مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به مناسبت ۱۵ فروردین ماه که به نام روز ذخایر ژنتیکی و زیستی نام گذاری شده از دستاورد جدید بانک ژن در خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، تورج همتی مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  گفت : ثبت روز ملی «ذخایر ژنتیکی و زیستی» در تقویم، گامی مهم برای حفظ این سرمایه‌های ارزشمند و یاد آوری ضرورت حفظ و نگهداری تنوع زیستی است .

او افزود: امروزه ضرورت شناسنامه دار کردن ذخایر زیستی با توجه به نقشی حیاتی که در ارتقای سلامت، رشد اقتصادی و امنیت غذایی کشور‌ها دارند برکسی پوشیده نیست واین موضوع در خصوص کشور‌هایی همچون ایران اسلامی که به لحاظ تنوع زیستی جزو ۱۰ کشور اول دنیاست اهمیت مضاعفی دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی  ادامه داد: با جمع آوری نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های مختلف و همچنین آماده سازی و نگهداری بلند مدت آن در موزه و بانک ژن گام بسیار موثر والزامی جهت حفظ حیات وحش کشور به شکل پایدار برداشته و در حال حاضر با ثبت ژنتیکی گونه‌های در معرض تهدید، در حال انقراض و همچنین استفاده از تکنیک‌های زیست فناوری برای حفظ، بقا و مدیریت گونه‌ها جزء برترین‌ها در کل کشور مطرح است.

همتی ضمن اشاره به اینکه حتی در صورت از دست رفتن یک گونه از موجودات زنده، ژنوم کامل آن ماندگار خواهد بود و این مجموعه ها، منابع اطلاعاتی در مورد توزیع گیاهان، جانوران و تغییرات آن‌ها در گذر زمان و به عنوان سند برای انجام مطالعات زیست شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد: با توجه به اینکه درسال ۸۹ مبلغ ضرر و زیان گونه‌های شکار ماده ۳ برابر بیشتر از گونه نر تعیین شده است، بانک ژن این اداره کل، تحقیقات بر روی چگونگی تعیین جنسیت از بقایای حیات وحش را از سال گذشته در دستور کار خود قرار داد و پس از چند ماه مطالعه بر روی ژنوم استخراج شده، راست آزمایی، تکثیر و آنالیز آن موفق به تعیین جنسیت نمونه‌های آزمایش شده با اطمینان بالا شد.

او  با اشاره به اینکه این دستاورد بزرگ حاصل ماه‌ها تلاش در این بانک ژن است تصریح کرد: این موضوع کمک میکند تا در کمتر از یک هفته آزمایشگاه تخصصی بانک ژن بتواند پاسخگوی مراجع قضایی برای اثبات تخلفات شکار و صید با تشخصیص تخصصی جنسیت گونه باشد.

او افزود :سالانه نزدیک به ۳۰ هزارگونه گیاهی و جانوری را همگام با تخریب اکوسیستم‌ها و شکار و برداشت بیش ازحد از دست میدهیم. این تعداد گونه درجهان خیلی زیاد نیست و با ادامه روند کنونی نابودی تنوع زیستی به زودی این سرمایه جبران ناپذیر را از دست می‌دهیم که در نتیجه آن بشر برای رفع نیاز‌های ضروری وموردنیازدچار مشکل خواهد شد.

انتهای پیام// ف.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار