تایباد در جنوب شرقی خراسان رضوی قرار دارد که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن این منطقه را در کنار مرز افغانستان دیدنی‌تر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،شهرستان تایباد در جنوب شرقی خراسان رضوی، از شمال با تربت جام، از جنوب با خواف، از غرب با باخرز و از شرق با جمهوری اسلامی افغانستان همجوار است.

فاصله تایباد تا مراکز استان اطراف آن به این شکل است که تا مشهد مقدس ۲۲۵ کیلومتر، تا بیرجند ۳۲۰ کیلومتر و تا بجنورد ۴۹۰ کیلومتر است و همچنین تا تهران ۱۰۵۵ کیلومتر است.

شهرستان تایباد از لحاظ اقتصادی به علت وجود مرز دوغارون، به عنوان مهم‌ترین مرز صادراتی کشور و کشاورزی پررونق و نیز از لحاظ اجتماعی به دلیل اتحاد و وحدت تاریخی مردم تشیع و تسنن دارای اهمیت ویژه‌ای است.

تایباد به دلیل قرار گرفتن در کنار مرز افغانستان و همجواری با استان هرات، هرساله میزبان تعداد زیادی از مسافران خارجی است و از سوی دیگر به دلیل وجود بنا‌های تاریخی متعدد، گدشگران داخلی را به خود جذب می‌کند.

در ادامه همراه ما باشید تا با ظرفیت‌های شهرستان مرزی تایباد بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های تاریخی تایباد

آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی


تایباد؛ شهری مرزی و دیدنی
مهمترین بنا‌های تاریخی و شاخص تایباد، آرامگاه مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی یا به عبارتی «مزار مولانا» می‌باشد. این بنا ایوانی است رفیع که با کاشیکاری و کتیبه‌های زیبایی تزئین شده است. در میان محوطه این مجموعه مقبره مولانا زین الدین ابوبکر تایبادی، از عرفای نامدار قرن هشتم و از مشایخ صوفیه، قرار دارد. کتیبه آجری با زمینه کاشی فیروزفام به خط ثلث و وجود تعداد زیادی از دست نوشته‌های تاریخی از ویژگی‌های مهم این بنای شاخص است. مزار مولانا در خیابان مولانای غربی شهر تایباد واقع شده و در سال ۱۳۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رباط عباس آباد
تایباد؛ رباط عباس آباد
رباط یا کاروانسرای تاریخی عباس آباد در کیلومتر ۲۶ جاده تایباد-تربت جام موقعیت دارد. این بنا متعلق به دوره تیموری که از پرونق‌ترین کاروانسرا‌های دوران خود به شمار می‌رفته است. رباط عباس آباد متشکل از دو حیاط، ایوان، ایوانچه و اتاقک‌هایی است. همچنین این بنا به دلیل دوری از شهر دارای آلدوگی نوری بسیار کمی است و محل مناسبی برای رصد ستارگان و عکاسی نجومی می‌باشد.

رباط عباس آباد نیز به همراه رباط‌های تاریخی سرخس، سبزوار و بجستان در قالب کاروانسرا‌های مربوط به دوره تیموری نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو شده اند.

مزار شاهزاده قاسم


تایباد؛ شهری مرزی و دیدنی
بنای مزار شاهزاده قاسم در شهر مشهدریزه در ۳۰ کیلومتری تایباد قرار دارد. این بنا در میان قبرستان قدیمی شهر شامل اتاق‌هایی پیرامون یک فضای مرکزی است در ان هشت چله خانه برای عبادت به چشم می‌خورد. محراب بنا به صورت نیمه هشت ضلعی با طرح‌های حصیری، آجری و تصاویر گیاهی تزیین شده است. بنای مزار شاهزاده قاسم مشهدریزه در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.

میل کرات


تایباد؛ شهری مرزی و دیدنی
میل تاریخی کرات در روستایی به همین نام در مسیر تایباد-خواف و بر روی تپه‌ای واقع است. این بنا که به عنوان راهنمای کاروانیان کاربری داشته متعلق به دوره سلجوقی است. بنای مذکور ۲۵ متر ارتفاع دارد که ساختار بالایی آن استوانه‌ای و پایینی آن هشت ضلعی است. از جمله تزیینات معماری میل کرات، گره چینی‌های آجری هستند. میل‌ها برج‌هایی هستند که با کاربری محل اذان گویی، محل آتش روشن کردن و راهنمای مسافران ساخته می‌شده اند.

