به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس گزارشی که توسط Personal Power Information منتشر شده است، سیگنالهای خاموشی که ممکن است به تصویر بکشید، ممکن است کسب و کار و روابطتان را مورد آسیب قرار بدهد آن هم بدون اینکه خودتان بدانید.
حفظ یک زبان بدن مناسب به تلاش جدی نیاز دارد. در بیشتر موارد، شما حتی نمیدانید که در حال استفاده از زبان بدن منفی هستید و ممکن است با این کار به کسب و کار خود آسیب برسانید.
قطعا همه ما با شخصی که به گوشه و کنار اتاق نگاه میکرده صحبت کردهایم. به نظر میرسد که آنها در حال جستجوی فضا هستند تا ببینند با چه شخص دیگری قرار است صحبت کنند. شما چنین آدمی نباشید! با هرکسی که صحبت میکنید با احترام رفتار کنید.
مردم با سبکهای متنوع ارتباطی سازگار میشوند، اما به طور آگاهانه بکوشید که تماس چشمی برقرار کنید و گاهی لبخند بزنید. شواهد حاصل از مطالعات روانشناسی نشان میدهد که ارتباط چشمی کافی باعث ایجاد اعتماد به نفس، علاقه و آرامش مردم میشود.
اگر در هر گردهمایی عمومی حضور دارید، تلفن را کنار بگذارید. استفاده از تلفن در جمع یک زبان بدن منفی محسوب میشود. هرچند که اکنون اعتیاد به تلفن همهگیر شدهاست، اما همچنان رفتاری بی ادبانه است.
سعی کنید در جمع با دیگران تعامل داشته باشید و از چک کردن تلفنتان پرهیز کنید. مطمئناً، اگر وضعیت اضطراری رخ دهد، نگاه کردن به تلفنتان اشکالی ندارد، اما کار درست ایجاد ارتباطات عالی بدون وجود عوامل حواس پرتی است.
توانایی گوش دادن فعالانه به مخاطبتان و نه فقط شنیدن صدای او، احترام قائل شدن برای اوست. گوش دادن فعالانه در هر زمینهای، خواه روابط اجتماعی و خواه در تعاملات کسب و کاری میتواند تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. عدم توجه به مخاطب و آنچه میگوید، یک زبان بدن منفی است.
خیلی سریع صحبت کردن یا سریع پلک زدن نشانه عصبی بودن و بی اعتمادی است. مکث بین جملات را تمرین کنید، اجازه دهید آدمها جملاتشان را به پایان برسانند و هنگام صحبت با مردم، چشمهایشان را نگاه کنید. اگر نمیتوانید به چشمهای آنها نگاه کنید، سعی کنید به پیشانیشان نگاه کنید. به این ترتیب به نظر میرسد تماس چشمی دارید در حالی که اینطور نیست!
تجاوز به حریم شخصی تأثیر مخربی بر روابط کسب و کاری و هر نوع رابطه دیگری دارد. یک قانون ساده این است که بیش از نیم متر به آدمها نزدیک نشوید و هرگز فضای شخصی یک همکار را به عنوان فضای شخصی خود در نظر نگیرید.
هنگامی که با شخصی صحبت میکنید، اطمینان حاصل کنید که او میداند شما در حال گوش دادن هستید، حتی اگر با کسی موافق نیستید، مهم است که سیگنالهایی بدهید که به آنها بفهماند حرفهایشان را گوش میدهید. این رفتار نشانه اساسی احترام است و انجام ندادنش به معنای داشتن یک زبان بدن منفی است.
استفاده از کلمه «اما» میتواند مشکلاتی ایجاد کند. در بعضی موارد، ممکن است به نظر برسد که شما بهانه میآورید یا مسئله شخص مقابل برایتان مهم نیست. به عنوان مثال، میتوانید بگویید، «متاسفم که محصول شما به موقع تولید نشدهاست، اما میدانید که اوضاع این روزها همین است.»، این جمله واقعاً نشان نمیدهد که متاسف هستید.
نداشتن رفتار دوستانه برای روابط کسب و کاری بسیار مضر است و قطعا در دسته زبان بدن منفی قرار میگیرد. اگر در پاسخ به مردم رفتاری منفی داشته باشید، درگیر مکالمه با دیگران نشوید یا زبان بدن شما بسته باشد، پیشرفتی در کار و روابط خود نخواهید داشت.
دست به سینه بودن در حین گفتوگو کار کاملاً اشتباه است. این موضع نسبتاً دفاعی است و دیگران برداشت خوبی از شما نخواهند داشت. بهترین راه برای جلوگیری از دست به سینه شدن این است که به خودتان یاد دهید که دستها را پشت سرتان نگه دارید.
ممکن است متوجه نشوید که ابروهای گره خورده و صورت در هم فشرده ممکن است باعث ایجاد ترس یا خصومت در مخاطبان شما شود. این حالت میتواند آنها را از صحبت صریح با شما منصرف کند و باعث شود که آنها حالت دفاعی به خود بگیرند.
وقتی حالت شل و قوز کرده دارید، کمبود انرژی و اعتماد به نفس را در خودتان نشان میدهید. برای هر نوع تعاملی به خصوص تعاملات کسب و کاری مهم است که میزان خاصی از اشتیاق را نشان دهید و به مردم بگویید که به خودتان اعتماد دارید. اگر قوز کرده باشید، زبان بدن منفی دارید و سیگنال اشتباهی ارسال میکنید.
تحقیقات نشان میدهد وقتی حالت استقامتی قوی دارید، احساس انرژی بیشتری میکنید و این هم برای خودتان و هم برای افرادی که با آنها صحبت میکنید خوب است.
آیا میدانید ثابت شدهاست که لبخند زدن احساس شادی بیشتری در ما ایجاد میکند؟ مردم تمایل دارند خلاف این را باور کنند. بنابراین، اگر آن لبخند زیبای خود را روی صورتتان حفظ کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و بدون شک همه چیز خوشایندتر خواهد بود.
دست دادن اغلب اولین برخوردتان با دیگران است. شل دست دادن نشان میدهد که شما حرفهای نیستید و ممکن است در این صنعت تازه کار باشید. با این حال، بیش از حد محکم دست دادن هم میتواند به فرد هشدار دهد که شما پرخاشگر هستید. حفظ تعادل در این مورد، از به کار بردن یک زبان بدن منفی پیشگیری میکند.
انتهای پیام/