ایران در حالی مذاکرات برجامی را ادامه می‌دهد که ضمن رونمایی از دستاورد‌های هسته‌ای جدید خود قصد دارد از آن به عنوان اهرم فشاری در نشست وین استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه روسیا الیوم در مطلبی نوشت: ایران در حالی مذاکرات هسته‌ای خود را در وین ادامه می‌دهد که از دستاورد‌های هسته‌ای جدید خود رونمایی کرده است و به احتمال زیاد در پی آن است تا از آن به عنوان اهرم فشاری در این مذاکرات استفاده کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از پمپاژ گاز اورانیوم به سانتریفیوژ‌های پیشرفته نسل ششم در رآکتور هسته‌ای نطنز و آزمایش سانتریفیوژ‌های نسل نهم خبر داد. همچنین معاون وزیر امور خارجه ایران بر پایبندی و تاکید تهران به ضرورت لغو همه تحریم‌ها تاکید کرد. این در حالی است که یک مرکز جدید تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته در کوه‌های نطنز افتتاح شده است.

بر اساس این گزارش، پیشرفت محتاطانه در مذاکرات وین، باعث نشد ایرانی‌ها از اعلام دستاورد‌های جدید هسته‌ای - مغایر با توافقنامه هسته ای-، دست بردارند. تهران پمپاژ گاز اورانیوم را در سانتریفیوژ ها‌ی نسل‌های پنجم و ششم در رآکتور هسته‌ای نطنز آغاز کرد. ایران همچنین از آغاز آزمایش مکانیکی سانتریفیوژ‌های نسل نهم خبر داد. این کشور همچنین مرکزی را برای تولید سانتریفیوژ‌های پیشرفته افتتاح و بخش دوم تولید آب سنگین در اراک را نیز بازگشایی کرد. ایران تاکید می‌کند که مسیر توسعه و پیشرفته سازی برنامه‌های هسته‌ای صلح آمیز خود را ادامه خواهد داد.

پیش از این حسن روحانی در اظهاراتی گفت: «ایران هیچگونه تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد. برنامه‌های هسته‌ای ما قانونی و مسالمت آمیز است. ما تاکید می‌کنیم که همچنین بر تعهدات خود در معاهده منع سلاح هسته‌ای و منحرف نشدن برنامه‌های هسته‌ای خود به سمت اهداف نظامی پایبندیم».

در ادامه این گزارش آمده است: پرده برداشتن از سانتریفیوژ‌های نسل نهم دارای پیام‌های فنی و سیاسی است این پیام‌ها از کشوری است که در محاصره قرار دارد. پمپاژ گاز در نسل ششم سانتریفیوژ‌ها نیز سرعت غنی سازی اورانیوم را ۱۰ برابر خواهد کرد؛ بنابراین تهران همزمان با مذاکره در وین حجم اورانیوم غنی سازی شده را نیز افزایش می‌دهد. این غنی سازی‌ها می‌تواند اهرم فشاری باشد که ایران در میز مذاکرات از آن‌ها استفاده کند.

از سوی دیگر در حالی تهران از نقش مثبت کشور‌های مذاکره کننده در وین سخن می‌گوید که ادامه این نقش‌های مثبت را در گرو آمادگی واشنگتن در لغو همه تحریم‌ها می‌داند.

محمد مهدی شریعتمدار، تحلیلگر سیاسی در مصاحبه با روسیا الیوم گفت: «ایران می‌خواهد حق خود را در لغو همه تحریم‌ها به اثبات برساند. هرچند که دولت آمریکا با عناوین دیگری این تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کرده است. ایران همچنین می‌خواهد این تحریم‌ها دیگر تکرار نشود».

روسیا الیوم در ادامه این گزارش آورده است: تهران می‌گوید اراده جدی برای ادامه مذاکرات دارد، اما این مذاکرات را منوط به داشتن اراده‌ای واقعی از سوی واشنگتن می‌داند و درباره از بین رفتن زمان و فرصت‌ها نیز هشدار می‌دهد.  ایران برای به چالش کشاندن تحریم‌های آمریکا، همزمان با آمدن پای میز مذاکرات وین، دستاورد‌های هسته‌ای جدیدی را مطرح می‌کند. هرچند برخی‌ها این اقدام ایران را اقدامات تحریک آمیز می‌دانند، اما ایران می‌گوید این دستاورد‌ها اقداماتی قابل بازگشت است البته اگر تحریم‌ها لغو شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
مراقب انواع نفوذ باشیم...
" ما تا آخرایستاده ایم "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
*
اشغالگران آمریکایی نیرو و تجهیزات نظامی خود را در پایگاه هایشان در سوریه افزایش داده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
روسیه الیوم فقط یک نشریه است حالا سردبیرش یه چیزی نوشته شما سخت نگیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
شل کن سفت کن شده این مملکت واقتصاد میره به عرش برمیگرده به فرش ی عده رو به اسمان میبره ی عده میرند قعر چاه درس کردن این مملکت و ثبات وارامش و تعادل و ایجاد عدالت دراین مملکت کار حضرت فیل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
حتما غربیها برای تاثیر گذاری بر انتخابات ایران شروع میکنند به دانه پاشی ...گول نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
در کار دولت دخالت نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
#نه_به_مذاکره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
جمع کنید بابا. ایران رو انداختین ته چاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
طبیبعی است هر کشوری از کوچکترین تا بزرگترین داشته خود را به عنوان اهرم قدرت و فشار استفاده می کند .باید به دلاور مردان و قهرمانان دانش هسته ای کشور تبریک و خسته نباشید گفت . خدا یار و نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
اینکه فقط یه سری موارد سیاسی برجامی رو می نویسید جای سوال دارد . همین دو روز گذشته یک مسئول فرانسوی گفته است برجام باید تا قبل از دولت بعدی به نتیجه در وین برسد و این خواست دولت فعلی ایران حزب حاکم و طرف اروپایی است حتی احتمال مذاکرات بعدی نیز منتفی نیست و موشکی و باقی رو هم اینها روش مطمئن شدند با این دولت و حزب همراهش امکان پذیر است اینکه نفوذی های فرانسوی ها چه کسانی هستند تاریخ نشان خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
Yjc دیگه نمیدونیم به کی بگیم بخاطر هر امامی که میشناسید بخاطر هر نامرد تاریخ یک کاری برای بورس بکنید دیگه از گناه کویره گذشته دیگه چیکار کنیم گناه کردیم پول دادیم به این دولت که برن حال کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
باید همین باشه در غیراینصورت تحریم لغو نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
بابا این بمب اتمو بسازید و رسمن رونمایی کنید تا دهن همه بسته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
اشتباه شد، نظرم صددرصد منفی بود
فکر کردی فقط می زنیم!!؟؟؟؟ حسابی هم میخوریم وبا خاک یکسان میشیم!!!!
آخرین اخبار