جاذبه های طبیعی تایباد

طبیعت بهاری روستای پشته


شهر مرزی تایباد با تفرجگاه های دیدنی و چشم نواز +تصاویر
روستای پشته از توابع بخش مرکزی تایباد در ۵۵ کیلومتر مرکز این شهرستان قرار دارد. آب و هوای کوهستانی و خنک آن باعث شده تا افراد زیادی برای استفاده از طبیعت در فصل‌های بهار و تابستان به این روستا بیایند.

روستا‌های زیبای دهستان کوهسنگی

دهستان کوهسنگی متشکل از شش روستاست که در بخش میانولایت شهرستان تایباد واقع شده است. طبیعت سرسبز روستای حسینی، بند آبی روستای استای، منطقه گردشگری روستای سوران، باغات روستای جوزقان و روستای هدف گردشگری شیزن از جمله مکان‌های هستند که روز‌های تعطیل خانواده‌ها در آنجا می‌گذرد.

 

گیاهان دارویی تایباد


کَما؛ گیاهی نام آشنا در شرق کشور


تایباد؛کما گیاهی دارویی
آنقوزه که به آن کَما نیز می‌گویند؛ گیاهی است که در فصل بهار در مراتع مناطق شرقی کشور می‌روید و تایباد هم از آن مستثنا نیست. هر سال با آمدن فصل بهار، افراد زیادی راهی دشت‌ها و مراتع می‌شوند تا اقدام به برداشت کما کنند.

بسیاری هم از راه فروش کما برای خود درآمدی کسب می‌کنند. از این گیاه در آش استفاده می‌شود و برخی با کوکو کردن آن، کما را مصرف می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند که آنقوزه طبیعتی گرم دارد و از خواص آن می‌توان به ضد نفخ بودن، خلط آور، درمان‌های سوء هاضمه، التهاب برونشیت، سرفه و اختلالات عصبی اشاره کرد.

خرفه؛ گیاهی پرکاربرد


تایباد؛خرفه گیاهی دارویی
خرفه گیاهی با برگ‌هایی پهن و ضخیم و آبدار و ساقه‌ای به رنگ قرمز است. اغلب از نوع پرپهن آن استفاده می‌شود به طوری که در انواع آش و کوکو کاربرد دارد. ادرارآوری، تسکین سردرد، عطش، صفرا، حرارت خون، معده و کبد، خرد کردن سنگ مثانه و کاهش سرفه از خواص این گیاه سرد مزاج به حساب می‌آیند.
همچنین تخم خرفه ضد کرم کدو است و عصاره برگ و ساقه آن مفید برای بیماری کبد و سنگ کلیه است. شیره این گیاه یا له شده آن نیز برای تحلیل ورم و آبسه، التیام زخم‌های سوختگی، خارش و گزیدگی مثمر است.

سوغاتی تایباد

تایباد؛ کلوچه قندی

کلوچه قندی نوعی نان با طعم شیرین است که به صورت میان وعده یا عصرانه به همراه چای مصرف می‌شود. کلوچه قندی از آرد گندم، شکر و روغن تهیه می‌شود.

غذای محلی تایباد

تایباد؛ آش کما

همانطور در قبل گفته شد، همزمان با فصل بهار گیاه خودروی کَما هم در مراتع می‌روید. از این رو مردم از آن در انواع آش استفاده می‌کنند که به «آش کَما» موسوم است.

 

انتهای پیام//ا.چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۰:۴۶ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
اصلا فکر نمیکردم تایباد اینقدر جاهای دیدنی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
حیف این شهرستان که محروم مونده
Iran (Islamic Republic of)
رز
۱۳:۴۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
من قبلا به تایباد سفر کردم با وجود اینکه یک شهر مرزی است آرامش خوبی دارد
آخرین اخبار