تفسیر اجمالی آیه ۷ سوره مائده و همچنین روایت امام باقر (ع) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَاذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ

و یاد کنید نعمت خدا را که به شما ارزانی داشت و عهد او را که با شما استوار کرد آن گاه که گفتید: (امر تو را) شنیدیم و اطاعت کردیم؛ و از خدا بترسید که خدا به نیّات قلبی (شما) آگاه است.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷ سوره مائده

تفسیر آیه ۷ سوره مائده

امام باقر (ع) فرمودند: «میثاق» چیزی است که خداوند در حجّهًْ الوداع بیان فرمود که عبارتند از: حرام‌کردن هر مست‌کننده، کیفیّت وضو بر اساس چیزی‌که خداوند در کتابش بیان فرمود و نصب امیرمؤمنان (علیه السلام) به‌عنوان امام برای همه‌ مردم.


بیشتر بخوانید


گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح شده در آیه، یک هشدار کلّی و عمومی است؛ ولی ممکن است به دلایلی مسأله رهبری جامعه اسلامی و اطاعت از او مراد باشد، آن دلایل عبارتند از:

۱. رهبری الهی، عهد ومیثاق خدایی است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت برای نسل خویش و پاسخ خدا که عهد من به ظالمان نمی‌رسند، گواه بر این مطلب است. «لا یَنالُ عَهْدِی الظّالِمِینَ»

۲. پس از تعیین حضرت علی (ع) به امامت در غدیر خم، آیه سوم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.

۳. مردم در غدیرخم با علی (ع) بیعت کردند و «سمعاً» و «طاعهً» گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفاداری و پایداری نسبت به رهبری فرا می‌خواند. پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سَمِعْنا وَ أَطَعْنا» شامل همه پیمان‌هایی می‌شود که انسان‌ها بطور طبیعی و فطری به صورت قولی، یا عملی با انبیا داشته اند، مثل بیعت‌ها و شهادت‌های آنان به توحید و نبوّت.

پیام‌های آیه ۷ سوره مائده

۱-تأکید این آیه بر مفاهیمی، چون نعمت، میثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیه‌ی غدیرخم، می‌تواند اشاره به فراموشی محتوای آیه سوم و تخلّف از خط غدیر باشد. (چنانکه امام باقر (ع) فرمودند) «وَ اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللّهِ»

۲-یاد نعمت‌های الهی لازم است. «وَ اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللّهِ»

۳-یاد و یادآوری نعمت ها، میثاق ها، گفته‌ها و علم وآگاهی خدا، عامل و زمینه تقواست. «وَ اذْکُرُوا نِعْمَهَ اللّهِ»

۴-به فکر پیمان شکنی نباشیم که خدا آگاه است. «اتَّقُوا اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»

انتهای پیام/

برچسب ها: تفسیر قرآن ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
صلوات بر امام علی ع