مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت:از مجموع ۲۱ هزار هکتار باغ در ملایر حدود ۱۰۰۰ هکتار دچار سرمازدگی دیرس بهاره شدند.

 سید مهدی میرباقری,مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر در گفت و گو با خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان با بیان اینکه متاسفانه در تاریخ ۸,۹ فروردین امسال بخشی از باغات ملایر دچار سرمازدگی شده است افزود:از مجموع ۲۱ هزار هکتاری باغ در ملایر حدود ۱۰۰۰ هکتار از باغات این شهرستان دچار سرمازدگی دیرس بهاره شدند.

او ادامه داد:برآورد اولیه خسارتی که کارشناسان ما انجام داده اند چیزی در حدود ۳ هزار تن محصولات باغی با ارزش مالی افزون بر ۵۴ میلیارد تومان است.

مدیر اداره جهادکشاورزی شهرستان ملایر بیان کرد:بیشترین خسارت در سرمازدگی روز های ۸,۹ فروردین امسال به محصولاتی چون،بادام،زردآلو،گردو و انواع آلو بوده است.

میر باقری تصریح کرد:راهکارهای مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی باغ های عبارتند از:انتخاب مکان مناسب و کاشت متناسب با اقلیم هر منطقه،انتخاب رقم و پایه مقاوم،مدیریت خوب خاک یعنی وجود خاک هایی با مشخصات برهنه،تیره،مرطوب و متراکم و حاوی مواد و املاح معدنی و به تاخیر انداختن هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار به جلوگیری از سرمازدگی به ویژه در درختان میوه ای که محصول آنها هسته دار است کمک می کند.

او سفید کردن تنه‌ها با رنگ‌های مخصوص به منظور عدم جذب نور و گرما را یکی دیگر از راهکار‌های فرار از سرما برشمرد و گفت: ترکیبات مسی و باکتری کش ها، سبب کاهش حجم باکتری‌های مولد هسته یخ روی درختان می‌شود همچنین استفاده از مواد شیمیایی سبب به تأخیر انداختن زمان گلدهی و افزایش مقاومت به سرما خواهد شد.

شهرستان ملایر با داشتن تنها ۱۶ درصد از مساحت کل استان همدان، بیش از ۳۵.۵ درصد از محصولات باغی استان، انگور ۵۴ درصد، بادام ۴۵ درصد، گردو ۲۲ درصد و ۲۰ درصد از تولید دام و طیور استان، شیر ۲۳.۴ درصد، تخم مرغ ۲۱ درصد و عسل ۲۵.۷ درصد را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.