زالی گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته در هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را از دست دادیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی درباره وضعیت کرونا در تهران با توجه به تعطیلی‌ها، گفت: نخستین روز اعمال محدودیت‌ها مطلقا رضایتبخش نبود. البته قابل انتظار هم هست. شرایطی که اکنون برای کاهش فعالیت‌ها شهر و تغییر ریتم شهر در تناسب با استراتژی لاک دان باید انجام شود، مطلقا اینطور نیست.

وی افزود: گزارش‌های میدانی هم حاکی از این است که تقریبا بخش زیادی از فعالیت‌های بازرگانی، تجاری، اجتماعی، اقتصادی، مدنی و خدماتی در حال انجام است که با استراتژی «لاک دان» همخوانی ندارد.

زالی ادامه داد: می‌توان گفت آنچه به عنوان شهر‌های قرمز اعلام شد، تا اواسط هفته گذشته در آن‌ها تغییر چندانی شاهد نبودیم و امروز هم با روز‌های گذشته تفاوت چندانی در سطح شهر و بر اساس گزارشات میدانی نداشت. همچنان مترو، حمل و نقل عمومی، مراکز پر ازدحام، مراکز کاربردی شهر مملو از جمعیت هستند.

ویروس جهش یافته رحم ندارد

وی تاکید کرد: در حالی که این ویروس جهش یافته رحم نخواهد کرد. به نظر می‌رسد تنها راه حل به ویژه در کلان‌شهری مانند تهران که ازدحام جمعیت و تردد‌های درون شهری کاملا متفاوت است، تنها راه رفتن به سمت لاک دان به معنای واقعی است. آنچه امروز شاهد بودیم به نظر من لاک دان نیست. اگر می‌خواهیم شرایط فعلی در تهران کنترل شود، حتما مدلی متفاوت از اعمال محدودیت‌ها را باید داشته باشیم.

تنها راه‌حل تعطیلی کامل است

وی گفت: لاک‌دان و تعطیلی کامل باید انجام شود، آنچه ما در سطح شهر می‌بینیم لاک دان نیست و ما داریم با الفاظ بازی می‌کنیم. همانطور که هفته گذشته هم به شدت هشدار دادیم، تنها راه ممکن برای تهران و برای عبور از شرایط بحرانی فعلی با توجه به حجم بالای ابتلا، راه حل لاک دان و تعطیلی کامل است. در حالی که اکنون ریتم شر تغییری نکرده است.

استفاده روزانه ۸۰۰ هزار نفر از مترو در تهرانِ قرمز

زالی اظهار کرد: متاسفانه ما در هفته گذشته علی رغم اعلام قرمزی تهران بیش از ۸۰۰ هزار نفر در روز از مترو استفاده کردند. با این شکل بیماری کنترل نمی‌شود. متاسفانه بر اساس نظارتی که شکل گرفته، سایر دستگاه‌ها به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند. ما در استان تهران تنها ۷۰۰ کارشناس بهداشت محیط داریم و این افراد هم بعد از گذشت این ماه‌ها خیلی خسته شدند. اگر قرار باشد سایر دستگاه‌ها به وظایف‌شان عمل نکنند، نمی‌شود. البته به نظر من اعتقادی هم به نظارت‌ها ندارند. بسیاری از دستگاه‌های مسئولی که در این زمینه مسئولیت دارند، اعتقاد به این موضوع ندارند. یا کرونا را جدی نگرفتند. امروز در تهران ۷۰ فوتی داشتیم. این‌ها عزیز خانواده‌ها بودند که دیگر در بین خانواده‌هایشان نیستند. اگر همین روند ادامه یابد، همچنان مرگ و میر در تهران رو به افزایش است.

وی تاکید کرد: آنچه در شهر می‌بینیم مطلقا لاک دان نیست و با شرایط فعلی امکان کنترل بیماری بسیار سخت خواهد شد. امروز برای اولین بار تعداد بستری از شش هزار و ۱۲۶ مورد گذشته و با این نرخ رشدی که می‌بینیم معلوم نیست که تا پایان هفته چه اتفاقاتی در انتظار همکارانمان باشد. تاکید می‌کنم آنچه که در شهر اتفاق افتاده، لاک دان نیست. اگر قرار باشد کارمندان با یک سوم ظرفیت حضور یابند، ارباب رجوع هم حضور می‌یابد. ادارات و بخش خصوصی باید تعطیل شوند. گزارشاتی داریم که برخی دستگاه‌های ملی استنکاف کرده و حاضر به پذیرش مصوبات ستاد نبودند. به این شکل کنترل اپیدمی بسیار سخت خواهد بود. قطعا کسانی که در این زمینه تسامح می‌کنند، جان مردم را به بازی گرفتند و باید پاسخگو باشند. تا دیر نشده باید یک فرآیند جدی با معانی اصلی تعطیلی شهر و تغییر ریتم شهر به حداقل ممکن ایجاد شود. به گونه‌ای که مردم در تهیه خدمات ضروری دچار مشکل نشوند.

