استاندار مرکزی با اشاره به کاهش بارش‌ها بر ضرورت مدیریت آب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، سید علی آقازاده استاندار مرکزی در نشست شورای حفاظت از آب استان با اشاره به کاهش بارش‌ها  وکاهش قابل توجه دبی ورودی سد‌های  استان بر ضرورت مدیریت آب تاکید کرد.

آقازاده افزود: امسال شاهد تابستان سختی در استان خواهیم بود، به لحاظ بارندگی سال سخت و کم بارشی را پیش رو خواهیم داشت و باید نگاه استراتژیک در زمینه ذخیره اب حتی برای سال‌های بعد نیز داشته باشیم.

او اضافه کرد: فرمانداران تمامی شهرستان‌ها وظیفه دارند نسبت به مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز برنامه‌ریزی کنند و در خصوص سیاست‌های هوشمندسازی چاه‌های آب موجود در استان همچنان اهتمام ویژه داشته باشند.

اقدامات مدیریت آب در جهاد کشاورزی استان مرکزی

آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه گفت: به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ۱۴ هزار تن بذر گواهی شده که از ارقام مقاوم به تنش‌های خشکی است در بین کشاورزان استان توزیع شده است.

آنجفی افزود: همچنین ۷۰ هزار هکتار از زمین‌های زراعی بهه سیستم‌های نوین ابیاری مجهز شده اند که این امر سالانه ۳۱۵ میلیون متر مکعب کاهش مصرف آب را در پی دارد.

او اضافه کرد: ترویج سایبان‌های باغی یکی از اولویت‌های مهم این سازمان است که کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب را بدنبال دارد و در حال حاضر به صورت الگو در استان در ۲ هکتار این طرح در حال انجام است.

اقدامات مدیریت آب در توزیع آب استان مرکزی

آمره‌ای مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی هم گفت: امسال براساس آمار، سال سخت و خشکی را پیش رو داریم و بارندگی‌ها بسیار پایین‌تر از حد نرمال خواهد بود.

آمره‌ای او افزود: در زمینه تصویب سند سازگاری با کم آبی اجرای این سند ۷ ساله از سال گذشته آغاز شده و با توجه به کاهش بارش‌ها و روشن شدن چاه‌های اب و برداشت آب لازم است امسال نظارت‌ها را تشدید کنیم.

او اضافه کرد: با توجه به تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰، افرادی که اضافه برداشت آبداشته باشند، جریمه می‌شوند و نظارت بر میزان برداشت از آب سختگیرانه‌تر می‌شود و ممکن است در وضعیت آب روستا‌ها هم شرایط سختی را تجربه کنیم.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.