه قدمتی چندین ساله دارد و اخیرا این تنش‌ها با روی کار آمدن «جو بایدن» در آمریکا، در منطقه دونباس افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بحران روسیه و اوکراین که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، و اخیرا با روی کار آمدن باید و در پی کشته شدن چهار سرباز اوکراینی در منطقه دونباس افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۴، زمانی که یانوکوویچ، رئیس‌جمهور وقت اوکراین، قرارداد ادغام با اتحادیه اروپا را امضا نکرد، باعث اعتراضات شدید مردم به خصوص غرب‌گرایان شد. این قرارداد از سوی اوکراینی‌ها، به ویژه در کی‌یف پرطرفدار بود که در نهایت منجر به برکناری رئیس‌جمهور وقت اوکراین شد.

دقیقا پس از سفر بایدن در فوریه ۲۰۱۴ و ملاقات با معترضان ضد دولتی در اوکراین، در عرض چند ماه اعتراضات شدت گرفت و پس از آن، این تنش به کریمه و دونباس سرایت کرد.

در پی آن روسیه در مارس ۲۰۱۴ در این شبه جزیره یک همه‌پرسی برگزار و اعلام کرد بیش از ۹۶ درصد مردم این شبه‌جزیره از پیوستن به روسیه حمایت کردند.

تشدید مجدد درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین و نقش آمریکا

احتمالاً تعداد کمی از کشور‌ها از ریاست جمهوری جو بایدن، بیش از اوکراین سود خواهند برد. بایدن اوکراین را به خوبی می‌شناسد و در شکل‌گیری کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴، نقش مهمی داشته است.

رئیس‌جمهور اوکراین از اولین رهبران جهان بود که به جو بایدن پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و در اولین تماس تلفنی با او، بایدن حمایت بی‌دریغ آمریکا از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در برابر اقدامات روسیه در دونباس و کریمه را اعلام کرد.

همچنین در بیانیه‌ای پس از این تماس اعلام شد که آن‌ها مفصل پیرامون موضوع دونباس بحث کردند و رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است اوکراین هرگز در برابر تجاوزات روسیه تنها نخواهد ماند.

این مکالمه به خودی خود نشان دهنده نقش مهم دولت جدید آمریکا در افزای تنش‌ها و نقض آتش بس‌ها بین روسیه و اوکراین می‌باشد.

واشنگتن قدرتمندترین متحد اوکراین از زمان الحاق روسیه به کریمه در سال ۲۰۱۴ بوده است، اما روابط آن‌ها در دوران ریاست جمهوری ترامپ، کمرنگ‌تر شده بود.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ، اقدامات آمریکا علیه کرملین از عدم انسجام رنج می‌برد. این باعث ایجاد سردرگمی و تضعیف اثربخشی اقداماتشان در کریمه و دونباس شده بود.

جو بایدن، که یکی از طراحان اصلی تحریم‌های کنونی آمریکا علیه روسیه بود، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری و با تجربه‌ای که در این درگیری‌ها دارد، باعث افزایش مجدد تنش‌ها بین این دو کشور شد.

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دوران اوباما، برای حاکمیت قانون در اوکراین سخت جنگیده بود. او موظف است به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کار را با قوت بیشتری ادامه دهد.

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که از هفت سال پیش تا کنون، مرکز درگیری‌های میان نیرو‌های اوکراین و روسیه است. 

در سال جاری، تجمع نظامیان روسیه در مرز اوکراین، بار دیگر درگیری‌ها را در منطقه دونباس را افزایش داده است و کشته شدن چهار سرباز اوکراینی از سوی جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در ۲۶ مارس به این بحران دامن زده است.

ولادیمیر زلنسکی، طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو گفته بود که تنها با ورود اوکراین به ناتو می‌توان به درگیری در دونباس خاتمه داد.

اخیرا اوکراین ادعا کرده بود که روسیه تهدیدی برای امنیت این کشور بوده و در تلاش برای استقرار نیرو‌های مسلح در نزدیکی مرز اوکراین است.

«آندره رودنکو»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، ادعا‌های مربوط به درگیری قریب الوقوع با اوکراین را تکذیب کرد و گفت: «ما اوکراین را تهدید نمی‌کنیم و استقرار نیرو‌های ناتو در آنجا، تنش در نزدیکی مرز روسیه را افزایش می‌دهد. حضور نیر‌وهای ارتش آمریکا در اوکراین، روسیه را ملزم به تشدید اقدامات امنیتی می‌کند.»

در پی افزایش تنش بین این دو کشور، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با به اجرا گذاشتن تصمیم شورای امنیت ملی و دفاعی این کشور، دستور تحریم ۱۱ سازمان و شرکت روسی از جمله سازمان همکاری‌های خارجی روسیه تحت نظارت وزارت خارجه این کشور را صادر کرد.

وزارت خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد اظهارات رئیس جمهور اوکراین در مورد پیوستن به ناتو به تشدید تنش‌ها می‌انجامد و آینده کشور اوکراین را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
اوکراین و روسیه جنگ باهم دارن؟؟؟؟
اخه چرا؟؟؟؟
آخرین اخبار