زالی گفت: از اواسط هفته گذشته تا به امروز روزانه با معدل ضریب ۹ درصد در تهران رو به رو هستیم که امیدواریم این موضوع به یک نقطه مطلوبتری برسد. طی ۲۴ ساعت گذشته هر ۱۶ دقیقه یک شهروند تهرانی را از دست دادیم و متاسفانه امروز که نخستین روز اعمال محدودیت‌ها بود اصلا رضایت بخش نبود شهر باید به معنای واقعی تعطیل شود. من بسیار نگران هستم. با این روش نمی‌توان بیماری را کنترل کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۱۱:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
چرا آقایان زالی، حریرچی، نمکی، علیمردانی، و حضرت سرکار خانم دکتر! محرز یک ماه از حقوق خود را به آسیب‌دیدگان از کرونا پرداخت نمی‌کنند تا بفهمند اگر کاری نمی‌توانند بکنند بهتر است سکوت کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
فداي سر مديران نالايق كه جاده ها رو باز گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۰۸:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
خدایی این دولت رو واقعا باید جمعش کنی بندازی دوور. اصلا در این 8 سال یک کار درست و حسابی برای این مملکت نکرد. اینم از مدیریتشون.
Iran (Islamic Republic of)
کارمندان مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی اراک
۰۸:۱۱ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
سلام با این وضع قرمز کرونایی که دولت همه دانشگاهها را به مدت 10 روز تعطیل کرده ما را به اجبار سر کار می اورند پس چطور فرمان رئیس ملی مقابله با کرونا اجرا می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
این مردم تا کی باید طاوان بی کفایتی مسئولین رو بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
تاوان ... دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
دو هفته ايام عيد فرصت طلايي براي لاك داون بود. انگار دولتمردان دارند با همديگه سر جونِ مردم لجبازي ميكنند. انگار متوجه نيستند كه وسط كش و قوسها و لج و لجبازيهاشون، اين مردم مظلوم بينوا هستند كه دارند قرباني ميشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
به ۱۶ ثانیه هم خواهد رسید . یعنی حکومت کثیف آخوندی خواهد رساند . چرا که دشمن اصلی ملت ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
وقتی تردد نوروز آزاد میشه نتیجه همین میشه چرا یه قانون درست در مقابل این بیماری انجام نمیگیره هر روز یکی یه دستور صادر می کنه وزارت بهداشت در مورد اجرای قانون خیلی داره ضعیف عمل میکنه نمیدانیم از کی میترسه یا گوش به حرفش نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
هرچي ماشين هس که بيرون مياد هرچي مغازه هس رو بايد جريمه کرد تا بيرون نيان و باز نکنن اقا واقعا اوضاع خرابه کمي به فکر عزيزامون باشيم تا همه کشور تعطيلي کامل رو داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۳:۵۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
تمام تهران فعالیت عادی خودش داشت هیچ جا تعطیل نبود فقط شعار دادن برای تعطیلی تا بقول آقایی که میگه برای رسانه های خارجی حرفی نمونه که بگه ما تعطیل کردیم ولی کو نظارت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
خووشبحال مسئولین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
هیچ مکانی بسته نیست هیچ اداره ایی رعایت نمی کنه همش شعار
بیاید اداره پست قائمشهر بازدید کنید چ خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
اینها دستپخت دولت امیده ! زمان طلایی عید برای کنترل کرونا از دست رفت تا جیب هتل داران و تورها پر پول بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
آفرین که عید ترکیه را باز گذاشتید.آفرین که عید همه جا را باز گذاشتید.حالا آمار فوتی ها رو میدین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
خدالعنت کند باعث وبانیشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
چشم ودل مسؤلان دلسوز روشن!!؟؟ ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
واااااااااااااای
وحشتناکه
خبرهای تکان دهنده
چه عیدی بود که برای ما درست کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه کسی پاسخگو است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
کسیکه مرز ترکیه را باز گذاشت الان پاسخوست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
اینا واسه اینکه اقتصاد فشل شون سر پا بمونه هر کار میکنن جوابگو هم نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
رییس جمهور محبوبتون جناب دکتر روحانی پاسهگو هستن علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
تو که حقوقت سر ماه میگیری تعطیل نیمه تعطیل
آخرین اخبار